اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

بایدن: ما در آمریکا با چهار بحران همزمان مواجهیم

جو بایدن در چهارمین و آخرین روز کنوانسیون ملی حزب دموکرات رسما نامزدی این حزب برای رقابت با دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را پذیرفت.

بایدن: ما در آمریکا با چهار بحران همزمان مواجهیم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، معاون هشت ساله ریاست جمهوری آمریکا در دولت باراک اوباما با ایراد یک سخنرانی تند علیه دونالد ترامپ و هشدار به روسیه، رسما نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر (۱۳ آبان) این کشور شد.

به گزارش سی‌ان‌ان، جو بایدن بامداد جمعه به وقت تهران در نشست کنوانسیون ملی حزب دموکرات که به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی برگزار شده، حضور یافت و رسما نامزد حزب دموکرات را برای انتخابات ریاست جمهوری پذیرفت.

بایدن سخنرانی خود را با حمله لفظی به رئیس‌جمهور آمریکا شروع کرد اما در این سخنرانی حتی یک بار هم نام او را به زبان نیاورده است.

بایدن حتی یک بار نام ترامپ را ذکر نکرد

معاون هشت ساله ریاست جمهوری آمریکا در دولت باراک اوباما گفت: «رئیس‌جمهور کنونی به مدت طولانی و بیش از حد آمریکا را در تاریکی، عصبانیت بیش از حد، ترس شدید و تفرقه بیش از حد فرو برده است».

وی خطاب به مردم آمریکا تصریح کرد: «من اینجا به شما این قول را می‌دهم: اگر به من درباره ریاست جمهوری اعتماد کنید، من بهترین صفات وجودمان را بر می انگیزم نه بدترین صفاتمان را. من متحد روشنی خواهم بود نه تاریکی».

بایدن با کنایه به ترامپ افزود: «اگرچه این افتخار زندگی من است که نامزدی حزب دموکرات را در انتخابات ریاست جمهوری بپذیرم و نامزد این حزب خواهم بود اما اگر من رئیس‌جمهور شود، رئیس‌جمهوری برای آمریکا خواهم بود و به شدت به اندازه ای که از افراد حامی خودم حمایت و کار خواهم کرد برای کسانی که از من حمایت نکنند هم کار خواهم کرد چرا که این وظیفه و شغل رئیس‌جمهور است. من همه را نمایندگی خواهم کرد نه فقط پایگاه رای خودمان را . اکنون برهه ای نیست که حزبی عمل کنیم بلکه اکنون باید برهه ای برای کل آمریکا باشد».

این سیاستمدار ۷۷ ساله و کهنه کار دموکرات در بخشی دیگری از سخنرانی خود گفت: «کارزار من فقط برای پیروز شدن بر آرا نیست بلکه به دست آوردن قلب، چشم و روح آمریکا است».

اشاره بایدن به «زانو روی گردن»

او همچنین به ادامه اعتراضات در آمریکا علیه تبعیض‌ها و نژادپرستی نهادینه در این کشور که با قتل «جورج فلوید» مناطق مختلف این کشور را در نوردیده اشاره و تاکید کرد: «پیروز شدن (کارزار من) برای آن جوامعی که ناعدالتی "زانو روی گردن" را می‌شناسند».


قتل جورج فلوید

 

بایدن خطاب به مردم آمریکا تصریح کرد: «اکنون تاریخ ما را به یکی از سخت‌ترین لحظاتی که تاکنون آمریکا تجربه کرده، کشانده است. چهار بحران تاریخی همه در یک زمان، این یک طوفان کامل است».

وی چهار بحرانی که آمریکا در آن واحد با آنها دست و پنجه نرم می‌کند را اینطور توضیح کرد: «بدترین همه گیری در بیش از ۱۰۰ سال اخیر (بحران شیوع ویروس کرونا)، بدترین بحران اقتصادی از زمان رکورد بزرگ، فوری و فوتی ترین درخواست برای برقراری عدالت نژادی از دهه ۱۹۶۰ و واقعیات غیرقابل انکار درباره تهدیدات فزاینده تغییرات اقلیمی».

۴ بحران همزمان در آمریکا شامل کرونا

رقیب دموکرات ترامپ در انتخابات در سراسر این سخنرانی بدون اشاره به نام او به طور مستمر به مواضع و اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا تاخت و همچنین از اهمیت انتخابات پیش روی برای آینده این کشور سخن گفت.

بایدن گفت: «این یک انتخاباتی است که تغییر دهنده زندگی (همه آمریکایی‌ها) است و آینده آمریکا را برای یک دوره طولانی مشخص خواهد کرد. شخصیت‌ها روی برگه رای قرار دارند، احساس روی برگه آرا است، شرافت، علم و دموکراسی روی برگه ارا است. همه اینها روی برگه آرا است. نیازی به لفاظی کردن نیست».

وی افزود: «فقط این رئیس‌جمهور (ترامپ) را با واقعیت‌ها قضاوت کنید. ۵ میلیون آمریکایی به کووید-۱۹ مبتلا شدند، بیش از ۱۷۰ هزار آمریکایی کشته‌ شده‌اند و ما با اختلاف بالا در قیاس با دیگر کشورها، بدترین عملکرد را (در زمینه مقابله با کرونا) روی زمین داشته‌ایم. بیش از ۵۰ میلیون آمریکایی امسال اعلام بیکاری کرده‌اند. بیش از ۱۰ میلیون از مردم امسال بیمه خدمات درمانی خودشان را از دست می دهند. امسال نزدیک به یک ششم کسب و کارهای کوچک بسته شده‌اند. اگر این رئیس‌جمهور دوباره انتخاب شود، ما می‌دانیم که چه اتفاقی خواهد افتاد».

 

نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳ آبان ماه در بخشی از این سخنرانی از باراک اوباما به شدت حمایت کرد و جواب انتقادات تند اخیر ترامپ علیه اوباما را داد.

تشکر ویژه بایدن از اوباما

بایدن گفت: «رئیس‌جمهور اوباما یک مردی است که من افتخار خدمت کردن در مقام معاون ریاست جمهوری را به مدت هشت سال داشتم. بگذارید از این لحظه برای گفتن چیزی که ما به اندازه کافی آن را بر زبان نمی آوریم، استفاده کنم: آقای رئیس‌جمهور از شما سپاسگذارم. شما یک رئیس‌جمهور عالی بودید، رئیس جمهوری که کودکانمان می‌توانستند به او بنگرند و یاد بگیرند و این کار را هم کرده‌اند. هیچ کس چنین چیزی را درباره کسی که در حال حاضر منصب (ریاست جمهوری) را در اختیار دارد، نخواهد گفت».

وی سپس به شدت به مواضع دونالد ترامپ تاخت و تصریح کرد: «این یک رئیس‌جمهوری است که هیچ مسئولیتی را نمی پذیرد، از رهبری کردن امتناع می مرزد، دیگران را مقصر کارهای خود می خواند، با دیکتاتورها روابط گرم دارد و بر شعله های نفرت و تفرقه می دمد. او هر روز که از خواب بیدار می شود به این شغل (ریاست جمهوری) اینطور نگاه میکند که همه این شغل ریاست جمهوری به خود او مربوط است اما این تنها به تو مربوط نیست».

نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سپس وعده داد: «اولین اقدام من در مقام رئیس‌جمهور، کنترل کردن ویروس (کرونا) است که زندگی بسیاری را از بین برده است چون من چیزی را می فهمم که این رئیس جمهور متوجه آن نیست. تا زمانی که ما با این ویروس مقابله نکنیم هرگز نخواهیم توانست اقتصادمان را دوباره به مسیر درست برگردانیم، هرگز نخواهیم توانست کودکانمان را با ایمنی به مدارس برگردانیم، هرگز نخواهیم توانست زندگی مان را دوباره (به حالت قبلی) برگردانیم».

بایدن ادامه داد: «تراژدی ماجرای امروز ما این است که اوضاع نباید اینقدر بد باشد. فقط به دور و بر نگاه کنید. اوضاع در کانادا یا اروپا، ژاپن یا تقریبا هر جای دیگری در جهان، اینقدر بد نیست. رئیس‌جمهور مدام به ما می‌گوید که ویروس قرار است ناپدید شود و او مدام منتظر معجزه است. من برای او یک خبر دارم:  معجزه ای در کار نخواهد بود».

به گفته این سیاستمدار ۷۷ ساله آمریکایی، «ما (آمریکا) بیشترین مورد ابتلای جهان (به کرونا) را در اختیار داریم و ما از منظر مرگ و میر در جهان اول هستیم. اقتصاد ما تکه تکه شده است».

 

هشدار شدید بایدن به روسیه

بایدن در بخشی از این سخنرانی پیامی هم برای کشورهای دیگر داشت و همچنین به ادعای تعیین جایزه برای کشتن نظامیان آمریکایی در افغانستان از سوی روسیه اشاره کرد؛ ادعایی که مسکو بارها آن را تکذیب کرده و «خبر جعلی» خوانده است.

وی در این سخنرانی گفت: «من رئیس‌جمهور خواهم بود که در کنار دوستان و متحدانمان قرار دارد. من این موضوع را به طور شفاف به دشمنانمان خواهم گفت که روهای گرم گرفتن با دیکتاتورها به سر آمده است».

بایدن افزود: «تحت ریاست جمهوری بایدن، آمریکا چشمانش را به روی تعیین جایزه های روسیه برای سر سربازان آمریکایی نخواهد بست و همچنین من دخالت خارجی در مقدس ترین کار دموکراتیکمان که رای دادن باشد را تحمل نخواهم کرد».

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول