اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

صرفه‌جویی ۶۰۰ هزار میلیارد ریالی در مصرف برق در تابستان امسال

مدیرعامل شرکت توانیر گفت: ۶۰۰ هزار میلیارد ریال در مصرف برق صرفه‌جویی شد که معادل هزینه راه‌اندازی یک نیروگاه ۴ هزار و ۳۰۰ مگاواتی است.

صرفه‌جویی ۶۰۰ هزار میلیارد ریالی در مصرف برق در تابستان امسال

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، محمدحسن متولی‌زاده صبح امروز در حاشیه افتتاح چهار پروژه برق‌رسانی و نیروگاهی در استان مرکزی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با افزایش دمای هوا به ازای هر درجه مصرف برق به میزان ۱۵۰۰ مگاوات افزایش می‌یابد که امسال با افزوده شدن یک میلیون مشترک جدید به مشترکین برق کشور میزان مصرف برق به ۵.۲ درصد رسید.

وی تصریح کرد: در تابستان امسال خاموشی برنامه‌ریزی شده‌ای نداشتیم. 

مدیرعامل شرکت توانیر با بیان اینکه سهم نیروگاه‌های بخش خصوصی در تامین برق مورد نیاز کشور ۶۰ درصد است، ادامه داد: وزارت نیرو حمایت از بخش خصوصی فعال در حوزه تامین برق را با جدیت در دستور کار دارد.

متولی‌زاده میزان برق توسط تولید نیروگاه‌های خورشیدی و تجدیدپذیر را ۸۰۰ مگاوات اعلام و بیان کرد: یکی از اولویت‌های مهم وزارت نیرو و توانیر تامین برق مورد نیاز مردم است که با توسعه زیرساخت‌ها و بار شبکه این مهم مدیریت می‌شود که درحوزه زیرساختی با صرفه جویی و مدیریت بار  می‌توان از احداث نیروگاهی به ارزش چند هزار میلیارد تومان برای تامین برق چندصد ساعته در سال جلوگیری کرد و با حمایت از مردم در پشت بام‌ها سلول‌های خورشیدی برای تامین برق نصب کرد.

وی با بیان اینکه با شرایط فعلی کشور احداث یک نیروگاه 4 هزار و ۳۰۰ مگاواتی به صلاح نیست، ادامه داد:  با توجه به اینکه حداکثر کمبود برق از ۳۰۰ مگاوات ساعت تجاوز نمی‌کند صرف هزینه‌های چندین هزار میلیاردی برای احداث نیروگاه به صرفه نیست.

مدیرعامل شرکت توانیر در ادامه با اشاره به سرقت سیم‌های برق گفت: شبکه برق کشور بیش از ۹۰۰ هزار کیلومتر است که با توجه به سرقت سیم‌های مسی، جایگزین کردن کابل‌های خودنگهدار به جای سیم‌های مسی در دستور کار قرار گرفته است.

متولی‌زاده بیان داشت: خوشبختانه با وجود کرونا خسارتی در حوزه توسعه رقم نخورده است، پس از شیوع ویروس کرونا، کشورهای پیشرفته و صنعتی با کاهش ۵ تا ۲۵ درصدی مصرف برق و انرژی مواجه شدند و این درحالی که است که در ایران کاهش مصرف نداشتیم بلکه در صنایع بزرگ رشد ۱۱.۸ درصدی رقم خورد.

وی ادامه داد: امسال به دلیل همکاری مردم، کشاورزان و صنایع ۶۰۰ هزار میلیارد ریال در مصرف برق صرفه‌جویی شد که معادل هزینه راه‌اندازی یک نیروگاه ۴ هزار و ۳۰۰ مگاواتی است.

مدیرعامل شرکت توانیر افزود: با وجود گرمای زیاد در تابستان امسال اما از نظر مصرف برق نسبت به سال‌های گذشته وضعیت بهتری داشتیم و هیچ خاموشی ناشی از کمبود برق در کشور اتفاق نیفتاد.

متولی‌زاده اظهار داشت: سال گذشته ۳۶۰ میلیارد ریال پاداش همکاری به صنایع، کشاورزان و مشترکان خانگی پرداخت شد.  

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول