اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

اوکراین: مهمترین مسئله روشن شدن همه ابعاد سانحه رخ داده برای هواپیماست

معاون وزیر خارجه اوکراین بر لزوم روشن شدن همه ابعاد سانحه رخ داده برای هواپیمای خطوط هوایی این کشور و سپس تعیین تکلیف مسئله پرداخت غرامت تاکید کرد.

اوکراین: مهمترین مسئله روشن شدن همه ابعاد سانحه رخ داده برای هواپیماست

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «یوژنی ینین» معاون وزیر خارجه اوکراین در مصاحبه اختصاصی با «رادیو فردا» درباره مسائل مرتبط با هواپیمای سانحه‌دیده خطوط هوایی اوکراین اظهارنظر کرد.

مقام اوکراینی گفت که هدف اصلی این کشور دستیابی به تمام حقیقت سانحه رخ داده برای این هواپیماست و غرامت و جبران خسارت در درجه دوم قرار دارد.

او سپس مدعی شد که کی‌یف تاکنون در متقاعد کردن تهران به اتخاذ رویکردی سازنده موفق نبوده و افزود دریافت غرامت برای خانواده‌های قربانیان حادثه باید قبل از کشف حقایق انجام شود.

این در حالی است که «منوچهر مرادی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در کی‌یف روز شنبه ضمن سازنده و مثمرثمر خواندن مذاکرات اخیر در کی‌یف، تاکید کرد هر گونه توافق درباره پرداخت غرامت بر اساس مقررات بین‌المللی و طبق تعهدات موجود در کنوانسیون‌هایی است که جمهوری اسلامی ایران نیز در آنها عضویت دارد. 

پیش از این هم سفارت کشورمان در کی‌یف گفته بود هیچ موضوعی برای پنهان کردن و همینطور دلیلی برای عدم همکاری با اوکراین وجود ندارد.

ینین در ادامه درباره رمزگشایی از جعبه‌های سیاه این هواپیما گفت گرچه خوانش صداهای ضبط شده اهمیت دارد، این مرحله تنها یکی از سه مرحله تحقیقات فنی درباره این سانحه است. او سپس گفت که در خوانش جعبه‌ها احتمال نقص فنی هواپیما، احتمال اشتباه از سوی خلبان و خدمه بررسی و رد و مسئله سقوط هواپیما به دلیل اصابت موشک مورد تایید قرار گرفت.

معاون وزیر خارجه اوکراین افزود بر اساس آیین‌نامه ایکائو (سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی)، ایران به عنوان کشوری که مسئول تحقیقات فنی است، موظف است گزارش نهایی درباره این سانحه را در مدت یکسال بعد از سانحه یعنی تا ۸ ژانویه سال بعد ارائه کند یا دست‌کم در صورت کافی نبودن زمان، گزارش اولیه ارائه شود.

ادعاها درباره عدم همکاری ایران در حالی مطرح شده که هیأت جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی «محسن بهاروند» معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه به منظور گفت‌وگو با مقامات اوکراینی در خصوص موضوع سقوط هواپیمای اوکراینی ۸ مرداد در سفری دو روزه به کی‌یف رفت.

«دمیترو کولِبا» وزیر امور خارجه اوکراین بعد از آن، گفت‌و‌گوها با هیأت ایرانی درباره هواپیمای سانحه‌دیده اوکراینی و پرداخت غرامت را «سازنده» توصیف کرد. 

 محسن بهاروند، معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه هم اخیراً اعلام کرد که دور دوم مذاکرات ایران و اوکراین درباره سقوط هواپیمای اوکراینی نیمه دوم مهر ماه در تهران برگزار می‌شود و افزود: مبنای ایران در پرداخت غرامت اسناد بین‌المللی و عرف است.

معاون وزیر خارجه اوکراین اخیرا در واکنش به صحبت‌های رئیس کل بیمه مرکزی درباره مسئله پرداخت خسارت به هواپیمای اوکراینی، گفت که ایران مسؤولیت پرداخت غرامت را برعهده دارد.

هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی اوکراین که ۱۸ دی ماه سال گذشته (۱۳۹۸) از تهران عازم کی‌یف بود بر اثر خطای انسانی مورد هدف موشک قرار گرفت و ۱۷۶ سرنشین آن که اکثریت آنها ایرانی بودند و بقیه اتباع اوکراین، کانادا، سوئد، انگلیس و افغانستان، جان باختند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول