اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

نماینده عراقی:«الکاظمی» با ابقای آمریکایی‌ها موافقت کند، برکنار می‌شود

یک نماینده دیگر پارلمان عراق نیز هشدار داد که در صورت موافقت نخست‌وزیر با ابقای نظامیان آمریکایی در کشور، پارلمان او را برکنار خواهد کرد.

نماینده عراقی:«الکاظمی» با ابقای آمریکایی‌ها موافقت کند، برکنار می‌شود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «عبدالهادی السعداوی» نماینده ائتلاف «دوله القانون» به ریاست «نوری المالکی»،  به اخبار منتشر شده درباره احتمال موافقت «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر با ابقای نیروهای خارجی در کشور واکنش نشان داد.

به نوشته پایگاه خبری «المعلومه» وی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی تصریح کرد: نخست‌وزیر عراق ملزم به اجرای مصوبه پارلمان درباره عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از کشور است. نیروهای ائتلاف بین‌المللی باید از عراق خارج و پایگاه‌های نظامی آمریکایی باید تخلیه شوند.

وی افزود: در صورت موافقت دولت عراق با تداوم حضور آمریکایی‌ها با تمامی تسلیحات و تجهیزاتشان، پارلمان باید نخست‌وزیر را برکنار کند.

این نماینده عراقی در بخش دیگری از این گفت‌وگو علیه رفتار دولت الکاظمی در قبال منطقه کردستان و تصمیم آن برای ارسال پول به این منطقه در شرایطی که اربیل به هیچ یک از تعهدات و شروط توافق شده با بغداد عمل نکرده، موضع‌گیری و آن را محکوم کرد. 

دیروز (سه شنبه - ۱۸ آگوست)، «عبدالامیر تعیبان» نماینده عضو فراکسیون پارلمانی «الصادقون» عراق نیز از گروه‌های سیاسی خواست تا مصطفی الکاظمی را برکنار و شخصیتی را به دور از منافع آمریکا جایگزین او کنند.

وی توضیح داد: باید الکاظمی برکنار و شخصیتی که بتواند این مسئولیت را به دور از خواسته‌های بین‌المللی و منافع سفارت آمریکا برعهده گیرد، برای این پست انتخاب کرد.

این نماینده عراقی با اشاره به اینکه بعید است در سفرهای مقامات عراقی به آمریکا تغییری در سیاست واشنگتن در قبال بغداد حاصل شود، افزود: ما سفر الکاظمی به واشنگتن را نیز سفری ضعیف و تحقیر‌آمیز می‌دانیم. تا زمانی که سفارت آمریکا در عراق فعالیت دارد، چیزی برای عراق محقق نخواهد ساخت. 

بامداد امروز نخست‌وزیر عراق در رأس یک هیأت بلندپایه وارد واشنگتن شد و قرار است طی دو روز اقامت در آمریکا، علاوه بر دیدار با مقامات ارشد این کشور، فردا (پنج شنبه) با «دونالد ترامپ» نیز دیدار و گفت‌وگو کند.

استان‌های مرکزی و جنوبی عراق که از اول اکتبر ۲۰۱۹ شاهد اعتراض مردمی علیه به فساد، بیکاری و نقصان خدمات عمومی به شکل تظاهرات، راه‌پیمایی، تحصن و اعتصاب بود و همین تظاهرات‌ها موجب شد تا «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر برای مهار اعتراضات و منافع ملی استعفا کند و در نهایت پس از کش‌وقوس‌های متعدد، «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق، نهم آوریل(۲۱ فروردین)، در پی انصراف «عدنان الزرفی» از نخست‌وزیری، «مصطفی الکاظمی» را مامور تشکیل کابینه کرد.

نزدیک به یکصد روز از تشکیل دولت جدید عراق می‌گذرد اما شماری از نمایندگان عراقی در سایه تداوم تظاهرات‌های مردمی در استانهای مختلف زمزمه‌هایی از بازنگری در حمایت از این دولت بر زبان می‌آورند و احتمال برکناری او را طرح می‌کنند.(جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول