اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

روسیه به آمریکا: مسیر تشدید تنش با ایران نادرست است

وزارت خارجه روسیه ضمن انتقاد از تلاش‌های آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران بر ضروت گفت‌وگو با تهران تأکید کرد.

روسیه به آمریکا: مسیر تشدید تنش با ایران نادرست است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای از اقدامات آمریکا علیه ایران انتقاد کرده و آن را «اشتباه» دانست.

به گزارش اسپوتنیک، در بیانیه وزارت خارجه روسیه با اشاره به تلاش‌های آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران آمده است: «ایالات متحده، به تحرکات خطرناک در شورای امنیت به امید اجرای ایده‌های ضد ایرانی خود ادامه می‌دهد.»

روسیه با اشاره به شکست هفته گذشته آمریکا در پیشبرد قطعنامه‌ تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران تصریح کرده واشنگتن در حالی اکنون به دنبال بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران است که بالغ بر دو سال پیش از برجام خارج شد.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: «ابلاغیه ایالات متحده آمریکا برای آغاز روند احیای مجموعه قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت علیه ایران که بعد از جمع‌بندی برنامه جامع اقدامات مشترک در سال ۲۰۱۵ لغو شده‌اند نمی‌تواند نتایجی را که آمریکا به دنبال آن است به بار آورد.»

وزارت خارجه روسیه تأکید کرده است: «ما اعتقاد داریم مسیر تشدید تنش‌ها علیه ایران، نادرست و بن‌بست است. ما از ایالات متحده می‌خواهیم تصمیم‌های معقول اتحاذ کرده و خود را از فرصت‌ رسیدن به به توافق با ایران محروم نکند.»

دولت آمریکا روز پنجشنبه (۲۱ اوت/۳۰ مرداد) با ارائه نامه‌ای به رئیس شورای امنیت رسماً این شورا را از خواست خود برای بازگرداندن تمامی تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران مطلع کرد.

آمریکا در این نامه ایران را به «نقض اساسی» تعهداتش در «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) متهم کرده است.

این نامه، روند ۳۰ روزه‌ای را آغاز می‌کند که از لحاظ تئوریک می‌تواند به «بازگشت خودکار» تحریم‌ سازمان ملل علیه ایران منجر شود.

چنانچه این روند در مسیر خود پیش رود تمامی تحریم‌های سازمان ملل باید نیمه شب ۱۹ سپتامبر به وقت گرینویچ (برابر با ۰۴:۳۰ بامداد ۲۹ شهریورماه) علیه ایران از سر گرفته شوند. این تاریخ، چند روز قبل از سخنرانی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد است.

با این حال، تلاش آمریکا از همان آغاز با مخالفت‌های جدی روبرو شده است. خبرگزاری رویترز ۱ شهریورماه گزارش داد ۱۳ عضو شورای امنیت با نگارش نامه‌هایی مخالفت خودشان را با خواست آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران اعلام کرده‌اند.

ساز و کار موسوم به بازگشت خودکار تحریم‌ها که با نام‌های دیگری مثل «مکانیسم ماشه» یا «اسنپ‌بک» نیز شناخته می‌شود به دنبال احیای تمامی قطعنامه‌های تحریمی علیه تهران است که پس از حصول برجام میان ایران و گروه موسوم به ۱+۵ تعلیق شده بودند.

تلاش آمریکا در این مسیر پس از شکست این کشور در به تصویب رساندن قطعنامه‌ای که خواستار جلوگیری از انقضای تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران بود، صورت می‌گیرد. آن قطعنامه که روز ۲۵ مرداد به رأی گذاشته شد با ۱۱ رأی ممتنع، ۲ رأی موافق (آمریکا و جمهوری دومینیکن) و ۲ رأی مخالف (روسیه و چین) رد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول