اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

اشک بر امام حسین (ع) بازخوانی «هر روز عاشورا و همه جا کربلا» است

مسؤول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در عراق با اشاره به اینکه عمل به ضوابط ستاد کرونا لازم و به نوعی عبادت است، گفت: عشق به امام حسین (ع) خاموش شدنی نیست و اشک بر آن حضرت اعلام آمادگی برای حضور در کربلاهای مکرر تاریخ است.

اشک بر امام حسین (ع) بازخوانی «هر روز عاشورا و همه جا کربلا» است

حجت‌الاسلام نجفی روحانی، مسؤول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در عراق در گفت‌وگو با خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه عزاداری امام حسین (ع) نقش بسیار مهمی در استقلال و عزت مسلمانان دارد، اظهار داشت: دشمنان اسلام همواره و به ویژه امسال که با شیوع کرونا برنامه‌های فرهنگی متفاوت از گذشته شده است، در تلاش هستند که ما از مسیر حسینی غافل شویم و تفکر سیدالشهدا (ع) را از یاد ببریم؛ غافل از اینکه عشق به امام حسین (ع) در دل شیعیان خاموش شدنی نیست.

عمل به دستورالعمل‌های ستاد کرونا لازم و به نوعی عبادت است

وی با بیان اینکه در عزاداری سیدالشهدا (ع) باید به چند نکته توجه شود، افزود: در این ایام هر چه اخلاص بیشتر شود، عزاداران اجر بیشتری نیز خواهند داشت. علاوه بر این، باید آداب عزاداری را نیز رعایت کرده و در ایام کرونا برای جلوگیری از شیوع این ویروس نکات بهداشتی و دستورالعمل‌های ستاد مبارزه با کرونا را به خوبی انجام داد، چرا که رعایت نکات بهداشتی و عمل به دستورالعمل‌های ستاد کرونا لازم و به نوعی عبادت است.

ثمره درخت کربلا در زمان ظهور است/ عاشقان حسینی خود را برای عاشوراهای زمان آماده کنند

مسؤول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در عراق بصیرت را از دیگر مؤلفه‌های مهم در عزاداری امام حسین (ع) عنوان کرد و گفت: عاشقان حسینی باید با بصیرت به عزاداری بپردازند و برای عاشوراهای زمان و مقابله با دشمنان اسلام و کفر جهانی خود را آماده کنند؛ چرا که جریان کربلا درختی است که ثمره آن در زمان ظهور است. بنابراین باید در مقابل ظلم ایستاد و عاشورایی فکر و زندگی کرد.

تلاش متولیان حرم حسینی برای جلوگیری از کرونا در عزاداری محرم

حجت‌الاسلام نجفی روحانی با اشاره به وضعیت عزاداری در عراق، تصریح کرد: در تماس با سیدجعفر حسینی، مسؤول تولیت اجرایی حرم امام حسین (ع) به ارائه راهکارهای متنوع برای جلوگیری از شیوع کرونا در مراسم عزاداری سیدالشهدا (ع) اشاره کردیم و خوشبختانه عراق و به ویژه حرم حسینی نیز تدابیر برای کاهش تجمعات و رعایت فاصله و نکات بهداشتی اندیشیده است، اما به طور طبیعی عدم رعایت برخی از نکات با توجه به ازدحام جمعیت در عاشورا و تاسوعا دور از انتظار نیست.

وی در ادامه با بیان اینکه اشک برای سیدالشهدا (ع)، اشک عشق، معرفت، عهد و پیمان است، اظهار داشت: گریه برای حضرت اباعبدالله (ع)، علاو بر زنده نگه داشتن نهضت عاشورا و جاودانگی آن، روحیه ظلم ستیزی را نیز در انسان احیا می‌کند.

حضرت مهدی (ع) هر صبح و عصر بر مصیبت کربلا اشک می‌ریزند

وی اشک در عزای امام حسین (ع) را گویای همراهی و هماهنگی با مرام و هدف آن حضرت دانست و افزود: عزاداری برای امام حسین (ع) موجب همبستگی و پیوند با سرچشمه عزت و افتخار است. به همین دلیل، اشک در عزای سیدالشهدا (ع)،  اشک بر مرده و درماندگى و بدون هدف نیست، بلکه این اشک تجلی حرارت محبت و عشق به اباعبدالله (ع) است که  پیامبر (ص) می‌فرماید: «اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً؛ براى شهادت حسین (ع)، حرارت و گرمایى در دل‌هاى مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمی‌شود».

حجت‌الاسلام نجفی روحانی با بیان اینکه اشک بر سیدالشهداء (ع) حامل پیام ایستادگی و مقاومت در مقابل استبداد، استعمار  و استثمار است، تصریح کرد: مصیبت سیدالشهدا (ع) آنقدر عظیم است که در روایات داریم امام زمان (ع) هر صبح و عصر گریه می‌کنند و می‌فرمایند: «لَئِنْ أَخَّرَتْنِى الدُّهُورُ ، وَ عاقَنی عَنْ نَصْرِک َ الْمَقْدُورُ ،وَ لَمْ أَکُنْ لِمَنْ حارَبَک َ مُحارِباً، وَ لِمَنْ نَصَبَ لَک َ الْعَداوَةَ مُناصِباً،فَلاَ نْدُبَنَّک َ صَباحاً وَ مَسآءً، وَ لاَبْکِیَنَّ لَک َ بَدَلَ الدُّمُوعِ دَماً ،حَسْرَةً عَلَیْک؛ اگر روزگار مرا به تأخیر انداخت و از یاری تو دور ماندم و نبودم تا با دشمنان تو جنگ کنم و با بدخواهان تو پیکار نمایم، هم اکنون، هر صبح و شام بر شما اشک می‌ریزم و به جای اشک، در مصیبت شما، خون از دیده می‌بارم».

اشک بر امام حسین (ع) بازخوانی «هر روز عاشورا و همه جا کربلا»  است

مسؤول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در عراق افزود: اشک امروز بر امام حسین (ع)، تداوم  اشک ائمه معصومین (ع) و اولیای الهی برآن حضرت است. این گریه‌ها بازخوانی «هر روز عاشورا و همه جا کربلا»  است که طبل مبارزه علیه باطل را به صدا در می‌آورد و دشمنان به شدت از آن نگران هستند. اشک برای امام حسین (ع) همان اشکی است که رزمندگان عزیز ما در دفاع مقدس و دفاع از حرم اهل بیت (ع) بر گونه جاری و شجاعانه دشمن را خوار و ذلیل کردند.

پیام عاشورا آمادگی برای حضور در کربلاهای مکرر تاریخ است

وی با ببان اینکه گریه برای مظلوم کربلا همراهی دل با گفته «یا لَیتنَا کُنّا معَکُم» است، گفت: پیام این عبارت اعلام موضع و جانب‌داری از برنامه و حرکت  شهدای کربلا و اعلام آمادگی برای حضور در کربلاهای مکرر تاریخ است.

نماینده بعثه رهبری در عراق اشک برای سالار شهیدان را بسیار ارزشمندو اثرگذار دانست و خاطر نشان کرد: پیامبر (ص) فرموده است: «یا فاطِمَةُ! کُلُّ عَیْنٍ باکِیَهٌ یَوْمَ الْقیامَةِ اِلاّ عَیْنٌ بَکَتْ عَلى مُصابِ الْحُسَینِ فَاِنِّها ضاحِکَةٌ مُسْتَبْشِرَةٌ بِنَعیمِ الْجَنّةِ؛ فاطمه جان !روز قیامت هر چشمى گریان است؛ مگر چشمى که در مصیبت و عزاى حسین (ع) گریسته باشد، که آن چشم در قیامت خندان است و به نعمتهاى بهشتى مژده داده مى‌شود». و امام رضا (ع)  نیزفرمودند: «إِنْ بَکَیْتَ عَلَى الْحُسَیْنِ (ع)حَتَّى تَصِیرَ دُمُوعُکَ عَلَى خَدَّیْکَ غَفَرَ اللَّهُ لَکَ کُلَّ ذَنْبٍ أَذْنَبْتَهُ؛ اگر بر حسین (ع) بگریى، چندان که اشک‌هایت بر گونه‌ات جارى شود، خداوند تمام گناهانت را مى‌آمرزد».

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول