اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

استخراج «ید» در گلستان خارج از قاعده انحصار است/ بازار «مسکن» گرفتار موج گرانی

استاندار گلستان با اشاره به اینکه تمامی نمک‌های یددار ایران از استان گلستان تامین می‌شود، گفت: هر شرکتی توانایی استخراج ید دارد اگر به استانداری مراجعه کند مجوز استخراج ید را به آنها می‌دهیم و در این بخش اصلا انحصاری ایجاد نشده است.

استخراج «ید» در گلستان خارج از قاعده انحصار است/ بازار «مسکن» گرفتار موج گرانی

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، هادی حق‌شناس شامگاه پنج‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران استان گلستان پیرامون مدیریت پساب «کانسار خزر» اظهار کرد: به 10 نفر مجوز داده شده که می‌توانند نسبت به استخراج ید اقدام کنند که از این میان به مدد انجام سرمایه‌گذاری فقط یک شرکت اقدام به استخراج ید کرده است.

وی با تاکید بر اینکه استخراج «ید» در گلستان خارج از قاعده انحصار است، تصریح کرد: تمامی نمک ید دار ایران از استان گلستان تامین می‌شود همچنین ید دارویی از این ید تامین می‌شود.

* نظر استاندار گلستان درباره آشفته بازار مسکن و ارتباط آن با افزایش آسیب‌های اجتماعی

استاندار گلستان در خصوص آشفته بازار قیمت مسکن و ارتباط آن با افزایش آسیب‌های اجتماعی در استان گفت: گلستان در هیچ یک از آسیب‌های اجتماعی رتبه‌های اول تا سوم را ندارد، یکی از بازارهایی که گرفتار موج گرانی شده بازار مسکن است، سال گذشته و امسال که میزان تورم ۳۰ درصد اتفاق افتاد قیمت‌ها در بازار مسکن به هم ریخت و بازار سرمایه رشد ۳۰۰ درصدی داشت.

حق‌شناس بدون ذکر آمار و ارقام از وضعیت آسیب‌های اجتماعی در استان گلستان بیان کرد: کارنامه استان گلستان در زمینه آسیب‌های اجتماعی بغرنج نیست.

*ایجاد بندر جدید گلستان در انتظار دستور سازمان بنادر/ گلستان تنها استانی شمالی که می‌تواند صادرات چوب انجام دهد

وی در خصوص ایجاد بندر جدید در استان گلستان گفت: بنده چه به عنوان استاندار گلستان در اینجا باشم و یا نباشم، نیاز است که یک بندر در گلستان ایجاد شود، با توجه به اینکه واردات چوب در بنادر گیلان و مازندران ممنوع است و فقط گلستان تنها استانی است که می‌تواند صادرات چوب انجام دهد، صنعت برش و مبل‌سازی در این استان قابل تقویت شدن است.

استاندار گلستان با اشاره به اینکه مکان احداث بندر در استان باید از سوی سازمان بنادر تعیین شود، افزود: بندر خواجه نفس توسط بخش خصوصی ساخته می‌شود که هیچ مغایرتی با اجرای این طرح ندارد.

* طی دو الی سه ماه آینده عملیات حفاری اکتشاف نفت اتفاق می‌افتد

حق‌شناس در خصوص اکتشاف نفت و گاز در استان بیان کرد: جاده دسترسی برای اکتشاف نفت و گاز در گمیشان ایجاد شده است و طی دو الی سه ماه آینده عملیات حفاری اتفاق می‌افتد، کارشناسان عقیده دارند که به احتمال زیاد اکتشاف نفت در این منطقه اتفاق خواهد افتاد.

وی یکی از مزیت‌های اقتصادی در استان گلستان را پرورش میگو عنوان کرد و افزود: 4 هزار هکتار از مزارع گمیشان زیرکشت میگو بود که بخشی دچار بیماری لکه سفید شد یک سوم لارو در مزارع رهاسازی کردند و دوباره زیرکشت میگو قرار گرفت، لارو میگو در برخی مزارع پرورشی به 17 گرم رسیده است که وضعیت خوبی دارد.

*ایجاد 7500 شغل با راه‌اندازی سایت میگوی گمیشان

استاندار گلستان با بیان اینکه هفته اول شهریور صید میگو در استان آغاز می‌شود، اظهار کرد: پرورش میگو در استان گلستان اقتصادی است و می‌تواند به شکل صادرات برای استان ارزآوری کند.

حق‌شناس افزود: 6 هزار هکتار از سایت پرورش میگو باقی مانده است یک قرارداد با قراگاه خاتم منعقد کردیم که زیرساخت‌ها را انجام دهد که طبق برآوردها برای 250 مزرعه نیاز به یک هزار و 600 میلیارد تومان اعتبار است هر مزرعه میگو که حدود 20 هکتار است با 5 میلیارد تومان آماده می‌شود.

به گفته وی؛ در هر مزرعه پرورش میگو 10 شغل مستقیم و 10 شغل غیرمستقیم ایجاد می‌شود، بانک صادرات پذیرفته که یک هزار و 600 میلیارد تومان اعتبار را در اختیار استان قرار دهد تا پروژه را اجرا کنیم، این پروژه یکی از پروژه‌های بزرگی است که یک سال آینده در استان به بهره‌برداری می‌رسد و می‌تواند در مجموع 2 هزار و 500 شغل مستقیم و 5 هزار شغل غیرمستقیم ایجاد کند.

* 10 هزار هکتار از خلیج گرگان خشک شد/ نجات خلیج نیازمند 900 میلیارد تومان اعتبار

استاندار گلستان در خصوص آخرین وضعیت خلیج گرگان بیان کرد: این خلیج در سال‌های 1300 تا 1356 به عمق چهار متر عقب‌نشینی کرد و در سال‌های 1356 تا 1375 میزان 2.5 متر آب پیشروی پیدا کرد و مجددا با پسروی آب مواجه شدیم.

حق‌شناس؛ مساحت خلیج گرگان را 40 هزار هکتار معادل 400 کیلومتر مربع عنوان کرد و گفت: 10 هزار هکتار از خلیج گرگان خشک شده است و اگر پسروی آب ادامه داشته باشد دیگر چیزی از خلیج گرگان باقی نخواهد ماند.

وی بیان کرد: طی پنج سال باید دستگاه‌های مرتبط 900 میلیارد تومان اعتبار بگذارند تا آب داخل خلیج گرگان بیاید و مشکل آن برطرف شود.

انتهای پیام/83001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول