اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

محرمی با همان شور و شعور حسینی اما متفاوت‌ از قبل/ جزئیات اقدامات هیأت‌های اصفهان برای سلامتی مردم

امسال در شرایطی به استقبال ماه محرم می‌رویم که هیئات اصفهانی سعی بر رعایت بالاترین پروتکل‌های بهداشتی داشته‌اند.

محرمی با همان شور و شعور حسینی اما متفاوت‌ از قبل/ جزئیات اقدامات هیأت‌های اصفهان برای سلامتی مردم

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، صدای پای محرم به گوش رسیده و آوای قدسی «حسین(ع)» کم کم در سراسر جهان طنین‌انداز می‌شود و چه خوشبخت هستند کسانی که به درک این محرم نیز می‌رسند، محرمی که زنده کننده جان‌ها و جهان است و به گفته پیر جماران «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است»، محرمی که ویروس منحوس کرونا هم مانع گرمابخشی آن به روح انسان‌ها و جامعه نشده و امسال هیأتی‌ها طبق تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تبیعت از دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا، با حفظ ضوابط و دستورالعمل‌های بهداشتی عزای سرور و سالار شهیدان را به پا خواهند داشت.

عباس رضایی استاندار اصفهان در اوایل مرداد ماه در این رابطه گفته بود: در شهرهایی که وضعیت قرمز دارند با اعمال دستورالعمل‌های خاص مراسم سوگواری اجرا می‌شود و در شهرهایی با وضعیت زرد و نارنجی رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید مدنظر قرار گیرد.

استاندار اصفهان با تأکید بر اینکه زمان کوتاه‌تری برای مراسم سوگواری باید در نظر گرفته شود، تصریح کرده بود: در صورت امکان این مراسم در فضای باز برگزار شده و تا جای ممکن نذورات به صورت خام توزیع شود و اگر محدودیت شرعی دارد و وقفی است که باید پخته شود در قالب بسته‌بندی صورت گیرد و از خوردن غذا در حسینیه پرهیز شود.

اما هیأتی‌ها که در ابتدای شیوع این ویروس پای کار سلامت مردم حاضر شده و ضدعفونی کردن معابر و اماکن پرتردد را در دستورکار خود قرار داده و تلاش کردند اقلام بهداشتی و ضدعفونی و ماسک را برای استفاده مردم فراهم کنند حالا سختگیرانه‌تر از همه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی عزای امام حسین(ع) را اقامه خواهند کرد، چراکه سلامت مردم و جامعه خط قرمز پررنگی در مسیر اهدافشان است؛ در همین راستا با مسؤولان هیأت‌های بزرگ اصفهان به گفت‌وگو نشستیم که همگی بر رعایت ضوابط و پروتکل‌های بهداشتی تأکید داشته و تمهیدات لازم را نیز اندیشیده‌اند.

هلال عدل در اقامه عزای حسینی

هیأت انصارالحسین زیر نظر مجموعه فرهنگی شهید بهشتی یکی از هیئات پرمخاطب اصفهان است که امسال با شعار «هلال عدل» به اقامه عزای امام حسین(ع) می‌پردازد، رضا نادرالاصلی مدیر مجموعه فرهنگی شهید بهشتی در رابطه با برگزاری مراسم دهه اول محرم توسط این هیأت توضیح داد: این مجموعه حسینیه‌ای با متراژ بیش از ۲ هزار متر و ۷۰۰ متر بالکن دارد که از سال ۸۸ مراسمات مجموعه در آن برگزار می‌شده است، استقبال از مراسمات دهه اول محرم این مجموعه زیاد بوده و با جمعیت ۲ الی ۳ هزار نفری شروع شده و در شب‌های آخر به ۱۰ تا ۱۲ هزار نفر می‌رسید.

مدیر مجموعه فرهنگی شهید بهشتی ادامه داد: امسال با توجه به شیوع ویروس منحوس کرونا و فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی علیرغم اینکه حسینیه هیأت انصارالحسین بزرگ بوده و ارتفاع سقف آن هم بیش از ۱۲ متر است اما باز رعایت احتیاط شده و مراسمات دهه اول محرم امسال در مکانی سرباز برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ۲ مدرسه در خیابان شهید بهشتی با حیاط‌هایی به مساحت هزار و ۵۰۰ متر امسال برای برگزاری هیأت هماهنگ شده است، عنوان کرد: از شب اول محرم تا شب یازدهم محرم برنامه عزاداری را با سخنرانی حجت‌الاسلام احمد رهدار از مؤسسه امام خمینی(ره) قم و مداحی محمد یزدخواستی و عطریانفر خواهیم داشت، در ابتدای مراسم نیز قرائت تلاوت مجلسی قرآن را توسط قاریان ممتاز بین‌المللی از جمله حمید شاکرنژاد داریم.

نادرالاصلی در رابطه با توزیع نذورات نیز مطرح کرد: با توجه به اولویت تأمین هزینه برگزاری مراسم تا این لحظه برنامه پذیرایی شام را نداریم و صرفاً آب معدنی و کیک بسته‌بندی احتمالاً توزیع خواهد شد، در صورت فراهم شدن هزینه نذورات قصد داریم غذا را به سمت مناطق محروم هدایت کنیم.

در پوستر مراسم این هیأت نیز بر استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های مصوب ستاد ملی مبارزه با کرونا برای حضور در جلسه تأکید شده است.

نذورات هیأت رزمندگان اسلام در قالب کمک مؤمنانه

هیأت رزمندگان اسلام هم ۱۱ شب اقامه شور و عزای اباعبدالله الحسین(ع) را با تأکید بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در طول مراسم با سخنرانی حجت‌الاسلام محمدمهدی ماندگاری و آیت‌الله سید ابوالحسن مهدوی در میدان امام مسجد امام خواهد داشت.

شریف بهشتی مسؤول رسانه‌ای هیأت رزمندگان اسلام در رابطه با برگزاری مراسم این مجموعه گفت: زمان برگزاری مراسم این مجموعه کمتر از ۲ ساعت است و ورودی‌ها و خروجی‌های مسجد امام کنترل خواهد شد و با توجه به اینکه صندلی‌ها با فاصله در مسجد چیده خواهد شد پذیرای تعداد محدودی در مسجد خواهیم بود و با توجه به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی تراکم جمعیت را نخواهیم داشت، برای خارج از مسجد نیز امکان پخش صوت و تصویر فراهم خواهد شد تا مردم در فضای باز میدان نیز بتوانند از مراسم بهره ببرند.

مسؤول رسانه‌ای هیأت رزمندگان اسلام در رابطه با توزیع نذورات نیز بیان کرد: تمام هزینه‌های پخش نذری در هیأت در قالب کمک مؤمنانه بعد از دهه اول محرم توزیع خواهد شد.

ما ملت امام حسینیم

مجموعه فرهنگی یادگاران امام نیز یکی از پرمخاطب‌ترین مراسمات دهه اول را در سال‌های گذشته در شهر اصفهان داشته است که در مصلی الغدیر دانشگاه اصفهان برگزار می‌شد، البته امسال طبق گفته حجت‌الاسلام مهدی امینی مدیر مجموعه فرهنگی یادگاران امام این مراسم با شعار «ما ملت امام حسینیم» در فضای باز روبروی مصلی دانشگاه اصفهان برگزار خواهد شد، استفاده از ماسک نیز در مراسم الزامی است، البته شرایطی هم فراهم خواهد شد که اگر کسی ماسک نداشت تأمین شود.

مدیر مجموعه فرهنگی یادگاران امام در ادامه با تأکید بر ضدعفونی و گندزدایی محل برگزاری مراسم و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی عنوان کرد: در طول برگزاری مراسم پذیرایی نداشته و نذری هم به صورت بیرون‌بر توزیع خواهد شد، همچنین بخشی از نذورات در قالب بسته معیشتی و طبخ و توزیع غذا در بین نیازمندان مناطق محروم خواهد بود.

وی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط عزاداران تأکید کرد و گفت: امید داریم مسیری را دنبال کنیم که پایان دهه اول محرم که با نگاه امام حسین(ع) برون‌رفتی از این بیماری داشته باشیم و اقدامی نیز صورت نگیرد که باعث سواستفاده دشمنان داخلی و خارجی شود و بهانه دست آن‌ها دهد.

هیأت تلویزیونی عاشوراییان در شبکه اصفهان

مجموعه فرهنگی عاشوراییان نیز امسال مراسم خود را با شعار «آیین عشق‌بازی» برگزار می‌کند، مسعود عشاقی مدیر مجموعه فرهنگی عاشوراییان با تأکید بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی در این هیأت مطرح کرد: برنامه هیأت عاشوراییان در ۱۱ شب بوده و از شب اول محرم شروع می‌شود.

مدیر مجموعه فرهنگی عاشوراییان با بیان اینکه با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، برنامه این هیأت در فضای باز برگزار خواهد شد، گفت: محل برگزاری مراسم همانند سال‌های گذشته روبروی گلستان شهدا بوده و فضای اصلی برگزاری مراسم ۴ هزار متر مربع است و در کنار آن فضاهای جانبی نیز در نظر گرفته شده است، البته صندلی‌هایی نیز برای نشستن عزاداران با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه گفت: بخشی از غرفه‌هایی که در حاشیه مراسم برپا می‌شد کم شده و هر کدام که ظرفیت داشته از جمله کمک‌های مردمی به سمت فضای مجازی برده شده است، در ابتدای ورودی اصلی گیت‌هایی در نظر گرفته شده و کف کفش‌ها پدضدعفونی قرار گرفته و دست‌های افراد ضدعفونی می‌شود، همچنین اکسیژن خون افراد با اکسی‌متر و دمای بدن آن‌ها اندازه‌گیری خواهد شد، همه افراد نیز باید با ماسک در مراسم حاضر شوند.

عشاقی با بیان اینکه امکان تهیه ماسک از غرفه محصولات وجود دارد، ابراز کرد: پذیرایی نیز به صورت بسته‌بندی شربت گیاهی و آب معدنی و پلاستیک یک بار مصرف برای کفش خواهد بود، در رابطه با توزیع نذری هم غذا بیرون‌بر بوده و به صورت وکیوم بسته‌بندی می‌شود که جزو بهداشتی‌ترین شیوه‌های بسته‌بندی است و به شیوه‌ای توزیع خواهد شد که نیازی به تجمع افراد نباشد.

مدیر مجموعه فرهنگی عاشوراییان در ادامه بیان کرد: در رابطه با کادر اجرایی هیأت هم پروتکل‌های داخلی تعریف کرده‌ایم که برای آماده‌سازی هیأت باید با ماسک حاضر باشند و طی مراسم حتماً از ماسک، شیلد و دستکش استفاده کنند.

وی همچنین اذعان کرد: امسال اجرای نمایش را با توجه به تجمعی که در برگزاری نمایش بود، نداریم اما اجرای سرود را داریم چون امکان حضور افراد کمتر و با فاصله‌گذاری وجود دارد.

عشاقی با اشاره به اینکه با توجه به فاصله‌گذاری اجتماعی تعداد مخاطبان کم خواهد شد، تصریح کرد: بر همین اساس از ابتدا بر کار رسانه‌ای تأکید داشتیم و با همکاری صدا و سیما شب‌ها یک ساعت آنتن زنده شبکه اصفهان در ساعت ۲۲ در اختیار ما خواهد بود و هیأت تلویزیونی را با حضور ۱۰۰ نفر از جوانان و نوجوانان خواهیم داشت و حجت‌الاسلام سهروردی کارشناس این برنامه است و مداحی هم خواهیم داشت.

مدیر مجموعه فرهنگی عاشوراییان ادامه داد: یک بازی شهری به اسم اوبوتو (OBOTO) برای دانش‌آموزان طراحی شده که از اسفندماه پیگیری شد، اوبوتو یک بازی AR است و هرکسی نصب کند در همین فضا امتیازاتی کسب می‌کند و می‌تواند به مراحل بعدی برود، جوایز این بازی دانش‌آموزی است، این نخستین بار است که چنین بازی‌ای طراحی و اجرا شده است.

وی افزود: با توجه به شرایط کرونایی پخش زنده مراسم را از طریق اینستاگرام، آپارات و شبکه اینترنتی تیوا داریم.

به گزارش فارس سخنران مراسم عزاداری عاشوراییان اصغر طاهرزاده، حجت‌الاسلام مهدی ارفع و حجت‌الاسلام متقی بوده و در این مراسم محمد یزدخواستی و محمدرضا طالبی مداحی می‌کنند.

یک کربلا مقابل هر انتخاب ماست

مجموعه فرهنگی باران نیز امسال با شعار «یک کربلا مقابل هر انتخاب ماست» مراسم عزاداری خود را ویژه دانش‌آموزان برگزار می‌کند، سخنران این مراسم که از ۳۰ مرداد رأس ساعت ۲۱ در حیاط مسجد جامع اصفهان برگزار خواهد شد، حجت‌الاسلام داستانپور بوده و مرتضی انصاری هم مداحی می‌کند؛ این مجموعه مقتل‌خوانی ظهر عاشورا را هم خواهد داشت و ورود عزاداران با استفاده از ماسک الزامی است.

حجت‌الاسلام عبدالرسول اسماعیلی مدیر مجتمع فرهنگی باران با بیان اینکه اجرای تئاتر رادیویی و شعرخوانی از برنامه‌های این مجموعه حذف شده تا زمان برگزاری مراسم کمتر شود، گفت: برنامه‌های جنبی فرهنگی مانند غرفه‌های دانش‌آموزی نیز جهت جلوگیری از تجمع به حداقل رسیده است.

مدیرمجتمع فرهنگی باران از عزاداران حسینی خواست که به دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا عمل کرده و حتماً با ماسک در مراسم حاضر شده و بطری آب همراه خود داشته باشند، چراکه هیچ‌گونه پذیرایی در مراسم نداریم.

وی از سالمندان خواست که از برنامه‌های تلویزیونی استفاده کرده و حضور فیزیکی نداشته باشند. اسماعیلی تأکید کرد: از حضور افراد بدون ماسک در مراسم جلوگیری خواهد شد و با توجه به لزوم اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی به محض تکمیل ظرفیت درب‌های مسجد بسته خواهد شد، نذورات نیز بر اساس نیت خیران به ۳ صورت پذیرایی بسته‌بندی شده بیرون‌بر بین زائران، کمک مؤمنانه و توزیع ارزاق بین فقرا و توزیع مواد غذایی خشک بین عزاداران خواهد بود که به نیت افراد عمل شود.

پای کار حسین(ع) ایستاده‌ایم

مراسم عزاداری هیأت فدائیان حسین(ع) اصفهان نیز با شعار «پای کار حسین(ع) ایستاده‌ایم» با سخنرانی حجج‌الاسلام ماندگاری و رنجبر و با نوای سیدرضا نریمانی در دهه اول ماه محرم، از جمعه ۳۱ مردادماه در فضایباز دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان از ساعت ۸:۱۵ تا ۱۰:۱۵ شب همراه با نماز مغرب وعشا برگزار خواهد شد.

دست‌اندرکاران این مراسم خطاب به عزاداران مطرح کرده‌اند که جلسه با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزار می‌شود؛ به همین دلیل استفاده از ماسک، زیرانداز شخصی و بطری آب الزامی است، به دلیل محدودیت زمانی دو ساعته برای برگزاری جلسه ( طبق مصوبه ستاد مقابله با کرونا)، از عزاداران حسینی تقاضا می‌شود رأس ساعت در محوطه دانشگاه حضور داشته باشند و همچنین با توجه به فاصله‌گذاری اجتماعی و احتمال تکمیل ظرفیت فضا، اولویت با کسانی است که زودتر تشریف بیاورند.

انتهای پیام/۶۳۰۸۸/ر۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول