اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

باز هنگامه محرم و زخم ناسور کربلاست

چه گویم که اشتیاق کربلا چه می‌کند!؟ قیل و قال دنیا را ببین. آن روز از یمین و یسار بلا می‌بارید و خدا لعنت کند مردمی که خورشید را کنار زدند و مسلک کوفی‌گری‌شان این بار بلای جان پسر زهرا(س) شد. آنانی که حرف از بیعت می‌زدند بنگر که حال چگونه از بی‌وفایی‌شان دنیایی انگشت بر دهان مانده‌ است!؟

باز هنگامه محرم و زخم ناسور کربلاست

خبرگزاری فارس، سمیرا عزیزی؛ باز ایام عاشورا و محرم و ماجرای شام و نینوا و راس‌های بالای نیزه‌‌اش. قرن‌هاست که این مصیبت، زخم ناسور بر قلب مجروح‌مان بوده و تکرار شده اما هرگز تکراری نمی‌شود.

چه گویم که اشتیاق کربلا چه می‌کند!؟ قیل و قال دنیا را ببین. آن روز از یمین و یسار بلا می‌بارید و خدا لعنت کند مردمی که خورشید را کنار زدند و مسلک کوفی‌گری‌شان این بار بلای جان پسر زهرا(س) شد. آنانی که حرف از بیعت می‌زدند بنگر که حال چگونه از بی‌وفایی‌شان دنیایی انگشت بر دهان مانده‌ است!؟ 

خون حسین(ع)، پیراهن یوسف بود یا خود روان مصطفی که آتش بر دل عالم زد و هنوز خاموش نشده؟! و امروز دوباره وقت آن رسیده که به زنجیر ثارالله دیوانه شویم و جان بسپریم بر ننگ عالمیانی که قبله مشتاقان را بر سر نیزه کردند. زبان خامه ندارد که بگوییم چگونه در جانمان محنت کربلاست و میان تمام نداشتن‌ها، حب علی و اولادش را داریم و بر خود می‌بالیم که وقت دلتنگی‌های‌مان تمسک به دستان بریده قمر هاشم داریم.

ما مستمندان دو عالم، جان و دلمان خون شده چراکه چراغ خانه ما حسین است و دل فسرده از ناوک داغش.
در این وانفسا کدام سو رویم که فرقت یار امان‌مان دهد!؟

امسال نیز ایام عزای سالار شهیدان فرا رسیده و عاشقان درگاهش پناه به روضه زینب می‌برند تا که دستی بر دلِ غربت گرفته‌شان کشیده و مشغولی‌های دل‌هاشان زدوده شود.

اما با شیوع کرونا این مراسم‌ نیز تحت تاثیر قرار گرفته و در لرستان تمهیداتی برای بهتر برگزار شدن آن اندیشیده شده است.

 

هیچ مراسم عزاداری در لرستان تعطیل نمی‌شود

در همین خصوص حجت‌الاسلام مهدی قدرتی، مدیر کل تبلیغات اسلامی لرستان با بیان اینکه هیچ مراسم عزاداری تعطیل نمی‌شود، افزود: همه مراسم با حفظ پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله گذاری برگزار می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه غالب مراسم عزاداری در فضای باز برگزار می‌شود، افزود: با هماهنگی‌های انجام شده، بسیاری از هیات‌ها در مدارس برگزار می‌شود.

به گفته قدرتی هیات‌های مذهبی تاکنون بر اساس برنامه ستاد مقابله با کرونا پای کار بوده‌اند.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی لرستان به اقلام بهداشتی نیز اشاره کرد و گفت: تهیه ماسک و محلول ضدعفونی برای هیات‌های مذهبی انجام شده است؛ علاوه بر این، قرار است یک عده به عنوان همیار سلامت در هر هیات حضور داشته باشند تا نظارت بر رعایت فاصله‌گذاری و استفاده از اقلام بهداشتی را رصد کنند.

وی گفت: تاکنون ۶۰ هزار ماسک و ۲۱ هزار لیتر محلول ضد عفونی با همکاری سازمان صمت و دانشگاه علوم پزشکی تهیه و بین هیات‌های توزیع شده است.

قدرتی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد دسته روی هیات‌ها نیز بیان کرد: طبق ستاد ملی کرونا امسال دسته روی هیات‌ها را نخواهیم داشت.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی لرستان بیان کرد: راه اندازی سامانه بیرق نیز کار دیگری است که هیات‌ها در این سامانه ثبت نام کرده و تعهد می‌دهند پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و پس از این تعهد مجوز رسمی به صورت مکتوب صادر می‌شود.

وی افزود: حدود سه هزار هیات ثبت شده در استان وجود دارد، البته هیات‌های ثبت نشده هم می‌توانند برای دو ماه محرم و صفر مجوز دریافت کنند.

قدرتی راه اندازی سامانه تکیه را از دیگر اقدامات عنوان کرد و گفت: این سامانه به صورت آنلاین و رایگان مراسم مذهبی را در ده فضای مجازی پخش می‌کند.

این مقام مسوول عنوان کرد: یک هیات نظارت برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی متشکل از سازمان تبلیغات، نیروی انتظامی و دانشگاه علوم پزشکی تشکیل شده که کار آن نظارت بر چگونگی رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

وی گفت: اگر هیاتی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکند پس از تذکر کتبی در صورت تکرار مجوز آن لغو می‌شود.

قدرتی در مورد روضه‌های خانگی نیز بیان کرد: این مراسم برگزار می‌شوند اما توصیه این است که در حیاط و یا داخل کوچه برپا شوند.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی لرستان ادامه داد: در خصوص نذورات هم توصیه ستادملی توزیع به صورت خام و خشک است، اما اگر کسی نذر واجب دارد با نظارت عوامل مرکز بهداشت می‌تواند غذا را طبخ کند یعنی نذری حذف نشده است.

وی گفت: هشتک هر منزل یک حسینیه و پرچم نیز مدنظر است که انتظار داریم همه پای کار بیایند، تاکید ما برگزاری روضه‌های سیار و‌ محله‌ای است.

قدرتی به آیین کل مالی نیز اشاره کرد و افزود: بنابر دستورالعمل ستاد ملی کرونا و توصیه‌های دانشگاه علوم پزشکی امسال حوضچه گِل را نداریم، این توصیه پزشکی را به هیات‌ها نیز انتقال داده‌ایم.

 مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی لرستان در پایان گفت: چهل منبر نیز براساس دستورالعمل ستاد ملی کرونا تعطیل است.

 

فعالیت گروه‌ها و کانال‌های حسینیه مجازی نور باران در شبکه‌های اجتماعی لرستان

در این رابطه منصور احمدی، رئیس گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با اشاره به شرایط پیش آمده و شیوع ویروس کرونا در کشور گفت: با پیروی از بیانات رهبری مبنی بر اولویت دادن به پروتکل‌های بهداشتی در برگزاری مراسم عزاداری حسینی و لزوم جلوگیری از اجتماعات گسترده، گروه قرآن و عترت لرستان اقدام به تشکیل گروه‌ها و کانال‌های حسینیه مجازی نور باران در شبکه‌های اجتماعی کرده است.

وی با اشاره به تشکیل کانال در پیام‌رسان‌های سروش، ایتا و واتس‌آپ به آدرس noorbaran، ادامه داد: همچنین پیج اینستاگرامی حسینیه مجازی نورباران به آدرس lo_quran ایجاد و آماده فعالیت است.

احمدی افزود: فعالیت حسینیه مجازی نورباران همزمان با اولین روز ماه محرم الحرام آغاز و تا پایان ماه صفر با ارسال روزانه مداحی، سخنرانی، سینه‌زنی، عزاداری و... ادامه دارد.

 

مجازات در انتظار افرادی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند 

موسی خادمی، استاندار لرستان نیز درباره چگونگی برگزاری مراسم عزاداری محرم اظهار کرد: برای افرادی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، مجازات‌هایی منظور می‌شود.

خدایا... کربلا را روزی‌مان کن که جز روضه زینب پناه‌مان نیست و غم آل عبا سوز عزای‌مان است. لطف بی‌حدت کم نمی‌آید پس به غربت شهدای زمین بلا دستمان را بگیر که اهل گنه خود به تنهایی بالا نمی‌رسند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول