اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

همه شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی تا 15 شهریور وارد بورس می‌شوند

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری استان تهران گفت: کار پذیرش و ورود به بورس همه شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مرتبط با سهام عدالت تا 15 شهریور سال جاری به اتمام می‌رسد.

همه شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی  تا 15 شهریور وارد بورس می‌شوند

محمدرضا جودکی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد اینکه اولین شرکت سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت مربوط به خراسان جنوبی وارد بورس شد، بقیه شرکت‌ها چه زمان می‌آیند، گفت: همه شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در حال طی کردن مراحل افزایش سرمایه و پذیرش در بورس هستند و نهایتا تا 15 شهریور ماه همه این شرکت‌ها وارد بورس می‌شوند. در حال حاضر کارها مراحل قانونی خود را طی می‌کنند و اگر مشکلی برای هر شرکت باشد، ظرف دو سه روز آینده برطرف می‌شود.

وی گفت:‌سرمایه‌گذاری استان خراسان جنوبی که به عنوان اولین شرکت سرمایه‌گذاری استان مرتبط با سهام عدالت وارد بورس شده، اول باید بدانیم مراحل قانونی آن طی شده و یا اینکه کارها با عجله انجام شده یا نه؟، اما در حال حاضر مراحل افزایش سرمایه و پذیرش همه شرکت‌های بورسی در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری استان تهران در مورد اینکه آیا کسانی که در هر استان ساکن هستند، فقط سهامدار شرکت سرمایه‌گذاری استانی می‌شوند، گفت: سهام عدالت که مربوط به کسانی که ساکن هر استان هستند، در سبد پورتفوی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی قرار می‌گیرند و این پورتفو از سوی سازمان خصوصی سازی به شرکت سرمایه‌گذاری منتقل می‌شود و اعضای شرکت سرمایه‌گذاری استانی به نسبت سهام خود سهامدار شرکت استانی می‌شوند.

جودکی همچنین در مورد اینکه آیا اعضای شرکت سرمایه‌گذاری استانی کسانی هستند که اکنون ساکن استان هستند، گفت:‌ملاک روز ثبت‌نام برای سهام عدالت بوده که هر کس در هر استان ساکن بوده اکنون سهامدار شرکت سرمایه‌گذاری همان استان است گرچه اکنون در یک استان دیگر ساکن باشد. ملاک استان محل ثبت‌نام برای سهام عدالت از روز اول است.

وی همچنین در مورد اینکه آیا مجامع شرکت‌ها برای افزایش سرمایه برگزار شده، گفت:‌مجامع عمومی شرکت‌های سرمایه‌گذاری برای افزایش سرمایه برگزار شده و در نهایت تا 15 شهریور ماه همه مراحل ثبت‌نام و پذیرش شرکت‌های استانی سهام عدالت در بورس تمام می‌شود. تاکنون مجامع شرکت‌های استانی 12 استان برگزار شده است. در مورد استان تهران روز 4 شهریور انجام می‌شود و حدود 3.4 میلیون نفر سهامدار در سرمایه‌گذاری استان تهران حضور دارند. 

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری استان تهران در مورد اینکه تاکنون 60 درصد از سهام عدالت آزاد شده آیا سهامداران به روش غیرمستقیم می‌توانند کل سهام خود را بفروشند، گفت:‌در حال حاضر متاسفانه برای سهامداران عدالت که روش مدیریت مستقیم را انتخاب کرده‌اند بانک‌ها و کارگزاران وکالت می‌گیرند و اختیار فروش 30 درصد یا 60 درصد سهام آنها را می‌گیرند و خودشان هر سهمی که خواستند را به فروش می‌گذارند. در حالی که باید طبق دستورالعمل آزاد سازی سهام عدالت باید اختیار تصمیم گیری برای خرید یا فروش سهام عدالت در اختیار دارنده باشد. 

جودکی گفت: به نظر من باید اختیار انتخاب سهام عدالت برای فروش 30 درصد یا 60 درصد از سهام عدالت باید در اختیار دارنده سهام باشد و بتواند نسبت به سهام خود اعمال مدیریت کند. در حال حاضر این چه مدیریتی است که سهامدار عدالت نمی‌داند چه سهامی از او برای فروش عرضه می‌شود و فقط می‌گویند پولش را به حسابت می‌ریزیم.

وی همچنین تاکید کرد: ما به هیچ وجه مردم را چه روش مستقیم و یا روش مدیریت غیرمستقیم را برگزیده باشند، ترغیب نمی‌کنیم که سهام عدالت ارزنده خود را بفروشند چون می‌توانند از عایدی این سهام در سال‌های آینده استفاده کنند

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری استان تهران در مورد اینکه به هر نفر در شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی چقدر سهام می رسد، گفت:‌ مبلغ اسمی سهام برای افراد متفاوت است. برخی سهام 420 هزار تومانی، عمده افراد سهام 532 هزار تومانی، برخی سهام 800 هزار تومانی و برخی سهام به ارزش اسمی یک میلیون تومانی دارند و هر کسی به نسبت سهام خود سهامدار همان شرکت سرمایه‌گذاری استانی می‌شود.

جودکی همچنین با انتقاد از اینکه در حال حاضر مشاهده میزان دارایی اشخاص قابل مشاهده نیست، گفت: نباید برای فروش سهام مردم اختیار کامل در اختیار بانک یا کارگزاری قرار گیرد. از طرفی دولت برخلاف آئین‌نامه ماده 85 تلاشی برای فرهنگ سازی برای سهامداری مردم نکرده است و عمدتا مسئولان دولت مردم را به فروش سهام خود ترغیب کرده‌اند.

وی همچنین گفت:‌الان سهام عدالت و سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی چه تفاوتی با سهام دیگر دارد که مردم می‌توانند در مورد سهام خود تصمیم‌گیری کنند، اما برای سهام عدالت اختیاری ندارند و باید فقط به بانک و یا کارگزاری وکالت بدهند.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول