اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

آزادی زندانیان در ماه ماتم سرور آزادگان/ تفسیر علمی مکتب عاشورا با کمک‌های مومنانه هیئات عزاداری

هر چند مراسم محرم امسال به علت شیوع بیماری کرونا با محدودیت‌های بسیاری روبه ‌رو شده اما این بار شور حسینی و دست یاری عزاداران اباعبدالله الحسین (ع) در قالب طرح آزادی زندانیان غیرعمد، به تجلی عملی شعور حسینی تبدیل است.

آزادی زندانیان در ماه ماتم سرور آزادگان/  تفسیر علمی مکتب عاشورا با کمک‌های مومنانه هیئات عزاداری

هیئت همدلی | به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، صدای کاروان محرم ۹۹ به گوش می‌رسد و دلدادگان مکتب حسین (ع) همچون همیشه در حال مهیا شدن برای برگزاری مراسم عزا و سوگ سرور آزادگان عالم اما با کمی تفاوت و با حضور مهمانی ناخوانده به‌نام کرونا که چند وقتی است آمده و به هر ضرب و زوری صاحبخانه شده و همه برنامه‌های معمول را غیرمعمول کرده است.

حضور این مهمان ناخوانده بر برگزاری مراسم دهه محرم نیز بی‌تاثیر نبوده و مانع از برگزاری آیین‌های عزاداری در مساجد، حسینیه‌ها، منازل و به‌طور کلی محیط‌های سربسته شده و نذورات همیشگی ایام محرم را نیز در حد پخش غیرپخته و البته بسته‌های کمک معیشتی به نیازمندان محدود کرده، هرچند که خود این اقدامات قدمی بسیار ارزشمند در تبدیل شور حسینی به شعور حسینی و گامی در جهت تفسیر عملی مکتب عاشوراست.

در این میان خانواده‌های زندانیان یکی از اقشار آسیب‌پذیر در حوزه‌های مختلف هستند که این روزها ویروس کرونا زندگی را بر آنها دشوارتر کرده و معیشت بسیاری از آنان را که وابسته به یارانه است به تنگنا کشانده، چرا که این مبالغ کفاف زندگی چند نفره آن هم با خانه‌های عموماً اجاره‌ای خانواده‌های زندانیان را نمی‌دهد.

در بسیاری از این خانواده‌ها، زنان به‌عنوان سرپرست خانوار در مدت حبس همسرانشان، به کار در خارج از خانه می‌پردازند البته آن هم اگر کاری با توجه به موقعیت اجتماعی به وجود آمده محقق شود، کارهایی مانند پرستاری از کودکان و سالمندان، کار در تالارها، آشپزی در رستوران‌ها و کارهای خدماتی اما این روزها از صدقه سری کرونا کمتر کسی تمایل دارد کسی غیر از اعضای خانواده پا به فرش خانه بگذارد و در نتیجه شرایط زندگی برای این خانواده‌ها بسیار سخت شده است.

 *اجرای طرح «هر هیات، آزادی یک زندانی» توسط هیات‌های عزاداری حسینی در قالب پویش کمک مومنانه

بر همین اساس ستاد دیه آذربایجان‌شرقی تصمیم به اجرای طرح «هر هیات، آزادی یک زندانی» توسط هیات‌های عزاداری حسینی در قالب کمک مومنانه در استان گرفته و براساس اعلام مدیر ستاد، این طرح امسال به‌دنبال شیوع ویروس کرونا برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد با همراهی عزاداران حسینی و رسانه‌ها اجرا می‌شود.

رسول تقی‌پور در خصوص اجرای این طرح به خبرنگار فارس  در تبریز می‌گوید: سال گذشته با کمک هیات‌های حسینی بیش از 35 نفر از زندانیان غیرعمد از زندان‌های استان آزاد شدند و هیات موکب «ولیة الله تبریز» نیز آزادی ۷۲ زندانی را به نیت شهدای کربلا تقبل کرده و تاکنون نیز مقدمات آزادی 30 زندانی جرایم غیرعمد را فراهم کرده‌ است.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه صاحبان هیات‌ها دارای شخصیت کاریزماتیک بوده و از آنجایی که امسال به علت شیوع بیماری کرونا برگزاری مراسم معمول عزاداری ممکن نیست، فرصت مناسبی برای کمک به آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد فراهم می‌شود.

مدیر ستاد دیه آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه تاکنون بسیاری از هیات‌های حسینی اعلام آمادگی کرده‌اند تا بخشی از هزینه‌های احسان هیات‌ها‌ و مردم را در راستای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد اختصاص دهند، می‌گوید: هر هیات در ایام ماه محرم، آزادی یک زندانی را تقبل می‌کند.

تقی‌پور زندانیان جرایم غیرعمد آذربایجان‌شرقی را 385 نفر عنوان و تاکید می‌کند: مجموع مبلغ بدهی این زندانیان، 150 میلیارد تومان است در صورتی که بتوانیم 12 میلیارد تومان تامین کنیم، مابقی آن را نیز می‌توانیم از طریق اعسار به تقسیط، گذشت رضایتمندانه شکات و تسهیلات تامین کنیم تا زمینه‌ آزادی این زندانیان فراهم شود.

مدیر ستاد دیه آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه امیدواریم امسال هیئات حسینی قدمی اساسی در این خصوص بردارند، اضافه می‌کند: خیران می‌توانند کمک‌های خود را جهت آزادی زندانیان جرایم غیرعمد به شماره حساب‌های ستاد دیه بانک سپه ۸۸۰۰۸۱، بانک تجارت 100100 و شماره کارت بانک ملی ۶۰۳۷۹۹۱۸۹۹۵۱۰۹۵۶ واریز کنند.

 

 *مراسم سوگواری اباعبدالله (ع) بستری برای ترویج امور خیر 

در این میان مهدی لیثی از مداحان جوان تبریزی نیز با تاکید بر لزوم به‌کارگیری ظرفیت و توان هیئات عزاداری برای انجام اقدامات خیر معتقد است: هر جا که شور حسینی چه در قالب دسته‌های عزاداری و چه هئیات و روضه‌خوانی برقرار باشد، بستری بالقوه برای تبدیل آن به شعور حسینی و اجرای برنامه‌هایی چون کمک مؤمنانه وجود دارد.

وی با تاکید بر لزوم برگزاری مراسم عزاداری ایام محرم با رعایت تمام موازین و الزامات پیشگیرانه معتقد است، هر جا که نام و یاد اباعبدالله (ع) جاری و ساری باشد، آنجا دل‌های عاشقان مکتب حسینی برای دستگیری و کمک به نیازمندان خواهد تپید.

این مداح تبریزی، حضور مردم در مراسم عزای حسینی و روضه سیدالشهدا (ع)  را لازمه بهره‌گیری از چنین ظرفیتی برای امور خیر عنوان و متذکر می‌شود: سال گذشته تنها در چند ساعت زمان برگزاری یکی از همین مراسم سوگواری، ۶۰ میلیون ریال برای کمک به آزادی زندانیان جمع‌آوری شد و این نشان از ظرفیت بالای چنین مراسمی برای امور خیر و کمک‌های مؤمنانه است که البته امسال لازمه این امر وجود امنیت بهداشتی در برگزاری مراسم است.
 

 *آزادی ۷۲ زندانی به نیت ۷۲ شهید دشت کربلا/پخت و توزیع نان صلواتی به مدت ۱۴۰ روز در مناطق محروم تبریز

سید قاضی‌طباطبایی نوه آیت‌الله قاضی طباطبایی نیز از دست‌اندرکاران موکب «ولیة الله تبریز» است که در مدت سه سال زمینه آزادی ۳۴ زندانی را فراهم و امسال نیز با توجه به شیوع کرونا برگزاری مراسم عزاداری محرم را متوقف کرده و در مقابل به نیت چهارده معصوم، پخت و توزیع نان صلواتی به مدت ۱۴۰ روز را در مناطق محروم تبریز تقبل کرده است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی ها و تقسیم کاری در موکب ولیة الله تبریز برای سرکشی به اماکنی چون شیرخوارگاه‌ها، خانه‌های سالمندان، خیریه‌ها، تامین انشعابات خدمات شهری برای تعدادی از افراد بی‌بضاعت و تسویه حساب‌های دفتری نیازمندان در دهه محرم تاکید می‌کند: امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا و متاسفانه وضعیت نامناسب اقتصادی و افزایش سرسام‌آور هزینه‌ها به‌صورت داوطلبانه با تعطیلی مراسم سوگواری معمول تصمیم گرفته‌ایم هزینه‌های برگزاری این مراسم را در امور خیری مانند آزادی زندانیان جرایم غیرعمد هزینه کنیم.

این خادم اباعبدالله (ع) با اشاره به اینکه البته ما این کار را از سه سال قبل شروع کرده‌ایم، می‌افزاید: هدف ما آزادی ۷۲ زندانی به نیت ۷۲ شهید دشت کربلاست و امیدواریم با عنایات الهی و همراهی عاشقان اباعبدالله (ع) امسال این هدف را به سرانجام برسانیم.

طباطبایی، ضمن مثبت ارزیابی کردن اقداماتی نظیر پویش «هر هیات آزادی یک زندانی»، لازمه آن را اطلاع‌رسانی درست و گسترده می‌داند و می‌گوید: هر چند برگزاری مراسم سوگواری و عزاداری محرم ضروری و جزو آیین‌های مذهبی ما بوده و کسی موافق تعطیلی آن نیست اما بدون شک بهره‌گیری از این بستر و شوق و شور دینی برای انجام امور خیر و دستگیری از نیازمندان در شرایط کنونی و فشار گرانی و کرونا بر مردم تجلی واقعی شعور حسینی و زمینه‌ساز رضایت الهی و خشنودی ائمه اطهار (ع) از ما شیعیان و دوستداران‌شان خواهد بود.
 


 *هیئات و مداحان به‌نام پای کار بیایند 

دلاکی، مسوول هیات جوانان اباعبدالله الحسین (ع) شهر جدید سهند نیز ضمن استقبال از اقدامات خیر در قالب طرح‌های کمک مؤمنانه و آزادی زندانیان جرایم غیرعمد معتقد است: چنین کارهایی در واقع عمل به آموزه‌هایی است در مکتب حسین (ع) و توسط همان هیئات حسینی و عزاداری به ما منتقل شده، چرا که هدف نهایی و غایی مکتب اباعبدالله (ع) چیزی جز دستگیری از مظلوم و یاری خواهران و برادران دینی نیست.

وی، لازمه تحقق کامل اهداف طرح‌هایی چون آزادی زندانیان توسط هیات‌های حسینی را پیشقدم شدن هیئات و مداحان به‌نام می‌داند و اظهار دارد: بدون شک چنین اقدامی از سوی این هیات‌ها و مداحان انگیزه و تشویقی برای سایر هیئات و دستجات عزاداری است و ما نیز در هیات جوانان شهر جدید سهند از چندین سال قبل سالانه مبلغ یکصد میلیون ریال در این زمینه هزینه می‌کنیم و امیدواریم این اقدام به رسم و سنتی حسنه و پیوسته در بین هیئات حسینی تبدیل و زمینه‌ساز گشایش مشکلات برخی از نیازمندان شود.

بدون شک، شور حسینی در همیشه زمان‌ها و در اشکال گوناگونی از سوگواری‌ها و عزاداری‌ها در ایران، سرزمین محبان اهل بیت (ع) و به‌ویژه اباعبدالله (ع) بروز و نمود داشته و اکنون و در این روزگار کرونایی، این شور به‌واسطه دستگیری از کسانی که چوب کرونا و مشکلات کوچک و بزرگ، اجازه چرخیدن چرخ زندگی‌هایشان را نمی‌دهد، در قالب‌هایی چون کمک مؤمنانه و آزادی زندانیان متجلی خواهد شد تا مهر تائیدی باشد بر شعور حسینی همان‌هایی که در هر بزنگاهی، از انقلاب و حضور در جبهه‌های جنگ تحمیلی گرفته تا معرکه‌های تحریم، ایستادگی، مقاومت و مبارزه با کرونا، معتقد و متعهد بودن خود را با وجود تمام ناملایمات و بی‌مهری‌ها به اثبات رسانده‌اند.

عکس و فیلم‌ها مربوط به محرم سال 98 است.

انتهای پیام/60002/س/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول