اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال ایران

قریب: ویلموتس از نقطه ضعف های قرارداد استفاده کرد/ مدیران ما فکر می کنند علامه دهر هستند

مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال گفت: اطلاعی ندارم مدیران قدیم فدراسیون چگونه قرارداد بسته‌اند که ویلموتس زرنگ و قالتاق از نقطه ضعف‌های این قرارداد استفاده کرده است.

قریب: ویلموتس از نقطه ضعف های قرارداد استفاده کرد/ مدیران ما فکر می کنند علامه دهر هستند

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، محمدحسین قریب در باره ارزیابی‌اش از محکومیت فدراسیون فوتبال در قرارداد مارک ویلموتس اظهار داشت: من جزئیات قرارداد ویلموتس را نمی‌دانم و اطلاعی ندارم مدیران قدیم فدراسیون چگونه این قرارداد را بسته‌اند که این مربی زرنگ و به عبارتی قالتاق از نقطه ضعف‌های این قرارداد استفاده کرده است.

وی افزود: از منظر آسیب‌شناسی مدیریتی باید بگویم فوتبال در عصر کنونی به یک رشته فعالیت بسیار مهم و فرابخشی تبدیل شده است و فقط ورزش نیست. فوتبال مباحث مختلفی مانند اقتصاد، اخلاق، حقوق و فرهنگ را در برمی‌گیرد و زیبایی این ورزش به چند رشته‌ای بودن آن است. مدیری که در سطح بالای فدراسیون و باشگاه قرار می‌گیرد باید بتواند تمام این بخش‌ها را به نحو مطلوب مدیریت کند.

مدیرعامل سابق باشگاه استقلال توضیح داد: با این وجود نکته بسیار مهم این است که تمام این مباحث در تخصص یک مدیر نیست. بلکه اگر وی خیلی هنرمند و توانمند باشد تنها در یکی از این حوزه‌ها تخصص دارد. مدیر باید با کار گروهی قوی به تمام این محورها رسیدگی کند.

قریب تصریح کرد: آنچه اکنون می‌بینیم در سطح باشگاه‌ها و فدراسیون دچار کمبود ساختار مدیریت همه‌جانبه هستیم. یعنی وقتی من مدیر می‌شوم احساس می‌کنم علامه دهر هستم و روی تمام مباحث تسلط دارم. در دنیای امروز این ایده شکست خورده و هیچ مدیری نمی‌تواند چنین ادعایی بکند.

وی گفت: اگر مدیری  چنین ادعایی داشته باشد خروجی‌اش می‌شود همین قراردادی که بسیار ضعیف است و طرف مقابل که یک تیم حقوقی قوی را تعریف کرده از ناآگاهی ما مواردی را در قرارداد گنجانده و از آن سوءاستفاده کرده تا در روز مبادا با برنامه و یا بدون برنامه شیطنت آمیز بتواند از آن استفاده کند و به ورزش فوتبال ما ضربه سنگین وارد کند.

مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال خاطرنشان کرد: تجربه مدیریتی من می‌گوید وقتی قرار است قراردادی امضا شود رئیس فدراسیون نباید محور انعقاد آن باشد، بلکه باید کمیته‌های فنی، حقوقی و زیرساخت‌های مختلف فدراسیون فعال شوند و حتی از مشاوره‌ خبره پاره وقت بیرونی استفاده کنند تا این قرارداد برای تصمیم گیری نهایی روی میز رئیس فدراسیون بیاید.

قریب افزود: در قرارداد ویلموتس مشخص شده خود رئیس فدراسیون یک تنه پای کار رفته و مصوبات مورد نیاز را هم پس از عقد قرارداد اتخاذ کرده که این موضوع محل شبهه است. کاستی‌های مختلف و تخصصی در این قرارداد وجود دارد. ما باید در ساختار مدیریتی فدراسیون و باشگاه‌ها الزام‌ها و استانداردهای درستی داشته باشیم و مباحث حقوقی بین المللی را به کار بگیریم زیرا طرف ما افراد بسیار متخصصی هستند.

وی ادامه داد: تیم‌های کارشناسی باید به شکل پاره‌وقت و تمام‌وقت در حوزه آشنایی به حقوق بین المللی به کار گرفته شوند و سپس بحث انعقاد قراردادها را دنبال کنیم تا متحمل چنین هزینه‌هایی نشویم.

مدیرعامل اسبق استقلال تصریح کرد: در 6 ماه اخیری که چنین مباحثی را بررسی می‌کنم، هر دو سه هفته یکبار حکمی از سوی فیفا برای فوتبال ایران آمده، یا پول بازیکن را نداده‌ایم و یا پول مربی را و این موضوع برای اعتبار ملی و بین المللی کشور ما بسیار بد است. شاید هیچ کشوری در دنیا چنین بحثی را نداشته باشد.

قریب درباره این که یکی از باشگاه‌های ایرانی از 75 پرونده بین المللی‌اش 73 مورد را شکست خورده اظهار داشت: صد درصد در این موارد از نظرات کارشناسان حقوقی و تیم‌هاهی حقوقی استفاده نشده زیرامدیری که در سطح باشگاه و فدراسیون فعالیت می‌کند بر اساس اصل شایسته سالاری انتخاب نشده است و کمبودهای فنی و تخصصی دارد. وقتی از 75 پرونده، 73 مورد به ضرر ما است نشان‌دهنده اوج ضعف علمی، فنی و قابلیت مدیریتی ما است.

وی عنوان کرد: مورد دیگری که در این زمینه وجود دارد بحث فساد است. ما باید بررسی کنیم که آیا این گونه قرارداد امضا کردن صرفا از روی ناآگاهی و تقصیر بوده یا این که آقایان آگاهانه چنین قراردادی می‌بندند. قوه قضائیه و دستگاه‌های دیگر باید به این موضوع وارد شوند که چگونه یک بازیکن با 20 دقیقه بازی از باشگاه ایرانی 500 هزار دلار پول می‌گیرد.

قریب در گفت و گو با رادیو تهران تصریح کرد: وضعیت ارز کشور ما دچار مشکل است و مردم از لحاظ اقتصادی در تنگنا هستند، اما متأسفانه در ورزش کشورمان چنین بحث‌هایی داریم. ضعفی که در حوزه کم‌دانشی و مدیریتی داریم بخشی اش در باره ناآگاهی است و بخش دیگر فساد است که هیچ گاه در فوتبال ایران ریشه کن نمی‌شود. هیچ وقت ریشه فساد در فوتبال کنده نمی شود اما باید ریشه‌ها را دریابیم تا زمینه‌های فساد کاهش یابد که متأسفانه در این زمینه هم ضعف‌های زیادی داریم.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول