جمعه ۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۴

فارس من

نتایج پایش آماری مخاطبان «فارس‌من»| مطالبه ۶۰ درصدی برای «صفحه شخصی»؛ رضایت ۶۳ درصدی از پی‌گیری‌ها

برای درک بهتر ایده‌ها و انتظارات شما از سامانه «فارس من» پایش آماری مفصلی انجام شد. این گزارش نگاهی است به آمار و ارقام حاصل از این افکارسنجی.

نتایج پایش آماری مخاطبان «فارس‌من»| مطالبه ۶۰ درصدی برای «صفحه شخصی»؛ رضایت ۶۳ درصدی از پی‌گیری‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس؛ «فارس من» حالا بیش از ۲ میلیون مخاطب دارد. دو میلیون شماره تلفن همراه منحصر به فردی که یا برای ما سوژه فرستادند یا از کمپین‌های مورد علاقه‌شان حمایت کردند. تک‌تک این حمایت‌ها، نظرات، اعتماد شما بزرگ‌ترین سرمایه خبرگزاری است. برای همین تلاش همکاران من شبانه‌روز رفع مطالبات و انتظارات شما است. این گزارش مرور همه آمار و ارقام «فارس من» و مهم‌ترین مطالبات و انتقادات شما است.

 

مخاطبان میلیونی «فارس من» از نگاه نزدیک؛ ماجرای یک پیمایش آماری

بیش از ۲ میلیون و صدهزار مخاطب؛ ۳ میلیون و هفتصدهزار امضا و ۲۱هزار کمپین مختلف. این چکیده‌ای از مهم‌ترین آمار و ارقام «فارس من» است. اعداد و ارقامی که همه و همه از اقبال بی‌نظیر و اعتماد شما به سامانه حکایت دارد. البته که شناخت بیشتر مخاطبان و جلب رضایت آن‌ها اهم مأموریت ما است. برای همین تصمیم گرفتیم در یک پیمایش آماری اهم ایده‌ها و انتقادات آن‌ها را جمع‌آوری کنیم.

 

جامعه آماری این پیمایش سردبیران همه سوژه‌های بالای پانصد امضای ما بودند. یعنی کسانی که برای ما سوژه ارسال کردند و سوژه‌ آنها توانسته نصاب ۵۰۰ امضا را کسب کند. با تک‌تک آن‌ها تماس گرفته شد. برای سهولت در ارائه نتایج و دسته‌بندی روش‌مند پاسخ‌ها، از همه سردبیران سؤالات مشابهی پرسیده شد. هدف ارزیابی میزان رضایت از سامانه، کیفیت پیگیری‌ها، میزان آشنایی با قابلیت‌های تازه و البته نحوه آشنا شدن هرکدام با «فارس من» پرسیده شد.

 

اول این‌که بیش‌تر مخاطبان ما مطابق انتظار «مرد» بودند؛ یعنی ۷۳ درصد. دیگر این‌که اکثریت آن‌ها از شهرستان‌های مختلف برای ما سوژه ارسال کرده بودند. تنها ۳۴ درصد آن‌ها ساکن تهرانند. ۴۵درصد آن‌ها اعلام کردند که «شاغل» هستند؛ ۲۸ درصد شغل آزاد دارند؛ ۲۲درصد دانشجو و ۲درصد روحانی هستند. البته که این جامعه آماری در برگیرنده همه‌ی سردبیران محترم فارس من نیست. بهرحال اما می‌تواند نمودار مناسبی برای درک ماجرا باشد.

برای سوژه‌های بالای ۵۰۰ امضای ما هم‌چنین هرکدام به‌طور میانگین ۴.۵ پیگیری توسط خبرنگاران مختلف خبرگزاری ثبت شده بود. کل امضاهای ثبت‌شده برای سوژه‌های بالای ۵۰۰ امضا را هم‌چنین اگر بر تعداد آن‌ها تقسیم کنیم، حاصل عدد ۹۲۷۸ خواهد بود. یعنی بطور میانگین این تعداد امضا جمع کرده بودند.

 

بررسی آشنایی، وفاداری و رضایت مخاطبان از پیگیری‌های «فارس من»

پای حرفمان هستیم؛ «فارس من» قرار بود از همان روز نخست تک‌تک مطالبات شما _آن‌ها که به‌نصاب موردنظر می‌رسند_ را پیگیری کند. گاهی این پیگیری‌ها به نتیجه می‌رسید، اغلب نه! البته که میزان به نتیجه رسیدن هر سوژه ارتباط مستقیمی با همکاری مسؤل مرتبط یا میزان پاسخگویی آنها داشت. همه تلاش همکاران من اما با این وجود جلب رضایت شما و انجام پیگیری برای تک‌تک کمپین‌ها است.

 

همین سؤال را با جامعه آماری در میان گذاشتیم. از سردبیران مختلف خواسته شد پاسخ خود را در قالب «ارزیابی کیفی» در سه دسته ارائه کنند؛ خوب، متوسط یا ضعیف. اکثریت ۶۳ درصدی سردبیران سوژه‌های بالای ۵۰۰ امضا اعلام کردند از این فرایند «راضی» بوده‌اند. ۲۲ درصد متوسط و ۱۵ درصد گزینه «ضعیف» را انتخاب کردند. آرای تک‌تک آنها روی چشم ما است. البته که تلاش مضاعف خبرگزاری برای پیگیری سوژه‌های شما شرط لازم ارتقای رضایت شما است.

در سؤال دیگری برای سنجش علاقمندی و وفاداری مخاطبان از آنها پرسیده شد آیا تمایل دارند سوژه‌های بیشتری برای ما در «فارس من» ثبت کنند؟ ۶۹ درصد آنها گفتند «بله»؛ کسانی که پاسخ منفی دادند اغلب از کیفیت پایین پیگیری‌ها یا به نتیجه نرسیدن سوژه‌ها گلایه داشتند. بعلاوه برای ما جالب بود تا بدانیم چند درصد از مخاطبان، این دو میلیون نفر از مخاطبان قدیمی خبرگزاری فارس هستند.

 

آمار حیرت‌انگیز اما این‌جا است؛ از جامعه آماری درباره «سابقه» آشنایی‌شان با خبرگزاری فارس پرسیده شد. ۴۶ درصد از جامعه آماری مورد مطالعه اعلام کردند از قبل با خبرگزاری فارس آشنایی داشتند. این بدین معنا است که دست‌کم ۵۴ درصد از سردبیران سامانه «فارس من» از مخاطبان تازه خبرگزاری هستند. به عبارت دیگر سامانه تا اینجا توانسته تعداد قابل توجهی مخاطب جدید جذب کند. بیشتر آنها «معرفی دوستان» را عامل آشنایی با فارس من معرفی کردند.

 

سردبیران سوژه‌های بالای ۵۰۰ امضا اغلب چطوری امضا جمع کردند؟

اساس پیگیری‌های «فارس من» آرای شما است. تک‌تک سوژه‌های ثبت‌شده برای سنجش میزان اهمیت به رأی مستقیم مخاطبان گذاشته می‌شود. در واقع به این ترتیب مطالبات ثبت‌شده اولویت‌بندی می‌شود. امضای بیشتر؛ به‌معنای اولویت بالاتر پیگیری است. نکته‌ای که البته مورد سؤال بسیاری از مخاطبان هم هست؛ این‌که چگونه می‌شود حمایت‌های یک سوژه را بالا بُرد؟ کمپین ثبت‌‌شده را اصطلاحاً چطور باید «داغ» کرد؟

 

همین سؤال از سردبیران سوژه‌های بالای ۵۰۰ امضا پرسیده شد. یعنی کسانی که طبعاً در جلب امضا برای کمپین‌شان موفق عمل کردند. بیشتر مخاطبان اشتراک‌گذاری سوژه را از طریق تلگرام بعنوان راه‌حلی برای جمع کردن امضا معرفی کردند. یعنی ۵۴ درصد. البته روش‌های دیگری مثل اشتراک‌گذاری در اینستاگرام، تبلیغ چهره به چهره و معرفی در وبسایت هم ارائه شدند.

هم‌چنین از آنها پرسیده شد آیا کانال، صفحه اختصاصی یا گروهی در شبکه‌های اجتماعی برای فعالیت‌های دیگر دارند یا خیر؟ نتیجه این‌که نزدیک به ۴۵ درصد مخاطبان «فارس من» فعال فضای مجازی هستند. همین آمار و ارقام اهمیت تلگرام، کانال‌ها و گروه‌های تخصصی، یا فامیلی را برای جمع‌آوری امضا اثبات می‌کند. موضوعی که احتمالاً برای باقی سردبیران فارس من قابل استفاده خواهد بود.

 

رضایت مردم از نرم‌افزار فارس من؛ از بروزرسانی‌های انجام‌شده راضی هستید؟

نرم‌افزار «فارس من» در یک‌سال گذشته بارها و بارها مورد بهینه و بروزرسانی شده است. برای جلب رضایت شما؛ برای نزدیک‌ شدن هرچه بیشتر به ایده‌ها و نظرات مخاطبان. تغییراتی مثل اضافه شدن امکان ارسال «فیلم و عکس»، «خبر» و طیف متنوعی از کمپین‌های مختلف. همین سؤال را با جامعه آماری در میان گذاشتیم. برای آنکه متوجه شویم تغییرات انجام‌شده تا چه اندازه مورد پسند شما بوده است.

 

۶۴ درصد اتفاقات تازه را رضایت‌بخش ارزیابی کردند. هم‌چنین «فرایند ثبت و امضا» از نظر بیش از ۷۸ درصد مخاطبان ما «خوب» ارزیابی شد. فرایندی که اغلب مورد انتقاد مردم و یکی از عوامل سخت بالا رفتن امضای سوژه‌ها ارزیابی می‌شود. هم‌چنین درباره میزان آشنایی آنها با قابلیت‌های تازه سامانه هم سؤال شد. ۸۸ درصد با امکان ارسال ۸ نوع کمپین متنوع آشنا بودند. باقی نتایج در نمودار زیر:

هم‌چنین از مخاطبان درباره برنامه‌های آتی برای بروزرسانی سامانه «فارس من» پرسیدیم؛ این‌که علاقه دارند از میان قابلیت «دنبال کردن»، «صفحه شخصی» و ارتباط با «خبرنگاران و سازمان‌ها» کدام در اولویت باشد؟ اکثریت بالای ۶۰ درصد مخاطبان ما چینش و مدیریت صفحات شخصی را انتخاب کردند. انتخابی که حتماً به دیده منت است و برای بروزرسانی‌های آینده فارس من در اولویت قرار خواهد داشت.

 

بررسی اجمالی مهم‌ترین انتقادات؛ سردبیران از چه گله کردند؟

جلب رضایت شما مهم‌ترین مأموریت ما است. «فارس من» آمده تا فرمان خبرگزاری را تحویل صاحبان اصلی آن یعنی مردم بدهد. شما سردبیر فارس هستید؛ برای همین همه‌چیز باید مطابق ایده‌ها و انتظارات شما باشد. برای همین در پیمایش اخیر از مهم‌ترین انتقادات شما از سامانه سؤال شد. انتقاداتی که البته و البته در کانون توجهات ما برای اصلاح و ارتقا هستند.

 

مجموع پاسخ‌های ارائه‌شده را عمدتاً می‌توان در دو دسته‌بندی «فنی» یا «محتوایی» تقسیم‌بندی کرد. موارد فنی مواردی هستند که نیاز به پیگیری و رفع اشکالات نرم‌افزاری سامانه وجود دارد. موارد محتوایی هم به سیاست‌ها و خط مشی‌های سامانه انتقاد دارند. در مجموع با پذیرش این دسته‌بندی می‌توان دریافت عمده انتقادات مردم از جنس محتوایی است.

 

به زودی از قابلیت‌های جدید رونمایی می‌شود. آنچه خواسته خودتان هم بود. «صفحات شخصی» و «امکان دنبال‌کردن سایر صفحات»، گام بعدی «فارس‌من» برای تعاملی‌شدن است؛ منتظر باشید. ما در کنار شما هستیم؛ برای آن‌که ایده‌ها و انتظارات شما برای ما حیاتی است. چرا که بزرگ‌ترین سرمایه ما اعتماد شما است. چون شما سردبیر فارس هستید!

 

گزارش از محمد آزادی

انتهای پیام/ ع

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        همراه اول