اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

چگونگی برگزاری جایزه جهانی و کتاب سال/ استمرار یارانه ارسال کتاب از طریق پست

معاون خانه کتاب و ادبیات گفت: جشنواره‌ها، جایزه کتاب سال، جایزه جهانی و جایزه منطقه‌ای که در تونس خواهد بود، جشنواره نقد کتاب و... به روال سابق برگزار می‌شوند، اما در برگزاری اختتامیه این جشنواره‌ها با توجه به شرایط فعلی به شکل دیگری عمل خواهد شد.

چگونگی برگزاری جایزه جهانی و کتاب سال/ استمرار یارانه ارسال کتاب از طریق پست

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس،‌ آزاده نظر بلند معاون کتاب و فرهنگ خانه کتاب و ادبیات ایران در برنامه «گفت‌وگوی فرهنگی» رادیو گفت‌وگو به فعالیت‌های این معاونت اشاره کرد و گفت: با ادغام مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، مؤسسه خانه کتاب و بنیاد شعر و ادبیات داستانی سه معاونت و دو مدیریت تشکیل شد بخش عمده فعالیت‌های معاونت کتاب همان فعالیت‌های خانه کتاب است که تولید بانک اطلاعات کتاب‌های منتشر شده در ایران و ارائه خدمات به صنوف مختلف نشر و کتاب و جشنواره‌های فرهنگی حوزه کتاب است.

* هر هفته سه یا چهار نشست بنابر ضرورت موضوعی آن هفته قابل طرح و به صورت مجازی برگزار می‌شود

وی ادامه داد: جشنواره‌های فرهنگی حوزه کتاب که عمدتاً جشنواره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی و جشنواره نقد کتاب بودند برگزار می‌شود و سرای اهل قلم هم همچنان با همان شدت ادامه می‌دهیم هرچند که با توجه به وضعیت فعلی و شیوع کرونا در هر صورت همه فعالیت‌ها و مخصوصاً فعالیت‌هایی که منوط به برگزاری یک رویداد یا یک جلسه حضوری بوده تحت تاثیر قرار گرفته و فعالیت‌های سرای اهل قلم شاید مثل سابق به صورت حضوری برگزار نشود و بیشتر مجازی است.

آزاده نظر بلند درباره شروع فعالیت‌ها و نشست‌های خانه کتاب و پخش زنده نشست‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت: هر هفته سه یا چهارنشست بنابر ضرورت موضوعی آن هفته قابل طرح و به صورت مجازی برگزار می‌شود اما شکل برگزاری نسبت به گذشته متفاوت شده و دیگر مهمانان ما علاوه بر حضور خودشان شاهد حضور مستمعین آزاد برای بحث‌ها نیستند و فقط در حد دو یا سه مهمان دعوت می‌کنیم اما این نشست‌ها پخش زنده در فضای مجازی دارد و فیلم‌های آن نیز در فضای مجازی و کانال اینستاگرام بارگذاری می‌شود و به صورت مکتوب نیز در خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اختیار علاقه مندان قرار می‌گیرد.

* خانه کتاب با بانک صادرات رایزنی داشته و بخشی از اعتباری از طریق بانک صادرات به اهالی اهل قلم تخصیص داده شد

وی افزود: برای اطلاع‌رسانی و انتشار این نشست‌ها همگام با فضای فعلی کرونا در کشور اما همچنان خدمات ما به اهل قلم که شامل بیمه و وام اهل قلم بوده ادامه دارد و از طریق صندوق اعتباری هنر، نویسندگان را برای دریافت وام و پیگیری بیمه تامین اجتماعی معرفی و تایید می‌کنیم، همچنین خانه کتاب با بانک صادرات رایزنی داشته و بخشی از اعتباری که ما داشتیم از طریق بانک صادرات به اهالی اهل قلم تخصیص داده شد.

*  استقبال از طرح‌های فصلی ناشی از دو دلیل فرهنگی ـ اجتماعی است

معاون کتاب و فرهنگ خانه کتاب و ادبیات ایران درباره شکل‌گیری و هدف طرح‌های فصلی تصریح کرد: در بحث طرح‌های فصلی که نام اصلی آن طرح توزیع کتاب از طریق کتابفروشی‌ها است با هدف تقویت جریان توزیع و فروش کتاب از چرخه حرفه‌ای و اصولی نشر در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شکل گرفت؛ نخستین دوره این طرح با عنوان کتاب فروشی به وسعت ایران در پاییز سال ۱۳۹۴ اجرا شد ایده اولیه طرح بر این پایه استوار بود که با رونق بخشیدن نسبی به کتابفروشی‌ها، هم کسب و کار کتاب فروشی‌ها و هم گردش مالی آنها افزایش پیدا کند و هم جریان نشر و توزیع کتابخوانی در کشور جریان پیدا کند و تقویت شود و به صورت کلی کتابفروشی را به عنوان واحد صنفی فرهنگی در یک شهر و روستا و یک منطقه حفظ کند و بتواند به ادامه حیاتشان کمک کند.

وی افزود: علاوه بر این عامل بسیار مهم  رابطه معکوس وجود نسبت بی تناسب حدود ۵ هزار ناشر فعال در سال در مقابل ۱۵۰۰ کتاب فروش در کل کشور وجود داشت که مشکل اساسی محسوب می‌شود، که این به ما نشان داد که باید یارانه‌ای صرف بخش مصرف کتاب شود در حالی که ما همیشه تولید‌کننده را حمایت می‌کردیم یعنی طرح‌های حمایتی وزارت ارشاد در راستای حمایت از تولید کننده بود. بر همین اساس در سال ۱۳۹۴ طرحی با این هدف که بخشی از یارانه نشر را معطوف به انتهای زنجیره نشرکند و در تابستان کتاب ۹۹ هم چهاردهمین دوره از همین طرح توزیع یارانه کتاب با شعار «کتاب بخوانیم ایمن بمانیم» از تاریخ هجدهم مرداد ماه تا ۳۱ مرداد  در سراسر کشور برگزار شد و خوشبختانه این دوره طرح با استقبال بی نظیری مواجه شد.

نظر بلند استقبال از طرح‌های فصلی را ناشی از دو دلیل فرهنگی ـ اجتماعی عنوان کرد و گفت: در فضای فعلی کشور اوقات فراغت و در خانه ماندن بیشتر شده و به همین دلیل رونق کتاب و سرگرمی نیز بیشتر شده و علاوه بر این زمانی که از سوی شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه کتاب اعلام شد که نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار نمی‌شود و جناب دکتر جوادی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکسری سیاست‌های حمایتی از نشر کشور اعلام کردند که یکی از این سیاست‌ها حمایت بیشتر از طرح‌های فصلی و اختصاص یارانه بیشتر به این طرح‌ها بود، این یارانه که افزایش پیدا کرد باعث فروش بیشتر کتاب و مشارکت بیشتر کتاب فروشی‌ها نسبت به قبل شد.

*  در مقایسه نسبت به بهارانه کتاب باید گفت یارانه اختصاص یافته به تابستانه ۴۷ درصد افزایش یافت

وی در خصوص میزان یارانه اختصاص یافته به این بخش گفت: در مقایسه نسبت به بهارانه کتاب باید گفت یارانه اختصاص یافته ۴۷ درصد افزایش یافت یعنی در بهارانه ۲۰میلیارد ریال داشتیم و در این طرح یک چیزی حدود ۳۴ میلیارد ریال بود.

در ادامه نظربلند با اشاره به تقدیر از بزرگان حوزه نشر کتاب که در موسسه خانه کتاب تحت عنوان عصر کتاب برگزار می‌شود گفت: برنامه‌های اصلی خانه کتاب با هدف گرامیداشت پیشکسوتان عرصه کتاب و پژوهش و در راستای تحقق شعار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر پایه « ایران فقط تهران نیست» برگزار می‌شد و افراد سرشناسی از اقصی نقاط کشور مورد تجلیل قرار گرفتند و این برنامه‌ها از تهران شروع شده و به سایر شهرستان‌ها گسترش پیدا کرد اما متاسفانه با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا این برنامه هم مثل سایر برنامه‌ها دستخوش تغییرات شد همچنان که ما در اسفند ماه بزرگداشت یکی از بزرگواران عرصه کتاب کشور را به دلیل کرونا به تعویق انداختیم.

* ۵۵۵ هزار عنوان کتاب از طریق پست به اقصی نقاط کشور رسیده است

وی افزود: از سوی استانها درخواست برگزاری مجازی این محفل گرامیداشت عنوان شد ولی واقعیت این بود که حال و هوای حضور طرفداران و خانواده این عزیزان در مراسم که به صورت حضوری برگزار شود با برگزاری مجازی آن قابل قیاس نیست به همین علت نشست‌های گرامیداشت متوقف شده است.

معاون کتاب و فرهنگ خانه کتاب و ادبیات ایران در ادامه به یکی از طرح‌های پرطرفداری که در دوران شیوع کرونا مورد استقبال قرار گرفته گفت: از طرح‌های حمایتی دکتر جوادی که لازم است به آن اشاره شود اختصاص یارانه به پست کتاب بود که با کمک و مساعدت شرکت پست شکل گرفت این یارانه‌ها به بخش ارسال کتاب اختصاص دارند و سال ۹۸ تخفیف پستی برای پنل‌های ناشران و کتابفروشان و فروشگاه اینترنتی آماده شد و از اسفندماه در طرح ویژه «عبور از کرونا با کتاب» شاهد استقبال مردم از این طرح بودیم به طوری که آمار شگفت انگیزی به دست آمد.

وی در پایان آمار طرح یارانه ارسال پستی کتاب را اعلام کرد و افزود: از ۲۵ اسفند ۹۸ تا آخر مرداد ۱۸۵۰۰۰ مرسوله پستی را پوشش دادیم که به اقصی نقاط کشور کتاب ارسال شده که بر اساس این آمار  ۵۵۵ هزار عنوان کتاب از طریق پست به جاهای مختلف کشور رسیده است و این طرح تا آخر شهریور ادامه دارد و امیدواریم با کمک پست بتوانیم آن را ادامه دهیم.

نظر بلند در پایان تصریح کرد: جشنواره‌ها، جایزه کتاب سال، جایزه جهانی و جایزه منطقه‌ای که در تونس خواهد بود، جشنواره نقد کتاب و... به روال سابق برگزار می‌شوند اما در برگزاری اختتامیه این جشنواره‌ها با توجه به شرایط فعلی به شکل دیگری عمل خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول