اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خانواده

در نشست نهادهای حکومتی و فاجعه جمعیت مطرح شد: اگر در مسئله جمعیت عزم ملی داشته باشیم، سال 1400 سال اوج فرزندآوری خواهد بود

اگر همچون موضوع کرونا که ده ها گروه مردمی با همکاری بسیاری از نهاد ها وارد میدان شدند در مسئله جمعیت نیز شور و شوق ملی و همت مضاعف و ورود نهاد های مختلف حاکمیتی جهت رفع مشکلات فرزند آوری و پشتیبانی های مختلف از پدران و مادران عزیز انجام شود می توانیم کاری کنیم که سال ۱۴۰۰ ، سال اوج فرزند آوری و شروع با برکت افزایش جمعیت ایران اسلامیان باشد.

در نشست نهادهای حکومتی و فاجعه جمعیت مطرح شد: اگر در مسئله جمعیت عزم ملی داشته باشیم، سال 1400 سال اوج فرزندآوری خواهد بود

گروه خانواده: نشست تخصصی نهاد های حکومتی و فاجعه جمعیت در شهر مقدس قم در محل سالن همایش های سازمان تبلیغات اسلامی برگزار گردید.

سخنرانان این نشست تخصصی به ترتیب، حجت الاسلام رحمت الله معظمی استاد حوزه و پژوهشگر ، خانم دکتر خزعلی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ، حجت الاسلام نیک بین عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ، حجت الاسلام میثم وافی از فعالان موضوع جمعیت ، حجت الاسلام احمد اسدی از فعالان فرهنگی استان قم ، و خانم دکتر اردبیلی از فعالان موضوع جمعیت بودند.

 

 حجت الاسلام معظمی به عنوان اولین سخنران در این نشست ضمن تاکید بر لزوم ادامه فعالیت های فرهنگی در زمینه افزایش جمعیت بر این نکته مهم تاکید کرد که مسئله جمعیت در این برهه نیازمند ورود سیاسی و مطالبه جدی از نهادهای حکومتی و انقلابی و دولتی و عمومی می باشد و بسنده کردن به مطالبه از دولت علاوه بر اینکه با نگاه مطالباتی امامت انقلاب هم‌ خوانی ندارد، پیامدهایی مانند ؛ احتکار توان فوق العاده نهادهای حکومتی، انحراف از مسیر انقلاب، غلتیدن در دعواهای حزبی، نرسیدن به نتیجه مطلوب، و تشدید توجیه گری های نهادهای دیگر را به دنبال خواهد داشت.

 این استاد حوزه ادامه داد بی تردید مطالبه جدی از نهاد هایی مانند بنیاد مستضعفان، سازمان اوقاف و امور خیریه، آستان قدس رضوی، کمیته امداد، سپاه‌پاسداران، قوه قضائیه، بنیاد برکت و بنیاد کرامت ، صدا و سیما، دستگاه امامت جمعه و دیگر نهادهای مربوط به حکومت اسلامی تنها راه خروج از وضعیت موجود می باشد.

و حتی اگر این دولت شبه تعطیل هم اراده جدی برای ترویج فرزند آوری داشت (که ندارد و برعکس آن برای کنترل جمعیت تلاش های فراوانی می کند) با توجه به تقسیم کار و مهندسی قدرت از نگاه امام، این امر یعنی افزایش جمعیت مومنین ممکن نبود.

 

 این فعال سیاسی در ادامه ضمن اشاره به آمار فاجعه بار و بهت آور سقط جنین به عنوان یک قتل عام و نسل کشی، ضمن سوال از دستگاه نظارتی و امنیتی درباره چرایی سکوت در این زمینه و عدم برخورد با عوامل این نسل کشی، اظهار داشت: از سیستم امنیتی و دستگاه قضایی باید مطالبه همگانی در قضیه سقط جنین برای پایان دادن به این قتل عام صورت پذیرد. باید شورای امنیت ملی به صورت جدی در این موضوع ورود کند.

حجت الاسلام معظمی با با بیان اینکه سقط جنین در برخی موارد با بهانه رعایت بهداشت و سلامت مادران به طور قانونی در کشور صورت می گیرد، گفت: متأسفانه آمار  دقیقی از سقط جنین نیز در کشور وجود ندارد و این آمار را از 300 هزار تا 900 هزار جنین در سال اعلام کرده اند، در حالی که آمار فوت شدگان کرونا کمتر از 20 هزار نفر اعلام شده است.

حجت الاسلام معظمی از جمله آسیب های فعالیت های فعالان موضوع جمعیت را علاوه بر نگاه تفریطی به مطالبه گری و بسنده کردن به مطالبه از دولت، قناعت حداقلی، عدم استمرار مطالبه گری، پذیرفتن توجیهات مسئولان و... برشمردند.

 

ایشان افزودند ؛ سیاست کلان رسانه ملی تاکنون افزایش جمعیت و گسترش نسل مومنین نبوده است و تولیدات خاصی نیز در این زمینه نداشته و حتی خط قرمزی به نام جمعیت در این نهاد ملی وجود ندارد ، باید با نظارت عمومی و مطالبه گری مسئله فرزند آوری به یک گفتمان ملی و فراگیر و از خطوط اصلی رسانه ملی تبدیل شود.

حجت الاسلام معظمی پیش بینی سیاست های تشویق و ترغیب خانواده ها در امر فرزند آوری از جانب نهادهای مختلف حکومت اسلامی با احیای دارایی های این نهاد ها همچون سازمان اوقاف ، بنیاد مستضعفان و آستان قدس رضوی ، ستاد اجرایی فرمان امام و... را از ضرورت های افزایش جمعیت کشور برشمردند.

 در ادامه خانم دکتر خزعلی به عنوان عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان خلاصه کار گذشت قضیه جمعیت در کشور و اشاره به ضعف دستگاه های نظارتی و نبود رصد و فاجعه انگاری که سبب حرکت مسئولان و نهادها به سمت کنترل و تحدید جمعیت شده، اذعان داشت که حتی پس از ایثارگری رهبر انقلاب در عذرخواهی از مردم به خاطر گناه نهادها و مسئولان، اتفاق خاصی در کشور نیفتاد و بلکه سال ۹۲ قانونی خلاف منویات رهبری در این زمینه تصویب گردید.

 همچنین امروز سیاست های غلط کنترل جمعیت با عناوینی فریبنده مانند حفظ سلامت! در حال اجرا هستند.

 دکتر خزعلی به دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم توجیه هزار نخبه حوزوی اشاره کرده و گفت که متاسفانه با وجود اینکه چند سال است از این امر رهبر انقلاب می‌گذرد هنوز حوزه علمیه این چنین جلسه‌ای برگزار نکرده و عدم توجه حوزه علمیه به این‌ مسئله مهم را مورد انتقاد قرار داد و این نشست تخصصی را شروعی امیدبخش برای ورود رسمی حوزه علمیه قم به موضوع جمعیت دانست.

 

 این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بحث جمعیت را در مقطع کنونی از وظایف حوزه و نهادهای دینی قلمداد کرد و از علما و فضلا به عنوان متولیان حوزه درخواست کرد که درباره مطالبه رهبر انقلاب ورود قاطعی داشته باشند.

 دکتر خزعلی با گلایه از عدم همکاری نهادهای حاکمیتی در پایان بخشیدن به موضوع سقط جنین به آمار ششصد هزار نفری سقط‌جنین در سال اشاره کرده و از قوه قضاییه درخواست کرد؛ با توجه به قوانین موجود در این موضوع ورود قاطع پیدا کند.

حجت الاسلام میثم وافی از فعالان موضوع جمعیت با گلایه جدی از همه مسئولان و کارگزاران نظام به خصوص در نهادهای غیر دولتی همچون سازمان اوقاف و امور خیریه به‌ خاطر عدم اهتمام و بی‌توجهی به مطالبات ولی‌فقیه به عنوان نایب امام زمان، خواستار حرکت‌های خودجوش در زمینه مطالبه‌گری و همچنین ترویج فرزند آوری به مردم شد.

 این فعال اجتماعی که به خاطر داشتن ۱۱ فرزند به چهره ای الگو در این زمینه تبدیل شده با اظهار ناامیدی از ورود مدیران حوزه علمیه به مسئله جمعیت، از طلاب جوان و نیروهای انقلابی خواست که به مظلومیت رهبر انقلاب پایان دهند. ایشان افزود: به خاطر برخی از موضوعات مربوط به جمعیت مانند ازدواج جوانان و مواردی از این دست که نیاز به زمان دارد نباید ما از کارهای مطالبه‌ای دست بکشیم.

 

ما نباید صرفا برای جلوگیری از پیری جمعیت به این موضوع ورود پیدا کنیم بلکه موضوع از این حرفها مهمتر است، فرزند بالا موجب تربیت بهتر فرزندان شده و فرزندان بیشتر زندگی مطلوب تری را رقم‌ می زند. باید به صورت چهره به چهره برای ترویج فرزند آوری تلاش کنیم.

رهبر انقلاب 43 موضوع را در بحث افزایش جمعیت بیان کرده اند که تا کنون نتیجه و پیگیری ای از سوی نهادهای مختلف انجام نپذیرفته است.

کارشناس مسائل خانواده اظهار داشت: می توان امیدوار به حرکت های فعالان عرصه جمعیت بود، اما تاکنون کمتر از 5 هزار نفر در این عرصه فعالیت دارند.

حجت الاسلام وافی بیان کرد: جامعه جهانی و دشمنان درصدد کنترل مسلمان به ویژه شیعیان هستند که با نفوذ در دستگاه ها و مسؤولان در حال پیگیری و اجرایی کردن این مسائل هستند.

حجت الاسلام احمد اسدی از روحانیون انقلابی و فعال سیاسی در قم عدم ورود مدعیان طرفداری از انقلاب در زمینه جمعیت را از علل اصلی کم شدن جمعیت و حرکت به سمت پیری جمعیت دانست و بر این نکته تاکید کرد که این دولت به خاطر نگاه حاکم بر دستگاه فکری آن یعنی نگاه لیبرال و نیز کسالت و رخوت نمی تواند در زمینه جمعیت کار مثبتی انجام دهد لذا باید از دیگر مسئولان نظام اسلامی در این زمینه مطالبه ی جدی صورت بگیرد.

این فعال حوزوی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم که نصرت الهی را در گرو ورود به میدان عمل می‌دانند اظهار داشت ؛ در قضایای مختلف با ورود جبهه انقلاب و افراد حزب اللهی بسیاری از مشکلات برطرف شده و در زمینه جمعیت نیز راهکار درست همین موضوع هست ، اینکه متاسفانه جبهه انقلاب بخشی نگر شده و صرفا از دولت مطالبه می کند و چشم بر توان فوق العاده سیاسی ، اقتصادی و امنیتی و قضایی نهادهای مختلف حکومتی می بندد ، آسیب فعالیت در زمینه جمعیت می باشد.

 

حجت الاسلام اسدی خواستار محاکمه همه ی نقش آفرینان دولتی و غیر دولتی طرح صهیونیستی کنترل جمعیت شدند.

ایشان گفتند ؛ متاسفانه بسیاری از ائمه جماعات و جمعه کشور و حوزویان در مسئله افزایش جمعیت و تعالی خانواده سکوت محض اختیار کرده اند و هیچ گونه اقدامی جهت ترویج این امر شرعی ندارند.

در ادامه خانم دکتر اردبیلی از فعالان موضوع جمعیت گفتند در موضوع جمعیت علاوه بر مطالبه جدی از نهادهای مختلف باید به لزوم امیدبخشی در جامعه و تشویق زوج‌های جوان به فرزندآوری اهتمام ویژه داشت.باید تسهیلات خوبی برای زایمان مادران گرامی  فراهم شود. باید به فرزند آوری ارزش دهی کنیم.

نباید دوگانه میان کمیت و کیفیت زندگی با فرزندان کمتر در جامعه مطرح شود؛ زیرا خانواده ها می توانند با تعداد فرزندان بیشتر از زندگی سالم­تر و شاداب تری برخودار شوند.

 

 دکتر اردبیلی با اظهار نگرانی از از روند کم شدن جمعیت و از دست رفتن فرصت فرزندآوری متولدین نیمه اول دهه ۶۰ از روند شدید و جدی افت فرزندآوری خبر داد و گفت تا دو سال دیگر، فرصت فرزند آوری دهه شصتی ها که با متوسط ۶.۷ فرزندآوری بالاترین میزان و رکورد فرزنداوری با تولد این افراد بوده و ظرفیت بالایی برای  فرزند آوری دارند از دست می رود.

 

اگر همچون موضوع کرونا که ده ها گروه مردمی با همکاری بسیاری از نهاد ها وارد میدان شدند در مسئله جمعیت نیز شور و شوق ملی و همت مضاعف و ورود نهاد های مختلف حاکمیتی جهت رفع مشکلات فرزند آوری و پشتیبانی های مختلف از پدران و مادران عزیز انجام شود می توانیم کاری کنیم که سال ۱۴۰۰ ، سال اوج فرزند آوری و شروع با برکت افزایش جمعیت ایران اسلامیان باشد.

حجت الاسلام نیک بین عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این نشست از تلاش های روزهای اخیر کمیسیون فرهنگی برای تصویب طرحی در خصوص لغو برخی قانون ها و تصویب قانون های مربوط به افزایش جمعیت خبر داد و از قضیه جمعیت به عنوان یکی از مهمترین موضوعات کشور نام برد.

این نماینده ارزشی که از شروع مجلس یازدهم روشنگری های صریحی در مبارزه با فساد داشته است، مشکل اصلی را در این بین عدم همکاری نهادها و مسئولین قلمداد کرد و بر لزوم ورود جریانات مطالبه گر در این زمینه تاکید کرد.

 

حجت الاسلام نیک بین با اشاره به این مطلب که باید از نهادهای حکومتی در موضوع افزایش جمعیت و سیاست های غلط دهه‌های گذشته مطالبه کرد افزود: ما به نظرات علمی و کارشناسی گروههای فعال در عرصه جمعیت در کمیسیون فرهنگی نیاز داریم.

 وی ضمن انتقاد جدی به نمایندگان ادوار گذشته مجلس و دولت کنونی و کم کاری ها و بی‌توجهی های نسبت به این موضوع افزود ، در دهه شصت کاری کردند تا فرزند آوری ضد ارزش شود. در مسئله کنترل جمعیت رئیس جمهور وقت ، رئیس مجلس وقت و رئیس قوه قضائیه وقت و دیگر مسئولان دیگر نهادها در آن زمان مقصرند.

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول