اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

جباره اصل: اجرایی متفاوت از «پزشک نازنین» خلق کردیم/ از چالش ها استقبال می کنیم

آرمین جباره اصل، کارگردان نمایش «پزشک نازنین» عنوان کرد: سالانه چندین اجرا از این نمایشنامه در ایران اجرا می شود اما ما با انتخاب این متن خود و خلاقیتمان را محک زدیم که به نظرم موفق شدیم یک نمایشنامه متفاوت خلق کنیم.

جباره اصل: اجرایی متفاوت از «پزشک نازنین» خلق کردیم/ از چالش ها استقبال می کنیم

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، نمایش پزشک نازنین به نویسندگی نیل سایمون ، ترجمه شهرام زرگر و طراحی و کارگردانی علیرضا حافظی و آرمین جباره اصل از بیستم مرداد ماه روی صحنه رفته و حال اجراهای پایانی را در مجموعه تئاتر دیوار چهارم می گذراند.

این نمایش یک ساعت و پانزده دقیقه است که هر شب ساعت 19:15 با بازی پویا یگانه دوست، پارسا دانشمند، زهرا حسینی، صابر ریاحی، مینا دادرس، صالح سخاوت، محمد عظیمی، وانیا کاظمی و سهیل نگهدارزاده به صحنه می رود.

نمایشنامه «پزشک نازنین» اثر «نیل سایمون» بر اساس داستان‌های کوتاه «آنتون چخوف» نگاشته شده است. این اثر معروف بازتابی از رابطه‌ انسان‌ها و داستان نویسنده‌ای است که در ابتدا داستان خود را در اتاق کارش معرفی می‌کند. در این داستان شخصیت‌های مختلفی وجود دارند و آن‌ها جامعه را نقد می‌کنند. این نویسنده، که شخصیت اصلی داستان است با افراد زیادی از جمله کارمند معمولی شهرداری و همسر او روبه‌رو می‌شود، او تمام مدت افراد را توصیف می‌کند و فضای درستی از داستان را در اختیار خواننده‌ اثر قرار می‌دهد.

 

علیرضا حافظی کارگردان نمایش در گفت وگو با فارس عنوان کرد:  داستان روایت یک نویسنده است نه پزشک اما درباره انتخاب این متن باید بگویم که اولا متنی که ما اجرا کردیم توسط نیل سایمون نوشته شده بود و این نویسنده فقید این نام را به دلیل یکی از قسمت هایی که جراحی نام داشت انتخاب کرده بود.

وی در ادامه افزود: من و آقای جباره اصل کارگردان دیگر کار به دلائل خودمان نخواستیم این اپیزود در کار ما اجرا شود از طرفی هم مقدور نبود، اسم کار را تغییر دهیم اگر چه تعبیر ما از عنوان «پزشک نازنین» استعاره ای است که به کاراکتر نویسنده مربوط می شود چرا که نویسنده مانند یک جراح ، متونش را جراحی می کند.

حافظی درباره کلیت میزانسن و اجرای کار بدون دکور و همراه شدن با نور و صدای باران در این شرایط کرونایی گفت: فضای  کار فانتزی با ته مایه سوررئالیسم است ما نخواستیم با دکورهای کلیشه ای فضای ذهن مخاطب را محصور کنیم بنابراین بیشتر در صدد بودیم با موسیقی و نورپردازی خلاقانه و پویایی خاص خودمان امضای خودمان را روی کار حک کنیم.

وی اظهار داشت: شوربختانه اپیدمی کرونا باعث شد یک وقفه چند ماهه در تمرینات ما بیافتد هر چند تصور می کنم به زعم خودم کار در این مدت پخته تر شد با اینکه ما ضررهای هم در این کار داشتیم.

*اختلاف سلیقه در کارگردانی حاصل خوبی برای ما داشت

آرمین جباره اصل دیگر کارگردان کار نیز در گفت وگو با فارس عنوان کرد: سالانه چندین و چند اجرا از نمایشنامه پزشک نازنین در ایران اجرا می شود اما ما خواستیم با همین متن خودمان را به چالش بکشیم و خلاقیتمان را محک بزنیم که به نظرم موفق بودیم و یک نمایشنامه متفاوت خلق کردیم.

 

وی در ادامه افزود: کار با علیرضا حافظی عزیز برایم یک اتفاق جالب و خوب بود چرا که طرز نگاه و تفکر ما به مقوله هنر متفاوت است و به نظرمان رسید این اختلاف نظر می تواند حاصل خوبی دربر داشته باشد.

جباره اصل گفت: از تمام عزیزانی که ما را در ساخت و پرداخت این کار به ما یاری رساندند من جمله مدیریت تماشاخانه دیوار چهارم ، مسئولان مرکز هنرهای نمایش، محمدحسین فروتن و تیم هنرپیشگان این اثر تشکر می کنم، به نظرم بازیگران این کار در آینده درخشان خواهند بود و حرف های زیادی بر صحنه برای گفتن خواهند داشت.

وی در پایان گفت: امیدوارم این بیماری و ویروس هر چه زودتر بار خود را ببندد و کار برای فعالان عرصه هنر راحت تر بشود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول