اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

جزئیات طرح مجلس برای بررسی طرح های ویژه و اولویت دار

پیش‌نویس طرح اصلاح موادی از آئین‌نامه داخلی مجلس منتشر شد.

جزئیات طرح مجلس برای بررسی طرح های ویژه و اولویت دار

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، پیش‌نویس طرح اصلاح موادی از آئین‌نامه داخلی مجلس منتشر شد که متن آن به شرح زیر است:

بر اساس این طرح یک مبحث به ­شرح زیر به فصل اول از باب دوم آئین‌­نامه داخلی مجلس اضافه می­شود و شماره مواد بعدی متناسباً اصلاح می­گردد.

مبحث دوازدهم: نحوه رسیدگی به طرح­ها و لوایح ویژه

ماده 202- به منظور اجرائی­نمودن بندهای (9) و (15) سیاست­های کلی قانون­گذاری ابلاغی مقام معظم رهبری ازجمله «تعیین اولویت­های قانون­گذاری»، «انسجام قوانین» و«ابتناء بر نظرات کارشناسی»، کمیسیون­ها می­توانند طرح­ها و لوایح را به ­صورت ویژه رسیدگی کنند. تشخیص ویژه بودن طرح یا لایحه برعهده کمیسیون است و مستلزم کسب دوسوم آراء در کمیسیون می­باشد.

ماده 203- کمیسیون موظف است رسیدگی به طرح یا لایحه ویژه را بلافاصله با تشکیل کارگروه ویژه (کارگروه موضوع ماده (142)) آغاز کند. مادامی که رسیدگی به طرح یا لایحه ویژه به اتمام نرسیده­است، هیأت رئیسه کمیسیون نمی­تواند دستور دیگری را بر رسیدگی به طرح یا لایحه ویژه مقدم کند.

تبصره 1- در صورتی که در اثناء رسیدگی به یک طرح یا لایحه ویژه، طرح یا لایحه دوفوریتی به کمیسیون ارجاع شود، رسیدگی به طرح یا لایحه دوفوریتی مقدم خواهدبود.

 تبصره 2- اگر در اثناء رسیدگی به طرح یا لایحه ویژه، رسیدگی به موضوع دیگری (به­ جز طرح یا لایحه دوفوریتی) ضرورت پیدا کند، کمیسیون باید برای رسیدگی به آن موضوع، وقت اضافی اختصاص دهد.

ماده 204- در مورد طرح­ها و لوایح ویژه، رعایت ماده (142) الزامی است. یک نفر از هریک از کمیسیون­های فرعی و حداقل سه نفر از اعضای کمیسیون اصلی (به­ انتخاب کمیسیون) باید در کارگروه موضوع ماده (142) عضویت داشته باشند. رئیس و نائب رئیس کارگروه مزبور توسط نمایندگان عضو کارگروه از میان اعضای کمیسیون اصلی انتخاب می­شود.

تبصره- مرکز پژوهشها موظف است علاوه بر دریافت نظرات کارشناسی دستگاه­های اجرائی و تشکل­های ذی­ربط بخش غیردولتی، نظرات مردمی و کارشناسان مستقل را دریافت، دسته­بندی و پردازش نموده و در اختیار کمیسیون قرار دهد.

ماده 205- گزارش کارگروه ویژه (کارگروه موضوع ماده 142) باید به­ تأیید اکثریت نمایندگان عضو کارگروه برسد. این گزارش مبنای رسیدگی به طرح یا لایحه ویژه در کمیسیون خواهدبود. در صورت رد کلیات، مطابق ماده (143) عمل خواهدشد. در صورت تصویب کلیات، رسیدگی به طرح یا لایحه ویژه به ترتیب مذکور در مواد (207) تا (212) ادامه می­یابد.

ماده 206- مهلت­های مذکور در مواد (141)، (142)، (144) و (145) در مورد طرح­ها و لوایح ویژه نصف می­شود.

الف- توزیع گزارش کارگروه ویژه و دریافت پیشنهادهای نمایندگان:

ماده 207- نمایندگان از تاریخ توزیع گزارش کارگروه ویژه به­مدت پنج روز کاری فرصت دارند پیشنهادهای خود را به کمیسیون اصلی ارائه کنند.

ب- قرائت اول در کمیسیون:

ماده 208- در این مرحله گزارش کارگروه ویژه در کمیسیون قرائت می­شود و پیشنهادهای نمایندگان بر روی مواد مورد رسیدگی قرار می­گیرد. نماینده پیشنهاد دهنده (امضاکننده اول) می­تواند با حق رأی در کمیسیون حضور یافته و از پیشنهاد خود دفاع نماید. همچنین حضور و اظهار نظر سایر نمایندگان در کمیسیون بلامانع است. گزارش قرائت اول توسط رئیس کمیسیون به هیأت رئیسه ارسال و مجدداً برای دریافت پیشنهاد نمایندگان، در اختیار آنان قرار می­گیرد. نمایندگان پنج روز کاری فرصت دارند پیشنهادهای خود را به کمیسیون اصلی ارائه کنند.

ج- قرائت دوم در کمیسیون:

ماده 209- در قرائت دوم، پیشنهادهای نمایندگان نسبت به قرائت اول با حضور نمایندگان پیشنهاددهنده (با حق رأی برای اولین امضاکننده پیشنهاد) رسیدگی می­شود. گزارش قرائت دوم، توسط رئیس کمیسیون به هیأت رئیسه ارسال و با اولویت در دستور صحن قرار می­گیرد.

د- رسیدگی در صحن:

ماده 210- رأی­‌گیری در مورد کلیات طرح یا لایحه ویژه پس از صحبت دو موافق و دو مخالف، نماینده دولت و سخنگوی کمیسیون (هرکدام حداکثر پنج دقیقه) انجام می­شود. در صورت تصویب کلیات، بلافاصله رسیدگی به جزئیات آغاز می­شود. در صورت رد کلیات، در مورد ارجاع آن به کمیسیون برای رسیدگی مجدد رأی­ گیری خواهدشد. در صورتی که ارجاع به کمیسیون رأی نیاورد، طرح یا لایحه موردنظر بایگانی می­شود.

ماده 211- پس از تصویب کلیات، گزارش کمیسیون در صحن قرائت شده و در مورد هر ماده به­ تفکیک رأی گیری به­عمل می­آید. اگر ماده­ای رأی نیاورد، برای رسیدگی مجدد به کمیسیون ارجاع می­شود. نمایندگان اجازه دارند ظرف مدت 24 ساعت کاری پیشنهادهای خود را در مورد مواد ارجاع شده، به کمیسیون ارائه دهند. کمیسیون موظف است ظرف مدت 48 ساعت کاری مواد ارجاعی را با حضور نمایندگان پیشنهاددهند مورد رسیدگی مجدد قرار داده و گزارش نهایی را به هیأت رئیسه ارائه دهد.

ماده 212- هیأت رئیسه آخرین گزارش کمیسیون را با اولویت در دستور صحن قرار می­دهد. ابتدا متن گزارش کمیسیون در مورد هریک از مواد ارجاعی قرائت شده و به رأی گذاشته می­شود. در صورتی که گزارش کمیسیون در مورد هریک از مواد ارجاعی رأی نیاورد، پیشنهادهای نمایندگان که در قرائت دوم در کمیسیون مورد رسیدگی قرار گرفته، قابل طرح خواهدبود. پیشنهادهای مزبور باید با لحاظ اولویت (برحسب تعداد رأی در کمیسیون) به ضمیمه گزارش کمیسیون در اختیار نمایندگان قرار گیرد. قبل از رأی­گیری در مورد هر پیشنهاد، نماینده پیشنهاددهنده، یک نفر موافق، یک نفر مخالف، نماینده دولت و نماینده کمیسیون (هرکدام پنج دقیقه) صحبت می­کنند. سپس پیشنهاد موردنظر به رأی گذاشته می­شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول