اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

انتقاد مسافران از نبود فاصله‌گذاری در پروازها/ ضرورت ورود ستاد ملی مقابله با کرونا برای تدوین مقررات

این روزها مسافران هواپیما از نبود فاصله‌گذاری در پروازها گله دارند و معتقدند وقتی رعایت فاصله‌گذاری در جامعه الزامی است، چرا پروتکل جامعی درباره پروازها وجود ندارد؛ با این حال رئیس سازمان هواپیمایی معتقد است نیازی نیست فاصله‌گذاری در هواپیما رعایت شود.

انتقاد مسافران از نبود فاصله‌گذاری در پروازها/ ضرورت ورود ستاد ملی مقابله با کرونا برای تدوین مقررات

خبرگزاری فارس - سعید مؤذنی:‌ پس از شیوع کرونا در کشورمان از اوایل اسفند 99، «ستاد ملی مقابله با کرونا» که برای ایجاد هماهنگی دستگاه‌‌ها و قانون‌گذاری برای مقابله با ویروس کرونا تشکیل شده بود، در همان روزها از مردم خواست سفرهای اسفندماه و خصوصا سفرهای نوروزی را کنسل کنند و برای جلوگیری از شیوع این بیماری، در خانه بمانند.

اسفندماه و خصوصا فروردین‌ماه هر سال، برای بخش گردشگری و حمل و نقل، پیک ایام سفر محسوب می‌شود؛ در آن ایام هم پیش فروش بلیت‌‌های نوروزی قطار، هواپیما و اتوبوس انجام شده بود، اما پنجم اسفند بود که وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد شرکت‌ها موظف هستند بلیت مسافرانی که تقاضای کنسلی سفر خود را دارند بدون کسر جریمه کنسل کنند و پول بلیت را به مسافر برگردانند.

به هر حال نوروز 99 با کاهش شدید تقاضای سفر گذشت و کسب و کارهای زیادی به دلیل خانه‌نشینی مردم با آسیب اقتصادی مواجه شدند.

اما در سال جدید با پیشرفت تحقیقات جهانی درباره این ویروس، اعلام شد که در بازه زمانی کوتاه‌مدت واکسنی برای این ویروس پیدا نمی‌شود و بدین ترتیب کشورهای دنیا که به دلیل شیوع کرونا با مشکلات اقتصادی زیادی مواجه شده بودند، فعالیت مردم را در جامعه منوط به رعایت پروتکل و شیوه‌‌نامه‌‌های جدید بهداشتی مجاز دانستند.

در کشور ما هم با فعالیت کسب و کارها مقررات جدید از سوی ستاد مقابله با کرونا در این باره تدوین و بر دو موضوع «الزام استفاده از ماسک» و «رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی‌» تأکید شد.

اما مسافرانی که این روزها از طریق حمل و نقل هوایی سفر می‌کنند، از رعایت نشدن فاصله‌گذاری اجتماعی در پروازها گله دارند.

 

یکی از مسافران هواپیما در این‌باره به خبرنگار فارس می‌گوید: چندی پیش مسافر پرواز تهران-شیراز بودم، در این پرواز اغلب صندلی‌های هواپیما فروخته شده بود و مسافران تقریبا تکمیل بودند و هیچ فاصله‌گذاری اجتماعی بین مسافران وجود نداشت.

این مسافر افزود: البته به محض ورود مسافر به کابین هواپیما، مهمانداران به مسافران ماسک می‌دادند و دو ردیف آخر صندلی هواپیماها هم خالی بود اما در این پرواز که با هواپیمای ایرباس انجام می‌شد در هر ردیف 9 صندلی وجود داشت که همه مسافران به اجبار کنار هم می‌نشستند و احتمال سرایت بیماری وجود داشت.

‌این مسافر هواپیما افزود: زمانی که بابت نبود فاصله‌گذاری اجتماعی به مهمانداران گله کردیم، به ما اعلام کردند که طبق قانون، فقط ضرورت دارد صندلی 2 ردیف آخر پروازها در ایام شیوع کرونا خالی باشد.

به گفته این مسافر، ضرورت دارد ستاد ملی مقابله با کرونا قوانین دقیق‌تری درباره فاصله‌گذاری اجتماعی در پروازها تدوین کند.

بنابراین گزارش در فضای مجازی هم کم و بیش شاهد گله مسافران از نبود فاصله‌گذاری اجتماعی در پروازها هستیم؛ فیلم زیر را ببینید:

 

تکمیل ظرفیت پرواز در دوران شیوع

 

 

یا اعتراض این مسافر پرواز تهران-یزد بابت عدم عایت فاصله‌گذاری اجتماعی در پرواز و حذف کترینگ از سوی ایرلاین به بهانه رعایت پروتکل‌‌های بهداشتی را ببینید: 

 

 

* اسعدی سامانی: در شیوع کرونا صندلی دو ردیف آخر در پروازها خالی نگه داشته می‌شود

 موضوع را از دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی دنبال کردیم، مقصود اسعدی سامانی در‌باره رعایت فاصله گذاری اجتماعی در هواپیماها و ‌پروتکل‌های تعیین شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره پرواز، می‌گوید: آنچه که سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان نماینده ایکائو به شرکت‌های هواپیمایی درباره پروازها در ایام شیوع کرونا ابلاغ‌ کرده است، خالی نگه داشتن دو ردیف پایانی هواپیما در دوران شیوع کرونا است تا بدین ترتیب اگر مسافری مشکوک به بیماری بود و یا مشکلی داشت، از مسافران دیگر جدا شده و به آن قسمت منتقل شود.

* خالی نگه‌داشتن 40 درصد صندلی هواپیماها موضوعیت علمی ندارد

وی در پاسخ به این سؤال که آیا سازمان هواپیمایی بین‌المللی (ایکائو) در مورد مسافرگیری ایرلاین‌‌ها در دوران شیوع کرونا قانون خاصی دارد؟‌ گفت: در شرکت‌های هواپیمایی دنیا هم همین روش پیاده می‌شود و موضوع فاصله‌گذاری اجتماعی تعیین شده 1.5 متر و تکمیل فقط 60 ‌درصد ظرفیت هواپیما، ‌موضوعیت ندارد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: حتی اگر بخواهیم موضوع خالی نگه‌داشتن 40 درصد صندلی‌های هواپیما را هم اجرا کنیم، باز فاصله‌گذاری اجتماعی (1.5 متر فاصله) رعایت نشده است‌، چون اگر بحث فاصله‌گذاری اجتماعی و فاصله 1.5 متری بین هر مسافر مطرح باشد، درواقع باید بین هر مسافر، 3 صندلی خالی وجود داشته باشد و اگر بخواهیم 1.5 متر فاصله را رعایت کنیم باید خیلی کمتر از 60 درصدی که منبع آن هم چندان موثق نیست، مسافرگیری انجام شود.

* چه کسی باید بار هزینه‌های صندلی خالی را به دوش بگیرد؟ 

اسعدی سامانی ادامه داد: از سوی دیگر اگر بخواهیم بحث فاصله‌گذاری اجتماعی و فاصله 1.5 متری بین هر مسافر را در نظر بگیریم درواقع باید 3 صندلی بین هر مسافر خالی باشد، حال اگر قرار باشد این موضوع پیاده شود، ضرورت دارد که مشخص شود ‌هزینه این 3 صندلی چگونه تعیین می‌شود، آیا هزینه صندلی‌های خالی باید از سوی مسافر ‌پرداخت شود یا دولت این هزینه را متقبل می‌شود؟‌ به هر حال نشست و برخاست و سوخت‌گیری، مهم‌ترین هزینه‌های یک شرکت هواپیمایی در یک پرواز است و وقتی یک پرواز انجام می‌شود، این هزینه‌ها به ایرلاین تحمیل می شود.

وی اضافه کرد: اگر قرار است این موضوع به صورت جدی دنبال شود، دولت باید حتما سهم هزینه‌ها را هم مشخص کند که در چنین شرایطی (خالی نگه‌‌داشتن صندلی‌های بین مسافران) بار هزینه‌‌ها باید بر دوش شرکت‌های هواپیمایی باشد، یا مردم یا دولت.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به کاهش پروازها و مسافران در سال جاری نسبت به سال گذشته اضافه کرد: به هر حال فعلا این موضوع 60 درصد تکمیل ظرفیت، مبنای علمی ندارد و تقریبا در دنیا هم شرکت‌های هواپیمایی چنین رفتاری را در دوران شیوع کرونا در پروازهای خود ندارند، ضمن آنکه در این دوران به دلیل کاهش تقاضای سفر، شرکت‌های هواپیمایی با مشکل مالی شدید مواجه هستند و این صندلی‌های خالی هم به زیان آنها می‌افزاید.

 

* جعفرزاده: مهمانداران می‌توانند توزیع مسافر را در هواپیما مدیریت کنند

این موضوع را از سخنگوی سابق سازمان هواپیمایی کشوری هم پیگیری کردیم، رضا جعفرزاده در این‌باره به خبرنگار فارس می‌گوید: طبق الزام سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت‌های هواپیمایی اجازه ندارند بلیت دو ردیف آخر صندلی هواپیما را بفروشند و باید آن را خالی نگه دارند.

وی تأکید کرد: شرکت‌های هواپیمایی باید این موضوع را رعایت کنند و اگر رعایت نکنند تخلف شده است و سازمان هواپیمایی کشوری به این موضوع رسیدگی می‌کند.

سخنگوی سابق سازمان هواپیمایی کشوری بیان کرد: ‌البته اگر تعداد مسافران یک پرواز کمتر از میزان صندلی‌های موجود باشد، مهمانداران هواپیما خود می‌توانند توزیع مسافر را در کابین هواپیما مدیریت کنند.

وی گفت: مسافران هواپیما در بدو ورود به فرودگاه‌‌ها از طریق تب‌سنج حرارتی در واقع معاینه می‌شوند و متولیان بهداشت از ورود مسافران مشکوک به بیماری در سالن فرودگاه و هواپیما، جلوگیری می‌کنند.

البته جعفرزاده پیش از هم در این‌باره‌ به فارس گفته بود:‌ خالی بودن دو ردیف آخر صندلی هر هواپیما به دلیل آن است که اگر مورد مشکوکی از نظر ابتلا به بیماری بین مسافران یافته شد، مسافر به صندلی آخر انتقال داده شود، فاصله آن مسافر مشکوک از دیگر مسافران حفظ شود ضمن آنکه خدمات درمانی در صورت لزوم به راحتی به آن مسافر ارائه شود.

به گفته سخنگوی سابق سازمان هواپیمایی کشوری الزام استفاده از ماسک در پروازها و رعایت پروتکل های بهداشتی وجود دارد، تهویه هوای هواپیما هم هر سه دقیقه یک بار انجام می‌شود و از این بابت نگرانی وجود ندارد.

* رئیس سازمان هواپیمایی: نیازی نیست فاصله‌گذاری اجتماعی داخل هواپیما رعایت شود

در این‌باره، به تازگی، رییس سازمان هواپیمایی گفته است: سازمان بین‌المللی هوانوردی «ایکائو» با همکاری سازمان بهداشت جهانی و انجمن شرکت‌های هواپیمایی «یاتا»، انجمن فرودگاه‌ها و بسیاری از انجمن‌های هوانوردی در خصوص بیماری کرونا و نقش صنعت هواپیمایی در قالب یک برنامه، اقداماتی انجام داده است.

به گفته انجمن تورج دهقانی زنگنه، «یاتا» در این راستا نتایجی را منتشر کرده و اعلام کرده است که فاصله گذاری اجتماعی داخل هواپیما نیازی نیست که رعایت شود. اکنون در اغلب کشورها این دستورالعمل صادر شده و «یاتا» آن را برای همه کشورهای عضو فرستاده است.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری می‌گوید: با این حال وزیر راه و شهرسازی دستور داد که دو ردیف آخر صندلی هواپیما حین پرواز باید خالی باشد، اولا اینکه به دلیل کاهش سفرها، ظرفیت هواپیما به آن حد نمی‌رسد که دو ردیف خالی نباشد ضمن اینکه نظارت سازمان روی انجام این دستور به صورت جدی وجود دارد، دستور است که دو ردیف آخر هواپیما باید خالی بماند و اگر ایرلاینی تخلف کند قطعا با آن برخورد می‌شود.

وی در خصوص اعلام به صرفه نبودن پروازها از سوی برخی ایرلاین‌ها هنگام پرواز با صندلی خالی نیز گفته است: شرکت‌های هواپیمایی در مورد پرواز با ظرفیت ۶۰ درصد مخالف هستند اما در جلسه‌ای مشترک ابلاغ شد که دو ردیف آخر هواپیما باید خالی بماند، هر مسافری که سوار هواپیما شد در صورت مشاهده عدم رعایت این دستور از داخل هواپیما با سازمان هواپیمایی تماس بگیرد و این تخلف را گزارش دهد، ما به وسیله نمایندگانی که در فرودگاه‌ها داریم این شکایت را یا در مبدا و یا در مقصد رسیدگی می‌کنیم.

* ضرورت تدوین پروتکل‌‌های دقیق بهداشتی در پروازها از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا

به گزارش فارس، در حال حاضر پروتکل‌هایی نظیر «تب‌سنجی مسافران در بدو ورود به فرودگاه»، «خالی نگه‌داشتن صندلی دو ردیف آخر هواپیما» و «توزیع ماسک بین مسافران در ابتدای پرواز» در پروازها وجود دارد که از سوی شرکت‌های هواپیمایی و متولیان هم رعایت می‌شود، اما به نظر می‌رسد این پروتکل‌ها کافی نیست خصوصا اینکه رفتار ویروس کرونا تغییر کرده است و امروز «تب کردن» فقط یکی از علایم ابتلا به این بیماری است و در بهترین حالت طبق گفته پزشکان 50 درصد مبتلایان به کرونا تب می‌کنند و بسیار مشاهده شده است که بیماران زیادی بدون علامت تب، به کرونا مبتلا شده‌اند.

بنابراین ضرورت دارد ستاد ملی مقابله با کرونا به طور ویژه به موضوع قوانین بهداشتی پروازها در ایام شیوع کرونا ورود کند و طی هماهنگی با وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری، ضمن تدوین پروتکل‌های دقیق درباره پروازها و نحوه رعایت فاصله‌گذاری در یک پرواز، موضوعات مالی این مورد را که دغدغه شرکت‌های هواپیمایی است را هم بررسی و رفع کند.

البته سازمان هواپیمایی کشوری هم به عنوان نماینده ایران در ایکائو، می تواند اجماعی از مقررات جدید یاتا و ایکائو درباره پروازها در ایام کرونا را بررسی و به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ کند.

به گزارش فارس، کاربران این رسانه در بخش فارس من خواستار رعایت جدی فاصله گذاری اجتماعی در پروازها شده اند.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول