اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

از تجمع خانواده‌ها تا تخلف داوطلب کرونایی کنکور سراسری

کنکور سراسری 99 بعد از چندین بار به تعویق افتادن صبح امروز با حضور داوطلبان در گروه آزمایشی هنر برگزار شد که در این بین شاهد تخلف داوطلب کرونایی و تجمع خانواده‌ها در محل برگزاری آزمون بودیم.

از تجمع خانواده‌ها تا  تخلف داوطلب کرونایی کنکور سراسری

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، کنکور سراسری ۹۹ با وجود دغدغه‌های بسیاری که برای داوطلبان بر اثر شیوع ویروس کرونا ایجاد کرده بود بعد از کش‌وقوس‌های فراوان درنهایت صبح امروز چهارشنبه ۲۹ مردادماه با حضور بیش از ۱۱۳ هزار نفر در گروه آزمایشی هنر برگزار شد. 

همچنین کنکور سراسری با برگزاری آزمون در گروه‌های علوم ریاضی و علوم انسانی با ۵۱۰ هزار داوطلب ادامه پیدا می‌کند و بعد از آن آزمون گروه علوم تجربی با ۵۹۰ هزار داوطلب و گروه زبان‌های خارجی با ۱۷۴ هزار داوطلب برگزار می‌شود.

به دلیل شیوع ویروس کرونا و نگرانی‌های مسؤولان و داوطلبان کنکور سراسری امسال در چهار روز و با شرکت یک میلیون و ۱۴۶ هزار نفر برگزار می شود که ۵۸ درصد داوطلبان زن و ۴۲ درصد داوطلبان مرد هستند به طوری که این آزمون  در ۳۹۲ شهر در ۳۳۰۰ حوزه امتحانی برگزار می‌شود. 

سازمان سنجش آموزش کشور برای کاسته شدن دغدغه داوطلبان و خانواده‌‌ها از نهادهای سیاست‌گذاری مصلاهای کشور و وزارت ورزش و جوانان نیز کمک گرفت و بیش از ۱۰ مصلی و ۴۸ سالن و ورزشگاه به حوزه امتحانی کنکور سراسری اضافه شد و این امر باعث شد تا فضای مناسب برای فاصله‌گذاری‌ صندلی‌ها مهیا شود و میزان فاصله‌ها به ۱.۸ برای تمام داوطلبان رعایت شود. 

با وجود اینکه برای پوشش خبری کنکورهای دکتری و کارشناسی ارشد به حوزه‌های برگزاری آزمون در بحران کرونا رفته بودم ولی این بار برای پوشش خبری کنکور سراسری ناخواسته اضطراب داشتم و تنها دلهره‌ام از تجمع خانواده‌ها در ورودی حوزه‌های امتحانی بود که تصمیم گرفتم کمی زودتر به سمت دانشگاه الزهرا بروم تا در محدوده با ترافیک و شلوغی مواجه نشوم؛ اما با وجود اینکه ساعت ۶:۲۰ صبح به محل برگزاری آزمون رسیدم از دور شاهد شلوغی و تجمع خانواده‌ها بودم، کمی جلوتر از تاکسی پیاده شدم و آهسته به سمت ورودی رفتم.

کمی متعجب بودم؛ با اینکه بارها از سوی وزارت علوم، سازمان سنجش آموزش کشور و وزارت بهداشت به خانواده‌ها اعلام شده بود که تدابیر امنیتی و بهداشتی در برگزاری کنکور سراسری رعایت می‌شود و جای نگرانی نیست این بار شاهد بودم که این خود خانواده‌ها هستند که با در نظر گرفتن شرایط باعث تجمع شده بودند. 

بعد از مدت کوتاهی که نظاره‌‌گر تجمع خانواده‌ها بودم به سمت در ورودی رفتم و با ارائه معرفی نامه وارد محوطه دانشگاه شدم، کمی آرام‌تر شدم، داوطلبان با فاصله وارد می‌شدند بعد از تب‌سنجی برخی از داوطلبان به سمت میزی می‌رفتند که ماسک و پدهای الکلی چیده شده بود و بعد با رد شدن از تونل‌های ضدعفونی که در گوشه‌ای دیگری تعبیه شد به سمت سالن‌های برگزاری آزمون می‌رفتند. 

اما با وجود اینکه در این مدت کوتاه کنکور دکتری و سراسری را پوشش داده بودم اما این بار با وجود شیوع ویروس کرونا محیط برگزاری آزمون حال و هوای دیگری داشت برخی از داوطلبان وقتی دوستان خود را می‌دیدند با شور و شعف عجیبی با صدای بلند یکدیگر را صدا می‌زدند و البته بودند دخترانی که از روی شیطنت دوستان خود را در آغوش می‌کشیدند که این رفتار دختران بیشتر متعجبم می‌کرد به خودم می‌گفتم مگر این داوطلبان نبودند که اصرار بر لغو یا به تعویق افتادن کنکور سراسری داشتند؛ ذهنم درگیر اتفاقات، اصرارها و تقلاهای داوطلبان و خانواده‌‌هایشان بود. 

همینطور که به سمت سالن خوارزمی می‌رفتم کمی جلوتر یکی از همکاران خبرنگار خود را دیدم و گرم صبحت درباره  شرایط و تمهیداتی که سازمان سنجش برای داوطلبان در نظر گرفته بود شدیم تا به سالن رسیدیم؛ واقعا تمام دستورالعمل‌ها به درستی رعایت شده بود تا جایی که کنار در آسانسورها هم مامور ایستاده بود تا بیشتر از ۳ داوطلب وارد آسانسور نشوند. 

در این بین با مهرسا مولایی که یکی از داوطلبین بود صحبت کردم که می‌گفت از اینکه درنهایت کنکور بعد از چندین بار به تعویق افتادن برگزار شده خوشحال است. 

وی می‌گفت: بزرگترین آرزویش شرکت در کنکور سراسری بود و دوست داشتم تجربه چنین آزمونی را داشته باشم. 

در حالی که از روی کنجکاوی به هر کلاسی سرک می‌کشیدم تا یک سوژه نابی پیدا کنم و مصاحبه‌ جذابی داشته باشم به یکباره صدای خنده‌‌ای توجه‌ام را جلب کردم و وارد کلاس شدم ۶-۵ نفر از دختران با وجود اینکه با فاصله‌های اجتماعی کنار هم بودند ولی با شیطنت‌های دخترانه‌ای که داشتند با هم گرم صحبت بودند و می‌خندیدند که در این میان خانمی حدوداً ۴۵-۴۰ ساله توجه‌ام را به خود جلب کرد. 

از وی پرسیدم: کنکور اولی هستید؟ ماسک خود را کمی پایین کشید و گفت نه خانم سن و سالی از من گذشته که کنکور اولی باشم. 

گفت: مهندس کشاورزی هستم؛ دخترم کنکور اولی است و علاقه‌مند بودم که به همراه دخترم در رشته گرافیک ادامه تحصیل بدهم و با هم در یک دانشگاه درس بخوانیم. 

این خانم می‌گفت باید کنکور در تیرماه برگزار می‌شد، شاید سال‌ها دنیا درگیر این ویروس باشد، ما نباید با چنین مشکلاتی روند زندگی خود را تغییر بدهیم و بخواهیم با ترسیدن خودمان را قرنطینه کنیم، بلکه باید سعی کنیم با چاره‌اندیشی راه سهل و آسان‌تری پیدا کنیم تا بتوانیم از این روزهای سخت و وحشتناک را سپری کنیم.

حدود ربع ساعتی کلاس به کلاس می‌چرخیدم،  آرامش و سکوت فضا را در بر گرفته بود و داوطلبان طبق شماره پشت صندلی خود نشسته بودند و راس ساعت آزمون برگزار شد. 

البته برگزاری کنکور سراسری به این مسائل حاشیه‌ای ختم نشد به طوری که در فرایند اظهارنامه داوطلبان مبتلا به کرونا مشخص شد که ۶۱ نفر از داوطلبان مبتلا هستند که یک نفرشان در بیمارستان بستری است و مابقی در قرنطینه خانگی به سر می‌برند. 

همچنین در غربالگری سازمان سنجش آموزش کشور مشخص شد که ۷ داوطلب گروه آزمایشی هنر مبتلا به کرونا هستند که ۳ نفر آنها در شهر تهران هستند و از این تعداد یک نفر در بیمارستان طالقانی با نظارت سازمان سنجش آموزش کشور و وزارت بهداشت آزمون می‌دهد. 

به نظر می‌رسید که کنکور گروه آزمایشی هنر بدون هیچ حاشیه‌ای به پایان رسیده است اما حوالی ظهر ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد  یک داوطلب کرونایی در بیمارستان طالقانی تهران با سوءاستفاده از احساسات عوامل اجرایی و بیماران کرونایی، موبایل به سر جلسه برده و از سئوالات عکس گرفته است و تصاویر را به شبکه‌های اجتماعی ارسال کرده است. 

رئیس سازمان سنجش می‌گوید: این داوطلب دستگیر شده و خودش در برگه تخلف نوشته است که به من گفتند عکس بگیر بفرست که بگویند سوالات کنکور سراسری لو رفته است و موضوع اصلا تقلب نبوده که کسی بتواند جواب سوالات را برای داوطلب بفرستد.

همچنین خدایی عنوان کرده که به دلیل اینکه تخلف داوطلب افشای سوالات بوده طبق بند «ز» قانون رسیدگی به تخلفات آزمون‌های سراسری از ۱۰ میلیون تا یک میلیارد ریال جریمه نقدی، یا یک تا پنج سال حبس و یا هر دو شامل این متخلف می‌شود. 

گویا قرار نبود اولین روز کنکور سراسری بدون هیچ حاشیه‌ای به پایان برسد، امیدواریم سه روز باقی مانده کنکور گروه‌‌های علوم انسانی، علوم تجربی، علوم ریاضی و فنی بدون هیچ حاشیه‌ای آزمون سرنوشت‌ساز را پشت سر بگذارند.

براساس این گزارش، آزمون گروهای‌ آموزشی علوم ریاضی با ۱۵۵ هزار و ۲۵۰ نفر صبح روز پنج‌شنبه ۳۰ مرداد، گروه علوم انسانی با ۳۵۵ هزار و ۵۸۰نفر روز پنج‌شنبه ۳۰ مرداد، گروه علوم تجربی با ۵۹۴ هزار و ۲۵۹ نفر صبح روز جمعه ۳۱ مرداد و درنهایت گروه زبان‌های خارجی با ۱۷۴ هزار و ۴۱۲ نفر صبح روز شنبه اول شهریور برگزار می‌شود. 

انتهای پیام/

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول