اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

قانونمند شدن حضور مهاجران افغانستان در ایران

سفیر کشور افغانستان در ایران از قانونمند کردن حضور مهاجران افغانستان در ایران و تثبیت هویت آنها خبر داد و گفت: شناسنامه، تذکره و گذرنامه الکترونیکی برای مهاجران افغانستانی صادر می‌شود.

قانونمند شدن حضور مهاجران افغانستان در ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، عبدالغفور لیوال صبح امروز  در دیدار با استاندارِ کرمان با خرسندی از دومین سفرش به کرمان این استان را زیبا و جالب عنوان کرد و اظهار داشت: در جشنواره اقتصادی سال گذشته بازدیدی از سیرجان، رفسنجان، کرمان، معادن مس، باغ‌های پسته و صنایع دستی داشتیم و در مورد روابط  تجاری، اقتصادی و سرمایه‌گذاری با کشور افغانستان مباحثی مطرح شد.

سفیر افغانستان در ایران به وجه تشابه استان کرمان و کشور افغانستان در اقلیم و تنوع آب و هوایی و بیشترین تعداد حضور مهاجران افغانستانی در کرمان اشاره کرد و افزود:  همه مهاجران افغانستان از وضعیت کار و زندگی در استان کرمان راضی هستند و در تماس‌های خود با سفارت از همکاری خوب اداره کل اتباع استان کرمان ابراز رضایت می‌کنند.

وی به بالابردن سطح روابط کاری، تجاری و اقتصادی کشور افغانستان با استان کرمان تاکید کرد و ادامه داد: امکانات و ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه سرمایه‌گذاری مهاجران افغانستانی در ایران وجود دارد و زمینه سرمایه‌گذاری ایران در کشور افغانستان نیز فراهم است.

 لیوال، به سفر اخیر هیات عالی‌رتبه افغانستان به ایران اشاره کرد و گفت: سند جامع راهبردی و توجه بیشتر روی مسائل اقتصادی، تجاری، سرمایه‌‌گذاری و ترانزیتی به مرحله نهایی رسیده است.

سفیر افغانستان در ایران خاطرنشان کرد: اشتراک‌های فرهنگی و مذهبی، هم‌زبانی، همسایگی بین ایران و افغانستان وجود دارد اما آن‌طور که باید از ظرفیت‌های اقتصادی هم اطلاعاتی‌ نداریم، ظرفیت‌هایی در استان کرمان وجود دارد که ما به تازگی متوجه شده‌ایم.

وی با بیان اینکه نه جنگ در افغانستان زیاد دوام می‌‌آورد و نه مشکلات بین‌المللی ایران، افزود: این دو کشور با هم دوست و همسایه هستند و دیدگاه ما باید بیشتر به این مسئله باشد.

عبدالغفور لیوال، با قدردانی از از میزبانی و مهمان‌نوازی صمیمانه سال قبل در استان کرمان و سفر روز گذشته و امروز، تصریح کرد: این مهمانوازی‌ها بارها ما را به سمت کرمان می‌کشاند و هر وقت مقدور باشد از شما برای پذیرایی در افغانستان دعوت می‌کنیم.

وی در ادامه خواستار بازنگری در قوانین بین نهادها جهت ارتباط بیشتر دو کشور شد و اضافه کرد: اگرچه کرمان با افغانستان مرز مشترک تجاری ندارد اما از نظر تجاری و حضور مهاجران ارتباط خوبی برقرار است.  

سفیر افغانستان در ایران نسبت به قانونمند کردن حضور مهاجران افغانستان در ایران خبر داد و افزود: تیمی برای این مسئله به ایران آمده‌اند تا تثبیت هویت مهاجران را انجام داده و شناسنامه، تذکره و گذرنامه الکترونیکی برای آنها صادر کنیم.

"عبدالغفور لیوال" ابراز داشت: استان کرمان از نظر تعداد حضور مهاجران و مرکزیت برای سایر استان‌ها برای ما مهم است و در آینده در حد ایجاد یک کنسولگری، گزینه خوبی است.

افزایش سطح تبادلات اقتصادی کرمان و افغانستان 

 محمدجواد فدائی استاندار کرمان با با اشاره به اشتراکات دو کشورو علاقمندی استان برای تعاملات به ویژه در حوزه اقتصادی اظهار داشت: ما با افغانستان به لحاظ مذهب، زبان و همسایگی ارتباطات خوب و شباهت‌هایی داریم که سبب می‌شود همراهی بیشتری داشته و از این ظرفیت‌ها برای توسعه استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: با افتتاح دفتر اتاق مشترک کرمان و افغانستان، امکان همکاری بیشتر فراهم شده و مبادلات و سرمایه‌گذاری‌ها توسعه می‌یابد.

فدائی عنوان کرد: سطح مبادلات تجاری کرمان و افغانستان در حال حاضر چندان بالا نیست که امیدواریم در هدف‌گذاری و زمانبندی مشخص به  200 میلیون دلار در سال برسد که به نفع استان کرمان بوده و هم برای افغانستان مفید خواهد بود.

استاندار کرمان، حضور برادران افغانستانی در ایران را دو جانبه دانست و ادامه داد: استان کرمان می‌تواند بخشی از نیازهای کشور افغانستان را تامین کند و زمینه سرمایه‌گذاری برای کرمان در افغانستان وجود دارد که می‌تواند در برنامه مشترک قرار گیرد.

وی و صدور اسناد هویتی و تثبیت هویت برای مهاجران افغانستانی را کار ارزشمندی دانست و بیان کرد: از مشکلات حال حاضر ما مهاجران بدون مجوز هستند که تعداد آنها دو برابر مهاجران مجاز برآورد می‌شود به ویژه کسانی که که با شرایط نامناسب وارد استان می‌شوند.

فدائی بر همکاری استانداری برای تعیین تکلیف مهاجرانی که مجاز به اقامت نیستند، قول همکاری داد.

استاندار کرمان در خصوص درخواست سفیر کشور افغانستان مبنی بر تغییر و بازنگری در برخی از قوانین و دستورالعمل‌ها برای تسهیل سرمایه‌گذاری متذکر شد: مصادیق این موارد به صورت مکتوب به ما اعلام شود تا بخشی که در حد اختیارات استان است را انجام دهیم و موارد دیگر را از طریق نمایندگان مجلس شورای اسلامی دنبال کنیم.

افتتاح دفتر اتاق مشترک افغانستان و کرمان

سیدمهدی طبیب‌زاده رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان هم از افتتاح دفتر اتاق مشترک افغانستان و کرمان و کلنگ‌زنی مدرسه 24 کلاسه ویژه اتباع در شرف‌آباد کرمان به کمک تجار افغانستان و اداره کل اتباع استان کرمان خبر داد.

وی به بازدید هیات افغانستان از نیروگاه خورشیدی ماهان خبر داد و گفت: تعدادی از تجار این کشور نیز از کارخانه روغن نباتی گلناز بازدید خواهند داشت.

طبیب‌زاده ادامه داد: مراودات و تجارت‌های موفقی با کشور افغانستان داشته‌ایم و تلاش داریم تا مرزهای ایران با کشور افغانستان را ساماندهی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بستر صادرات متقابل میان استان کرمان و کشور افغانستان در حال آماده‌سازی بوده و مراودات روز به روز بیشتر می‌شود.

علی شفیعی مدیرکل اتباع و امور خارجی استان کرمانبا اشاره به  به نگاه مثبت سفیر کشور افغانستان در نوع همکاری‌ها و مراودات اظهار داشت برای تسهیل امور مربوط به اتباع افغان، دفتری در رفسنجان راه‌اندازی می‌شود و پزشک خانواده نیز جهت فعالیت‌های استحکام‌بخشی خانواده در دست اجرا داریم.

وی عنوان کرد: یک تیم 40 نفره برای انجام امور تثبیت هویتی مهاجران افغانستانی در استان کرمان مستقر می‌شود.

انتهای پیام/80017/ب/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول