اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گیلان

ناگفته های یک پزشک گیلانی از بیماران کرونایی/ جنگ کرونا جنگ کادر درمانی کشور بوده است

هم‌زمان با شیوع ویروس کرونا در استان گیلان مدافعان سلامت استان بسیار درگیر این بیماری بوده و بعضاً عده‌ای از پزشکان و پرستاران یک الی دو ماه از خانواده خود دور بودند که دکتر مسجودی یکی از همین پزشکان ایثار گر است.

ناگفته های یک پزشک گیلانی از بیماران کرونایی/ جنگ کرونا جنگ کادر درمانی کشور بوده است

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، موضوع دانش پزشکی بدن انسان و هدف آن تأمین سلامت و تندرستی آدمی است و اهمیت این موضوع و هدف از دیدگاه اسلام بر کسی پوشیده نیست، زیرا اسلام تا آنجا به‌سلامت انسان اهمیت می‌دهد که اگر تکلیف واجبی به تندرستی آدمی لطمه بزند، نه‌تنها انجام آن ازنظر شرع لازم نیست که در چنین شرایطی انجام آن حرام خواهد بود.

پزشک به‌واسطه‌ دانش و تخصص و تجربه، جسم و جان بیمار را به دم مسیحایی شفا می‌بخشد به‌واقع سلامت و آرامش و آسایش جامعه را در سایه‌ی عنایت پروردگار متعال تضمین می‌کند.

بسیاری از افراد جامعه پزشکی را یک شغل پردرآمد می‌دانند درحالی‌که این رشته یکی از سخت‌ترین رشته‌های دانشگاهی بوده و این سختی در ایام کرونا بیشتر نمایان شد.

با شیوع ویروس کرونا در استان گیلان کادر درمانی استان بسیار درگیر این بیماری بوده و بعضاً عده‌ای از پزشکان و پرستاران یک الی دو ماه از خانواده خود دور بودن‌اند و آن‌هم‌ به دلیل مجاهدت و فداکاری این قشر از جامعه در کنترل کرونا بوده است، آری کادر درمانی استان در راه حفظ جان هم‌وطنان خود حتی جان خود را هم از دست دادند و‌‌ به‌راستی چه زیبا مقام معظم رهبری آنان را مدافعین سلامت معرفی کرد.

روز یکم شهریور، زادروز نابغه‌ی دوران، دانشمند بزرگ و طبیب نامدار ایرانی شیخ‌الرئیس ابوعلی سینا، روز پزشک و روز تجلی علم و دانش مبتنی بر اخلاق، حکمت و معرفت است‌ به همین منظور به سراغ یکی از مدافعین سلامت استان گیلان رفتیم.

دکتر بتسابه مسجودی متخصص طب اورژانس و فارغ‌التحصیل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است که بعد از اتمام تحصیل و به‌واسطه استخدامی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در بیمارستان رازی رشت مشغول به فعالیت شد‌‌ه و در ایام کرونا یکی از فعال‌ترین‌‌ پزشک‌های گیلان در آن ایام بوده است.

فارس: ابتدا خودتان را معرفی کرده و از تحصیلاتتان بگویید؟

مسجودی: بنده متولد سال ۵۴ بوده و دوران تحصیل خود را در لنگرود گذراندم، سپس با شرکت در کنکور سراسری به آرزوی دیرینه خود یعنی قبولی در رشته پزشکی رسیده و‌ در رشته پزشکی دانشگاه شهید بهشتی قبول شدم و‌ پس از گذراندن دوره دوساله طرح در آزمون تخصص شرکت کردم و در رشته طب اورژانس قبول و اکنون در بیمارستان رازی رشت و در همین رشته مشغول به خدمات‌رسانی به هم‌وطنان خود هستم.

فارس: عده‌ای از مردم رشته پزشکی را شغلی پردرآمد و‌‌ راحت می‌دانند، نظر شما در این رابطه چیست؟

مسجودی: دانشجویان پزشکی پس از گذراندن دوره هفت‌ساله چند آزمون سخت را می‌گذرانند تا بتوانند پزشک شوند و‌ پس از انجام این کار دوران طرح را در یک منطقه محروم گذرانده و سپس در امتحان رزیدنتی باید شرکت کنند و پس از ارتقا مدرک تخصص را گرفته و‌ در سن ۳۰ سالگی وارد بازار کار می‌شوند.

فارس: از حس خود در شروع شیوع کرونا در استان گیلان بگویید؟

مسجودی: کرونا وقتی از اوایل اسفند وارد کشور و‌ استان گیلان شد علاوه بر سرعت واگیرداری بالای خود بسیار ناشناخته بوده و‌ بسیاری از اقدامات ما به‌صورت آزمون‌وخطا بوده و فشار زیادی به کادر درمانی استان وارد شد زیرا هیچ‌گونه درمان خاصی برای این بیماری وجود نداشته است و‌ شرایط ما در گیلان بسیار سخت و نگران‌کننده بود.

 

 

فارس: وضعیت بیمارستان رازی در ایام کرونا از حیث تعداد افراد مراجعه‌کننده به بیمارستان چگونه بوده است:

مسجودی: در ابتدای کرونا یک وحشت بسیار زیاد جامعه را فرا گرفت به‌طوری‌که هر فرد با کوچک‌ترین علائمی به بیمارستان مراجعه کرده تا زمانی که به او گفته می‌شد که کرونا ندارد خواستار بستری شدن در بیمارستان بود لذا از این طریق بسیاری از افراد در خود بیمارستان به کووید ۱۹ مبتلا شدند.

فارس: اولین چیزی که با شنیدن نام کرونا به ذهن شما می‌رسد چه چیزی است؟

مسجودی: روزهای کرونایی پر از خاطرات بسیار تلخ و شیرین بوده است ولی هرگز دوست ندارم خاطرات تلخ دوران کرونایی را در ذهن خود مرور کنم زیرا من و ‌همکارانم هر بار با مرور آن روزها دچار ناراحتی شده و اشک از چشمانشان جاری می‌شود چون ما در آن ایام بسیاری از دوستان نزدیکان و همکاران خود را به‌طور مظلومانه‌ای از دست دادیم

فارس: از برخورد خانواده با خود در ایام کرونایی بگویید؟ ‍

مسجودی: دوری از خانواده تلخ‌ترین خاطره من از کرونا است زیرا بنده از تاریخ ۳ اسفند تا ۱۵ فروردین پدر مادر خود را ندیده و از آنان دور بودم زیرا برای حفظ سلامتی آنان باید خود را از آنان دور می‌کردم چون ممکن بود خود ناقل ویروس خطرناک کرونا باشم.

 
فارس: آیا دیدن مرگ افراد برای پزشکان راحت است؟

مسجودی: بسیاری از افراد تصور دارند چون پزشکان مرگ افراد را زیاد دیده‌اند دیدن آن صحنه‌ها برای آن‌ها راحت است ولی جامعه پزشکی و کادر سلامت کشور درس‌خوانده و سوگندنامه یاد کردند تا جامعه و هم‌وطنان خود را نجات دهند و با مرگ هر یک فرد در ایام کرونا شاید غم کاردرمانی استان کمتر از خانواده‌های فوت‌شدگان نباشد.

 

 

فارس: شیرین‌ترین خاطره شما از ایام کرونا که در ذهن شما باقی‌مانده است، چیست؟

مسجودی: در روزهای پراسترس کرونایی وقتی افراد از تخت‌های بیمارستان مرخص شده و خانواده خود را می‌دیدند، در دل کادر درمانی استان خوشحالی عجیبی ایجاد می‌شد زیرا آنان یک فرد را به زندگی برگردانده و آن را نجات دادند.

فارس: وقتی مقام معظم رهبری روی کادر درمانی استان نام مدافعین سلامت گذاشت چه حسی در دل شما ایجاد شد؟

مسجودی: این جنگ جنگ کادردرمانی استان بوده است زیرا همان‌طور که در دوران دفاع مقدس جوانان به جبهه‌ها رفته و از ناموس و هم‌وطن خود دفاع کرده‌اند ستاد درمانی کشور هم با ویروس منحوس و بسیار خطرناک کرونا جنگیده تا خانواده‌ای در ایران، عزیز خود را از دست ندهد و در این راه شهدای بسیاری را تقدیم نظام اسلامی کردیم.

فارس: درخواست شما از مردم در این ایام و ماه محرم چیست؟

مسجودی: همه ما از اینکه نمی‌توانیم در ماه محرم برای سرور و سالار شهیدان به‌مانند سال‌های گذشته عزاداری کنیم بسیار ناراحت و اندوهگین هستیم ولی از مردم درخواست دارم با توجه به اینکه هنوز هیچ درمان و واکسن خاصی برای کرونا معرفی نشده است همچنان پروتکل‌های بهداشت و رعایت و فاصله اجتماعی را انجام دهند زیرا بهترین واکسن پیشگیری کرونا زدن ماسک و ماندن در خانه است.

 

 

به گزارش فارس، استان گیلان از دیرباز پزشکان خوش‌نامی ازجمله دکتر دشتستانی داشته که جان خود را در راه محافظت از هم‌وطنان خود ازدست‌داده است، همچنین وحید منصف کسمایی، متخصص طب اورژانس و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان دکتر محمد محمدی، پزشک پیشکسوت رشتی، دکتر محمدعلی ربیعی پزشک شفتی، دکتر رضا کوچکی نیا پزشک آستانه‌اشرفیه، دکتر حمید لطفی پزشک متخصص ارتوپدی صومعه‌سرا، دکتر عباس مؤمنی دکترای علوم آزمایشگاهی شهرستان رودسر ، دکتر سیامک دیوشلی متخصص اطفال انزلی و دکتر سهیل کیانفر متخصص اورولوژی هفت شهید پزشک مدافع سلامت در استان گیلان هستند.

گفت و گو: سعید شفیعی ثابت

انتهای پیام/۳۳۸۹/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول