اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

استقبال اندک بهبودیافتگان «کرونا» برای اهدای «پلاسما»/ نذر خون، امسال با جدیت بیشتری دنبال شود

مدیرکل سازمان انتقال خون استان کرمانشاه گفت: در استان بیش از 9 هزار نفر بهبودیافته از کرونا داریم، اما تعداد افرادی که برای اهدای پلاسما مراجعه کرده‌اند، هنوز به 250 نفر نرسیده است.

استقبال اندک بهبودیافتگان «کرونا» برای اهدای «پلاسما»/ نذر خون، امسال با جدیت بیشتری دنبال شود

پژمان صالحی‌فر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، در خصوص آخرین وضعیت ذخیره خونی استان، اظهار داشت: طی چند ماهه گذشته با شیوع ویروس کرونا مقوله‌ای که خیلی برای همه مهم شده بحث سلامت است.

وی یکی از ارکان اصلی سلامت در نظام سلامت کشور را در بحث اهدای خون و فرآوردهای خونی به بیماران نیازمند توضیح داد و گفت: بسیاری از بیماران به انواع مختلفی به این محصول و ماده حیات‌بخش نیاز دارند، این ماده ارزشمند که یک بافت زنده بدن است را نه می‌توان در کارخانه‌ای تولید کرد و نه می‌توان خریداری کرد، بنابراین تنها راه تأمین خون اهدای آن توسط اهدا کنندگانی خیری است که علاوه بر سلامت خود سلامت دیگران هم برایشان مهم است.

مدیرکل سازمان انتقال خون استان کرمانشاه تصریح کرد: معمولا سال‌های گذشته هم در بحث پیک گرما با یک مقداری کاهش آمار مواجه بودیم، اما امسال بحث کرونا این قضیه را تشدید کرده به طوریکه میزان اهدای خون در استان نسبت به سال گذشته حدود 30 درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: این در حالی است که نیاز به خون و درخواست مراکز درمانی نه تنها کاهش پیدا نکرده بلکه در برخی موارد افزایش هم پیدا کرده، چرا که در یکی دو ماه اول سال بسیاری از عمل‌های جراحی به تعویق افتاده و الان با سرعت و تعداد بیشتری در حال نجام است، بنابراین همین نیاز به خون را بالا برده است.

صالحی‌فر با تاکید بر اهدای پلاسما از بهبود یافتگان کرونا، تصریح کرد:  یکی از راه‌های به جا آوردن شکر سلامتی برای کسانی که سختی بیماری را درک کرده‌اند اهدای پلاسما و کمک به بهبود دیگر بیماران نیازمند است.

وی گفت: براساس پیش‌بینی‌ها مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی بیماری کرونا در فصل پاییز و زمستان با وجود بیماری آنفولانزا تشدید می‌یابد که با وجود ذخیره کافی از پلاسما این بیماری را می‌توانیم مدیریت کنیم، لذا در این یک‌ماه باقی‌مانده بهتر است بحث اهدای پلاسما با جدیت بیشتری ادامه داشته باشد.

مدیرکل سازمان انتقال خون استان کرمانشاه اضافه کرد: تا زمانی که کرونا ادامه داشته باشد بحث اهدای پلاسما ادامه دارد، در استان بیش از 9 هزار نفر بهبود یافته از کرونا داریم اما تعداد افرادی که برای اهدای پلاسما مراجعه کرده هنوز به 250 نفر نرسیده، این عدد بسیار کم است نسبت به افرادی که بهبود یافته‌اند.

وی اشاره‌ای هم به طرح نذر خون با توجه به ماه محرم داشت و افزود: همه محب ابا عبدالله الحسین (ع) هستیم از افتخارات دراستان کرمانشاه این است که همواره قدمگاه زوار اقا عبدالله (ع) بودیم اما امسال که به دلیل شیوع کرونا بسیاری از محدودیت‌ها در عزاداری‌ها اعمال می‌شود بهتر است عزاداری خود را با اهدای خون و یا اهدای پلاسما آغاز کنیم.

صالحی‌فرد اهدای خون برای آقایان را هر سه ماه یک‌بار و برای خانم‌ها هر چهار ماه یک‌بار اعلام کرد و گفت: اهدای پلاسما را می‌توان هر ماه یک‌بار داشته باشیم.

مدیرکل سازمان انتقال خون استان کرمانشاه در پایان گفت: تیم خون‌گیری در شهریورماه به شهرستان‌ها استان مراجعه می‌کنند.

انتهای پیام/پ/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول