اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

هیأت‌ها از امشب پذیرای عزاداران حسینی/ امامزاده صالح چگونه حسینیه شد؟+ فیلم

محرم امسال به دلیل شیوع کرونا، متفاوت از سال‌های گذشته است، یکی از مهمترین تغییرات، جابجایی هیأت‌ها از حسینیه‌های همیشگی به فضای باز است، سراغ هیأت ریحانةالنبی در امامزاده صالح(ع) رفتیم تا تدابیرشان برای امسال را تصویر کنیم.

هیأت‌ها از امشب پذیرای عزاداران حسینی/ امامزاده صالح چگونه حسینیه شد؟+ فیلم

خبرگزاری فارس ـ گروه مسجد و هیأت ـ امیرحسین کسائی: از امشب پنجشنبه ۳۰ مردادماه یک دهه عاشقی و دلدادگی عاشقان اباعبدالله‌الحسین(ع) در مجالس عزاداری سیدالشهدا(ع) آغاز می‌شود. محرمی که امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و دستورالعمل‌های وزارت بهداشت متفاوت از هرسال است.

نقل مکان هیأتی‌ها به فضای باز

امسال هیأت‌های مذهبی مجالس خود را به بیرون از حسینی‌ها و فضاهای هرساله خود منتقل کردند. زمان عزاداری‌ها کوتاه شده است، بناست افراد با فاصله‌های دومتری از هم مستقر شوند و استفاده از ماسک هم اجباری است. امسال دسته‌روی و استفاده از طبل و سنج هم ممنوع است. در آخرین ساعات آغاز محرم حتی ستاد کرونا برگزاری مجلس در فضای مسقف را ممنوع کرد تا همگی، محرم سال ۱۴۴۲ - ۱۳۹۹ متفاوتی را برای ایرانیان رقم بزند.

امامزاده صالح(ع) محل برگزاری جلسات عزاداری هیأت ریحانةالنبی (س)

هیأت‌های بزرگ و پرجمعیت عزاداری تهران روزهاست در حال آماده‌سازی برای برگزاری مراسم در فضای روباز و متفاوت از سال‌های گذشته خود هستند. یکی از این هیأت‌ها، ریحانةالنبی (س) با مدیحه‌سرایی محمدحسین پویانفر است که هرساله مجلس عزای خود را در مسجد گیاهی تجریش برپا می‌کرد اما امسال به کمی آن طرف‌تر یعنی آستان مقدس امامزاده صالح (ع) نقل مکان کرده است.

خادمان جوان و پرشور این هیأت روزهای متمادی است که شبانه‌روزی برای تبدیل کردن امامزاده صالح به یک حسینیه در حال تلاش هستند. محمد لطفی از از مسئولین این هیأت می‌گوید: «این هیأت باتجربه برگزاری لیالی قدر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مجالس خود را به مدت ۱۱ شب در امامزاده صالح برپا خواهد کرد. همچنین ظهر تاسوعا و عاشورا نیز مجلس عزاداری خواهیم داشت. باتوجه به شرایط کرونایی کشور تمهیدات ویژه‌ای برای برگزاری مراسم اندیشیده است.»

پارکینگ اتوبوس‌ها هم پذیرای عزاداران می‌شود

امامزاده صالح (ع) دارای صحن و فضای روباز بسیار وسیعی است که حتی علاوه بر این فضا مسئولین هیأت ریحانةالنبی (س) فضای پارکینگ اتوبوس‌های روبروی این امامزاده را نیز برای برگزاری مجلس در اختیار گرفتند تا بتوانند تعداد بسیار زیاد عزاداران هرشب خود را به خوبی جانمایی کنند.ژ

لطفی در این خصوص می‌گوید: «درب‌های غربی امامزاده که دو درب بزرگ است برای خواهران و برادران به صورت جداگانه طراحی شده است. در این مبادی ورودی، تونل ضدعفونی مستقر است و در بدو ورود نیز سنجش دمای بدن افراد صورت می‌گیرد تا در صورت وجود علایم اولیه مانند تب مانع ورود افراد شویم. دست‌ها و وسایل شخصی همراه افراد نیز ضدعفونی می‌شود تا در صحن حضور پیدا کنند. تمامی صحن با موکت مفروش شده است و براساس دستورالعمل‌های بهداشتی برای استقرار افراد طبق فاصله‌گذاری اجتماعی نشانه‌گذاری شده است. صحن مطهر به دو قسمت تقسیم‌بندی شده است که خواهران و برادران به صورت مجزا مستقر شوند و در خارج از صحن نیز پارکینگ اتوبوس‌ها با همکاری نیروی انتظامی از یک ساعتی در اختیار هیأت قرار می‌گیرد تا در زمان مراسم برای استقرار عزاداران آماده شود که بناست در این محیط صندلی با رعایت فاصله‌گذاری قرار گیرد تا خواهران و برادران مستقر شوند. برای ارتباط با مجلس نیز در این محل پوشش کامل صوت و تصویری انجام شده است.»

یکی از بندهای دستورالعمل برگزاری مراسم عزاداری در ماه محرم، عدم توزیع نذورات در مراسم است که این امر توسط هیأت‌ها رعایت خواهد شد. لطفی در این خصوص می‌گوید: «نظارت جامعی در این خصوص وجود دارد تا عزاداران حاضر نذری پخش نکنند و از سوی مسئولین هیأت نیز براساس دستورالعمل‌ها نذوراتی نخواهد داشت. از عزاداران نیز درخواست کردیم در صورت نیاز به وسایل عبادی مانند مُهر و جانماز به صورت شخصی همراه داشته باشند.»

لطفی در خصوص تمهیدات در نظر گرفته شده برای رفاه بیشتر عزاداران می‌گوید: «در ضلع جنوبی حرم پارکینگ طبقاتی برای پارک خودرو و موتور سیکلت تعبیه شده است و نیروهای امدادی نیز در طول زمان برگزاری جلسات برای کمک در صورت نیاز حضور خواهند داشت.»

یکی از برهه‌های زمانی که برخی از کارشناسان نسبت به آن ابراز نگرانی داشته‌اند، زمان خروج عزاداران از محیط است که ممکن است به دلیل ازدحام جمعیت مشکلاتی را ایجاد کند اما هیأت‌های عزاداری برای این امر نیز آمادگی لازم را دارند، لطفی در این خصوص می‌گوید: «فضای صحن را به چند منطقه تقسیم بندی کردیم و برای هر منطقه خادمانی حضور خواهند داشت که در زمان خروج افراد منطقه به منطقه افراد خارج می‌شوند تا در هرزمان حدودا ۳۰ تا ۴۰ نفر خارج شوند و ازدحامی صورت نگیرد.»

فضای آستان مقدس امامزاده صالح (ع) با همت و تلاش خادمان هیأت ریحانةالنبی (س) حال‌وهوای متفاوتی به خود گرفته است و تمامی صحن با موکت‌های قرمز مفروش شده است و نورپردازی زیبایی نیز صورت گرفته است. امید مدیحی از خادمان هیأت ریحانةالنبی (س) می‌گوید: «تمامی محوطه صحن مفروش شده است و فاصله‌گذاری لازم براساس دستورالعمل‌ها انجام شده است و فاصله هر نفر تا نفر بعدی دو متر است که با برچسب‌هایی مشخص شده است و خادمان نیز راهنمایی لازم را خواهند کرد تا این موضوع رعایت شود.»

رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی نیازمند نظات و راهنمایی خادمان هیأت است که باتوجه به حضور هیأت‌ها در فضای باز با وسعت‌های بسیار زیاد امسال نیازمند حضور خادمان با تعداد بیشتری نسبت به سال‌های گذشته هستند. 

میلاد یاسی مسئول حراست و انتظامات هیأت ریحانةالنبی (س) در این خصوص می‌گوید: «سال قبل مجلس عزای ما در مسجد برگزار می‌شد و نهایتاً ۳۰ خادم برای اجرای نظم مشارکت می‌کردند اما امسال حدود ۲۰۰ نفر در دو بخش خواهران و برادران و در داخل و خارج از فضای امامزاده برای رعایت نظم و اجرای کامل پروتکل‌های بهداشتی مشارکت خواهند کرد. بخشی از خادمان در فضای بیرون در خصوص تأمین امنیت، چیدمان صندلی مشارکت می‌کنند. در بخش درهای ورودی بحث ضدعفونی، تب سنجی و... را انجام خواهند داد و در صحن اصلی نیز ۲۰ خادم خواهر و ۲۰ خادم برادر برای رعایت نظم و فاصله‌ اجباری و استفاده کامل از ماسک استفاده خواهند کرد.»

ضدعفونی محل برگزاری مراسم از برنامه‌های ویژه خادمان هیأت خواهد بود که در برخی از مجالس روزانه در دو نوبت قبل و بعد مراسم انجام می‌شود. وحید هوشانفر از خادمان هیأت ریحانةالنبی (س) در این خصوص می‌گوید: «برای ضدعفونی آستان امامزاده صالح (ع) در دو نوبت برنامه‌ریزی کردیم که ابتدا از ساعت ۱۹ خادمان هیأت با ربات طراحی شده برای این امر ضدعفونی قبل مراسم را خواهند داشت و سپس بعد از اتمام مراسم تمام صحن‌ها و فضاها را مجدداً ضدعفونی خواهیم کرد و امید داریم ان‌شاء‌الله اتفاق خاصی برای هیچ یک از عزاداران رخ ندهد و همچنین در صبح روز بعد نیز زائران به راحتی برای زیارت حضور پیدا کنند.» 

امسال به هر دلیلی ممکن است بسیاری از عزاداران و عاشقان اهل بیت (ع) از فیض حضور در مجالس محروم باشند. در این راستا هیأت‌های مذهبی آنان را نیز فراموش نکردند و تلاش کردند تا برای این قشر نیز امکان حضور در جلسه را با استفاده از امکانات نوین فراهم کنند. 

وحید طاهری از خادمان هیأت ریحانةالنبی (س) در این خصوص می‌گوید: «امسال به دلیل شرایط ناشی از کرونا تلاش کردیم فعالیت‌های رسانه‌ای هیأت را گسترش دهیم، به همین پوشش تصویری جلسه بیش از گذشته خواهد بود و مدت پخش زنده مراسم نیز به همین ترتیب بیشتر خواهد بود و در نرم‌افزارها و بسترهای متنوع‌تری نیز انجام می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند پخش زنده مراسم را در دو صفحه اینستاگرام mh_pooyanfar و reyhane.info و کانال هیأت در آپارات، live21 و هیأت آنلاین استفاده کنند که این درگاه‌ها به صورت کامل اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

برنامه‌های هیأت ریحانةالنبی (س) در محرم امسال صرفاً به برگزاری آیین عزاداری خلاصه نمی‌شود و این هیأت در قالب یک کاری فرهنگی، طرح ختم قرآن کریم با عنوان «پویش قرآنی سراج» در ماه محرم و صفر را کلید زده است. محمد لطفی از مسئولین این هیأت در این خصوص می‌گوید: «این طرح از سوی مسئولین هیأت براساس حدیث ثقلین شکل گرفته است تا در این دو ماه علاوه بر پرداختن به اهل بیت (ع)، قرآن را هم مورد توجه قرار دهیم که بناست همچون ماه‌های رمضان که افراد یک جزء قرآن را روزانه قرائت می‌کنند، در طول ماه محرم و صفر نیز تلاوت داشته باشند تا در نهایت ثواب این دو ختم کامل را از سوی امام زمان (عج) هدیه به امام حسین (ع) و شهدای کربلا کنیم. همچنین در زمینه تلاوت قرآن ابتدایی مراسم نیز از قاریان نوجوان رتبه‌دار کشوری استفاده خواهیم کرد و هرشب یک قاری نوجوان تلاوت قرآن خواهد داشت.»

فیلمی از گزارش میدانی این هیأت را اینجا مشاهده کنید:

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول