اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

هر جا و هر لحظه می‌توان خادم‌الرضا (ع) بود/ فرصت ناب کانون‌های خادم‌یاری استان‌ها

خادمی امام رضا (ع) صرفاً منحصر به حضور در حرم مطهر و پوشیدن لباس خادمی نیست اگرچه آن حضور هم صفای خودش را دارد و توفیق بالایی است، اما به برکت تاسیس ستادهای استانی آستان قدس، می‌شود در هر مکان و به هر نحوی خادم امام رضا (ع) بود.

هر جا و هر لحظه می‌توان خادم‌الرضا (ع) بود/ فرصت ناب کانون‌های خادم‌یاری استان‌ها

 به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، این روزها گرفتاری و دست و پنجه نرم کردن با ویروس منحوس و مرموز کرونا بر غصه‌های انباشته شده مردم افزوده و حال باید غم دوریِ هزاروصدکیلومتری از امام رضایی که همیشه و هرسال با همه مشکلات مالی و گیروگورهای زندگی از سرو ته خرجمان می‌زدیم تا هزینه‌ اقامت سه چهار روزه‌ در مشهد را جور کنیم تا بلکه به پا بوسی‌ امام رئوف برویم و دل سبک کنیم، به آن اضافه شود.

خدا به داد دل‌های تنگمان برسد که چند ماهی است حسرت یک زیارت و یک خلوت شبانه‌ی حرم و نماز صبحِ صحن انقلاب و صدای نقاره‌خانه و زیارت امین‌الله بعداز نماز مغربِ حرم را می‌خوریم.

این روزها کارمان شده بود تماس‌های مکرر به شماره‌ مستقیم حرم امام رضا(ع) تا بلکه از حضّ زیارت، شنیدن چند دقیقه‌ای از سروصداهای داخل حرم نصیبمان شود یا اینکه سراغ عکس‌های قدیمی از حرم برویم و با چشمان اشک‌آلود خاطره‌بازی کنیم و یا اگر دوستی، آشنایی، فامیلی در مشهد داریم هر چهارشنبه که روز زیارتی مخصوص آقا علی بن موسی الرضا (ع) است بگوییم اگر احیاناً مسیرش به حرم می‌خورد و چشمش که به گنبد آقا افتاد یادی هم از ما بکند.

تمام این روزهای درگیر با ویروس کرونا دلتنگی‌هایم را همینطور گذراندم تا به نشست صمیمی مسئول نمایندگی آستان قدس رضوی در استان دعوت شدم.

 هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم امام رضا(ع) در همه‌ استان‌ها و شهرستان‌ها نمایندگی داشته باشد تا هروقت دلتنگ بودم، اینطور بشود رفع دلتنگی کرد.

غافل از اینکه برای تهیه خبر آمده‌ام، مشتاق بودم تا بدانم چطور می‌شود آرزوی دیرینه و همیشگی‌ام که خادمی آستان امام رضا(ع) است، براورده شود،  نشست با سخنرانی مسعود آبائی مسئول امور خادم‌یاران نمایندگی آستان قدس در استان مرکزی شروع شد و من سراپا گوش!

 مسئول امور خادم‌یاران نمایندگی آستان قدس در استان مرکزی  با بیان اینکه محور اصلی فعالیت آستان قدس خادم‌یاری است، گفت: خادمانی که داوطلبانه از طریق سامانه خادم‌یاری ثبت‌نام کردند طی مراحلی گزینش می‌شوند و توفیق خادمی امام رضا(ع) را به دست می‌آورند.

وی همچنین خدمت‌رسانی به محرومین  و ترویج سبک زندگی رضوی را دو هدف اصلی و عمده‌ دفاتر آستان برشمرد که برای رسیدن به این دو هدف کانون‌های خادمیاری در چند محور مختلف تشکیل شده است.

رفع محرومیت هدف اصلی کانون های خادمیاری

آبائی در ادامه بیان داشت: خادم‌یاران در بخش کانون‌های موضوعی خدمت به ارائه خدمات تخصصی در موضوعات تعلیم و تربیت و تبلیغ و کارفرهنگی و ساخت و ساز توسط خادمین معلم و روحانی و مبلغ و در جهت رفع محرومیت‌های فرهنگی و معیشتی می‌پردازند، به عنوان مثال در اراک و شازند خادم‌یاران آستان قدس درحال ساخت خانه هستند، در قسمت بانوان و خانواده  نیز مشاورین خانم که سابقه‌ مشاوره‌های دینی و خانوادگی داشتند، به عنوان خادم در مناطق محروم مشغول به خدمت‌اند.

طرح زیارت رایگان و زیارت ارزان

آبائی گفت: در کمیته ویژه زیارت، خادم‌یاران موضوع زیارت اولی‌ها را پیگیری می‌کنند. آنها با شناسایی افراد بی‌بضاعتی که تاکنون به مشهدمقدس مشرف نشدند شرایط اعزام آنها به حرم امام رضا (ع)بصورت رایگان را فراهم می‌کنند و در بخش زیارت ارزان امکان زیارت مجدد برای افراد محروم بصورت ارزان‌تر از هزینه‌های تمام‌شده، ایجاد می‌کنند، اعزام زوج‌های جوان یکی دیگر از بخش‌های فعالیت خادمین زیارت است.

خادم امام رضا (ع)باید زائرین را تکریم کند

مسئول امور خادم‌یاران نمایندگی آستان قدس در اراک با اشاره به اینکه اعزام بانوان به حرم مطهر جهت خادمی صرفا در قسمت انتظامات حرم مطهر است، توضیح داد: گزینش اخلاقی خادم‌یاران برای ما مسئله بسیار مهمی است زیرا خادم امام رضا (ع)باید زائرینش را تکریم کند و با آنها با نرمی و مهربانی برخورد کند، ما بعد از ثبت‌نام خادمین در سایت آستان قدس مدارک آنها را دریافت می‌کنیم و بعد از بررسی و صحت‌سنجی آن برای خادمین کلاس مقدماتی برگزار و سپس آنها را به گزینش معرفی می‌کنیم، در گزینش خادمین برای ما مهم نیست که از چه جناح و یا حزب سیاسی باشند بلکه آنها را صرفا از جهت اعتقادی مورد بررسی قرار می‌دهیم، بعد از اینکه مراحل اینجا انجام شد خادمین با هزینه‌ خودشان به مشهد مشرف می‌شوند و در حرم یک آزمون حرم‌شناسی از آنها گرفته می‌شود و چنانچه در آن آزمون پذیرفه شوند از طریق سایت می‌توانند ۱۲ شیفت خدمت در طول یکسال در حرم مطهر داشته باشند.

آبائی در پاسخ به این سوال که از چه زمانی این امکان خادمی برای عموم ایجاد شده است، گفت: این امکان از سال۹۵ و با شروع تولیت حجت الاسلام رئیسی و آغازکار دفاتر استانی آستان قدس رضوی در کل کشور ایجاد شد و تاکنون هم ادامه دارد اما به دلیل شرایط کرونا در کشور مدتی ست که آستان خادمی برای اعزام به حرم مطهر ثبت‌نام نکرده تا وضع ثبت‌نام و اعزام خادمینی که از پیش ثبت‌نام کرده‌اند مشخص شود.

نام امام رضا (ع) انگیزه‌ خدمت

محمد بخشی مسئول نمایندگی دفتر آستان قدس رضوی نیز ضمن تاکید بر اهداف اصلی ستاد که محرومیت‌زدایی و ترویح سبک زندگی رضوی است، گفت: نام امام رضا (ع)کار ما را تا حدود زیادی آسان می‌کند زیرا نام امام رضا (ع) برای خادمی انگیزه ایجاد می‌کند و خادمان در قسمت‌های مختلف به محرومین خدمت می‌کنند، یکی از این خدمات علاوه بر محرومیت زدایی در مناطق محروم، تاسیس "مهدالرضا" است، مدرسینی که تحت آموزش‌های خاص آستان قدس قرار می‌گیرند در مهدالرضا مشغول خدمت و آموزش قرآن به نونهالان  نوجوانان هستند.

مسئول نمایندگی آستان قدس در استان مرکزی با اشاره به محاسن راه اندازی طرح نسیم مهر رضوی گفت:

یکی از اهداف آستان قدس ضمن حفظ هدف اصلی خود که رفع محرومیت است، پرهیز از موازی کاری با نهادهای حمایتی مثل بهزیستی و کمیته امداد است، ما هدف‌مان کمک و جلوگیری از هدررفت منابع نهادهای حمایتی است، به عنوان مثال یک خانواده‌ای ممکن است همزمان از چندجای مختلف کمک معیشتی دریافت کند و یک خانواده که هنوز شناسایی نشده از حمایت محروم بماند، به همین دلیل سامانه‌ای با حدود ۱۱۰ مرکز خیریه با عنوان نسیم مهررضوی به منظور شناسایی محرومین طراحی شده  تا کمک‌ها ساماندهی‌تر شود.
بخشی تصریح کرد: اهدای غذای نذری و تبرکی امام رضا(ع) بین بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، نیروهای خدماتی بیمارستان‌ها، پرستاران، نیروهای جهادی و حتی بین نیروهای شهرداری طی چند مرحله یکی از خدمات این طرح بود.

وی با اشاره به تعدد مراکز خیریه گفت: تعدد خیریه‌ها می‌تواند آسیب‌زا باشد، زیرا گاهاً کمک‌های معیشتیِ این مراکز سرپرستان بعضی از خانواده‌‌های محروم را بطور غیرمستقیم تشویق به تنبلی می‌کند، او می‌داند که خیریه‌ها بطور مرتب به آنها کمک معیشتی می‌کنند بعضاً خودشان نسبت به کار و تلاش بی‌اهمیت می‌شوند برای همین یکی از سیاست‌های اصلی ما در راستای رفع محرومیت اشتغال زایی و کارآفرینی است که نمونه‌اش تاسیس کارگاه قالی بافی در مناطق حاشیه نشین شهر است.

می‌توان هرجا و در هر زمان خادم امام رضا (ع)بود

 نشست به اتمام رسید و من هم خودم را به تحقق آرزوی خادمی‌ام نزدیک‌تر از گذشته دیدم و فهمیدم خادمی امام رضا صرفاً منحصر به حضور در حرم مطهر و پوشیدن لباس خادمی نیست اگرچه آن حضور هم صفای خودش را دارد و توفیق بالایی است، اما به برکت تاسیس ستادهای استانی آستان قدس، می‌شود در هر مکان و به هر نحوی خادم امام رضا بود.

انتهای پیام/ح 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول