اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

25 قلم کالا در طرح تامین کالای اساسی/ دولت از جیب و سفره مردم بی‌خبر است

عضو کمیسیون بودجه مجلس از مشمول بودن 25 قلم کالا در طرح تامین کالای اساسی اقشار آسیب‌پذیر خبر داد و گفت: منابع مالی این طرح از مابه‌التفاوت ارز 4200 تومانی و نیمایی و بخشی از درآمدهای گمرک است.

25 قلم کالا در طرح تامین کالای اساسی/ دولت از جیب و سفره مردم بی‌خبر است

جبار کوچکی نژاد عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس گفت: مردم از افزایش لحظه‌ای قیمت کالاهای اساسی در بازار گلایه دارند چرا که نیاز روزانه آنها اسیر سودجویی برخی دلالان شده و گلایه‌هایی را برای مردم به وجود آورده است. 

و ی افزود: بر همین اساس، فوریت طرح تأمین کالاهای اساسی، اقشار آسیب‌پذیر در صحن مجلس تصویب شده است و هم‌اکنون در کمسیون برنامه و بودجه در حال بررسی جزئیات آن است. 

** طرح تامین کالای اساسی متمرکز بر کوپن نیست

کوچکی‌نژاد خاطرنشان کرد: این قانون مترقی به نفع نیازمندان جامعه است و دولت از طریق این قانون و پیگیری آن از راه‌های اکلتورنیکی می‌تواند کالاهای مورد نیاز مردم آسیب‌پذیر را تأمین کرده و دراختیار آنان قرار دهد این درحالی است که منابع مالی اجرای این طرح از محل پرداخت یارانه‌هاست ولی دلالان بیشترین بهره‌دار از یارانه هستند که اجناس را در بازار و بالاتر از قیمت مصوب می‌فروشند. 

کوچکی‌نژاد گفت: اجرای قانون تأمین کالاهای اساسی اقشار آسیب‌پذیر می‌تواند به سفره مردم کمک کند و نگرانی آنان را کم کرده و سلامت و امنیت غذایی‌شان را تأمین کند.

وی گفت: متأسفانه آقای جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور عکس‌العمل نامناسبی در برابر طرح تأمین کالای اساسی اقشار آسیب‌پذیر نشان داد و او اشتباهی بزرگ کرد در حالی که تمرکز این طرح بر کوپن نیست. 

** 25 قلم کالا در طرح تامین کالای اساسی گنجانده شده

وی گفت: در طرح تأمین کالای اساسی اقشار آسیب‌پذیر نیازهای مردم به کالای مهم تأمین می‌شود و قرار است از طریق کارت یارانه و یا کارت بنزین یا شبیه به آن،  کالاهای اساسی به مردم از سوی دولت تأمین شود. 

نماینده رشت در مجلس تصریح کرد: وزارت رفاه در این باره معتقد است 25 تا 26 قلم کالا در زمره کالاهای اساسی مردم محسوب می‌شود که دولت می‌تواند با شکل خاص و با نظارت مجلس آن را تأمین کند. بر همین اساس قوه مجریه هم می‌تواند مبلغ خاصی را به صورت ماهانه در این کارت‌ها شارژ کند که فقط برای واریز کالاهای اساسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

وی خاطرنشان کرد: اگر برای اجرای این طرح 7 دهک جامعه تحت پوشش قرار گیرند، حدود 60 میلیون ایرانی می‌توانند کالاهای اساسی خود را در همین قالب دریافت کنند ولی اگر سه دهک شامل اجرای این طرح شوند، 30 میلیون ایرانی از منافع این طرح بهره‌مند خواهند شد. 

** باید کالای اساسی را به دست نیازمندان واقعی برسانیم

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: کالاهای اساسی مردم مانند گوشت، مرغ، روغن، تخم‌مرغ، حبوبات و لبنیات و... است که دولت می‌تواند رقمی که مجلس از محل خاصی از جمله یارانه‌ها مصوب کرده اجرایی کند. 

وی گفت: با اجرای این طرح، فسادی که ناشی از ارز 4 هزار و 200 تومانی بوده و منجر به سوءاستفاده فرد، افراد یا شرکتهای خاص از عدم نظارت بر توزیع 18 میلیارد دلار شد، جلوگیری کنیم، این در حالی است که از برخی افراد این ارز را گرفتند، اما متأسفانه کالاهای وارداتی را در بازار فروختند. 

کوچکی‌نژاد گفت: منابع مالی اجرای طرح تأمین کالای اساسی از مابهالتفاوت ارز 4 هزار و 200 تومانی و ارز نیمایی است که می‌کوشیم با تصویب این طرح کالای اساسی به دست نیازمندان واقعی برسد.

** دولتمردان از جیب و سفره مردم خبر ندارند

وی گفت: متأسفانه رئیس‌جمهور، معاون اول و بخش زیادی از دولت از فشار گرانی، تورم و ضعف معیشتی مردم و اتفاقات ناگوار حاشیه شهرها و طبقات ضعیف جامعه خبر ندارند، چرا که زندگی بسیاری از دولتمردان با زندگی عمومی مردم بسیار متفاوت است. 

وی با اشاره به انتقاد معاون اول رئیس جمهور درباره تأمین کالاهای اساسی اقشار آسیب‌پذیر جامعه گفت: من حاضرم با معاون اول رئیس‌جمهور درباره تأمین کالاهای اساسی مردم در قالب این طرح مناظره کنم و به او ثابت کنم که دیدگاه جهانگیری غلط بوده و به نفع مال‌اندوزان است تا مردم ضعیف جامعه.

**جهانگیری همچنان اصرار بر پر کردن جیب دلالان دارد

وی خاطرنشان کرد: ارز 4 هزار و 200 تومانی منجر به حیف میلیاردها تومان شده است و افراد نزدیک به دولت از آن بهره بردند اما متأسفانه جهانگیری همچنان اصرار بر پر کردن جیب دلالان دارد؛ نیت طرح کالاهای اساسی اقشار آسیب‌پذیر برخلاف دیدگاه جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور است.

وی گفت: در جلسه برنامه مجلس که نمایندگان سازمان برنامه، بانک مرکزی، وزارت رفاه، وزارت صمت و مرکز پژوهش‌های مجلس حضور داشتند همه کارشناسان و میهمانان معتقد بودند که این طرح قابل اجراست و می‌تواند بخشی از نگرانی‌های مردم برای تأمین نیازمندی‌های آنان به کالاهای اساسی را تأمین کند.

** بهبود وضعیت اشتغال با بکارگیری نقدینگی سرگردان در جامعه

وی گفت: فرار مالیاتی و افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی و مراقبت از سرمایه‌های مردم در آنجا و حمایت از شرکت‌های تولیدی و جلوگیری از قاچاق کالا از کارهایی است که باید مجلس یازدهم در طول چند ماه آینده مصوب کرده و بر اجرای قانون نظارت جدی داشته باشد. 

وی با اشاره به 2300 هزار میلیارد تومان نقدینگی سرگردان در جامعه گفت: با اجرای مالیات بر خانه‌های خالی و تأمین کالاهای اساسی به سمت بهبود وضعیت اشتغال و تولید در کشور خواهیم رفت. 

** مجلس یازدهم اصل 44 قانون اساسی را واقعا اجرایی کند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت:‌ بزرگترین کار مجلس یازدهم باید اجرایی کردن اصل 44 قانون اساسی باشد تا بخش خصوصی فعال شده و از نقدینگی موجود در دست مردم بتوانیم بهترین استفاده را کرده و آن را به سمت تولید ببریم. 

کوچکی‌نژاد در پایان خاطرنشان کرد: ارزش پول ملی کشورمان زمانی بهبود پیدا می‌کند که بتوانیم تولید در ایران را افزایش دهیم و اگر بکوشیم از اهرم اقتصاد مقاومتی برای اشتغال بیشتر و مهار تورم استفاده کنیم، ارزش این پول بیشتر خواهد شد. 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول