اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

سودجویی سوداگران سنگ با چپاول ارتفاعات شهری خلج مشهد

عضو هیئت مدیره شبکه سمن‌های محیط زیست از چپاول کوه‌های خلج مشهد خبر داد و گفت: ارتفاعات خلج در حریم شهر هستند و به عنوان طبیعت متصل به شهر، حفاظت مشهد را بر عهده دارند اما افراد سودجو سنگ‌های این ارتفاعات را که بهترین نوع سنگ است به ایتالیا و چین و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس صادر کرده و سودهای سرشاری کسب می‌کنند.

سودجویی سوداگران سنگ با چپاول ارتفاعات شهری خلج مشهد

فرشته تقی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد گفت: ما پیگیری معادن خلج را از مدت‌ها پیش آغاز کردیم ولی چون بهره‌بردار این کوه‌ها مجوز خود را از تهران تمدید کرده بود، نتوانستیم کاری برای جلوگیری از آن انجام دهیم.

عضو هیئت مدیره شبکه سمن‌های محیط زیست تشریح کرد: طبق قانون بهره‌برداری از معادنی که در حریم شهر هستند ممنوع است و هر فعالیت معدنی که انجام می‌گیرد، باید بخشی از بهره‌برداری صرف احیای محیط زیست و رفع تخریب‌های صورت گرفته شود.

وی با بیان اینکه ادامه ارتفاعات جنوبی به سمت کوه‌های خلج ختم می‌شود، اظهار کرد: این ارتفاعات در حریم شهر هستند و به نوعی حفاظت شهر را بر عهده دارند و طبیعت متصل به شهر محسوب شده و از تفرج‌گاه‌های بسیار قدیمی مشهد هستند.

تقی‌زاده با اشاره به اینکه برخی افراد سودجو سنگ‌های با ارزشی که در آنجا وجود دارد را به صورت گسترده چپاول می‌کنند، ادامه داد: در پیگیری‌هایی که کردیم متوجه شدیم که بهره‌برداری از این معادن مجوز دارد و مجوز یکی از این معادن تمام شده و فرد بهره‌بردار شخصی است به نام فتح‌الله یاوری است که از اصفهان به مشهد می‌آید و در تکاپوی تمدید مجوز برای بهره‌برداری است.

عضو هیئت مدیره شبکه سمن‌های محیط زیست با شرح اینکه طبق اصل ۵۰ قانون اساسی هر فعالیت اقتصادی و عمرانی که به قیمت تخریب غیرقابل بازگشت تمام شود ممنوع است، مطرح کرد: این ارتفاعات منابع طبیعی ما محسوب می‌شوند و باید برای نسل آینده حفظ شوند و اینطور نیست که هر گونه منابع طبیعی که پتانسیل اقتصادی داشته باشد، را بتوانیم تخریب کنیم.

طبق گفته تقی‌زاده در قانون صنعت و معدن اینگونه است که در حریم شهرها بهره‌برداری از معادن مجاز نیست و ارتفاعات خلج در حریم شهر مشهد واقع شده است.

وی اظهار کرد: خیلی از موارد ممکن است به لحاظ اقتصادی سودمند باشند اما باید برآورد کنیم و ببینیم آیا این اجازه را داریم که به قیمت تخریب غیر قابل بازگشت این منابع از آنها سود کسب کنیم یا خیر.

عضو هیئت مدیره شبکه سمن‌های محیط زیست ادامه داد: پروانه شخص بهره‌بردار از این ارتفاعات ۲۰ سال بوده و اکنون که به پایان رسیده قانون صنعت و معدن از این شخص نمی‌خواهد که دوباره استعلامات را بگیرد و مجددا با تشریفات مختصری مسأله را رفع و رجوع می‌کند.

تقی‌زاده خاطرنشان کرد: از ساعت پنج صبح تریلی‌ها سنگ‌های عظیم گرانیت را تا زمان تاریکی هوا از ارتفاعات خلج می‌برند و با صادرات این سنگ‌ها که بهترین نوع سنگ است به ایتالیا و چین و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس سودهای سرشاری کسب می‌کنند.

وی نسبت به دیگر معایب این بهره‌برداری خاطرنشان کرد: اگر از روستای ده‌غیبی که در مجاورت این ارتفاعات است دیدن کنید می‌بینید که مردم خاک‌سنگ خوراک‌شان است و روی تمام وسایل و هوا خاک سنگ وجود دارد و سنگ‌های معادن که ترکیبات خطرناکی دارد، خوراک مردم می‌شود.

عضو هیئت مدیره شبکه سمن‌های محیط زیست با تاکید بر اینکه آنجا یک اکوسیستم به هم پیوسته است، بیان کرد: وقتی ما یک گوشه را تخریب کنیم تبعات آن زیست‌مندان دیگر را نیز متأثر می‌کند، تخریب‌های صورت گرفته در ارتفاعات خلج به قدری بی‌ضابطه است که اگر این منطقه را ببینید فکر می‌کنید وارد میدان جنگ شده‌اید.

وی همچنین عنوان کرد: در این گونه بهره‌برداری‌ها باید ببینیم چه چیزی را به دست آورده و چه چیزی را از دست می‌دهیم که قطعا چیزی که از دست می‌دهیم بسیار گرانبهاتر است.

انتهای پیام/ 70068

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول