اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

وقف فرهنگی در زنجان

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با بیان اینکه وقف کتاب در فرهنگ دینی و ملی ما سابقه دیرینه‌ای دارد، گفت: هر فردی با وقف یک جلد کتاب می‌تواند اسم خود را به عنوان واقف ثبت کند و آثار و برکات وقف را برای خود همراه داشته باشد.

وقف فرهنگی در زنجان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، یک مولف خیراندیش 18 هزار جلد کتاب از جمله 100 نسخه خطی 500 ساله را برای استفاده اهالی تحقیق و پژوهش اعم از طلاب و دانشجویان، وقف کتابخانه مدرسه علمیه سطح عالی سید زنجان کرد.

قدمت برخی از موقوفات به بیش از 800 سال می‌رسد، در استان زنجان نیز موقوفات بسیاری وجود دارد که در هرکدام از آنها به نیات خاصی هبه شده است.

یکی از واقفین خیراندیش زنجانی 18 هزار جلد کتاب را برای کتابخانه مدرسه علمیه سطح عالی سید زنجان وقف کرده که شامل موضوعاتی از قبیل فقه، اصول، تاریخ و ادبیات است که بیش از 100 جلد از کتاب‌های وقف شده از سوی این واقف نیک‌اندیش، نسخه خطی است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان در این باره گفت: در استان زنجان بیش از 2 هزار و 800 موقوفه وجود دارد که در حوزه‌های مختلف وقف شده است.

حجت‌الاسلام مختار کرمی با اشاره به اینکه تلاش اوقاف ایجاد وقف جدید در بخش‌های مختلف بوده است، افزود: طبق آمار بیشتر وقف‌های صورت گرفته در استان زنجان در حوزه کمک به نیازمندان، در بحث زمین و ائمه اطهار و بهداشتی بوده است و با توجه به شیوع کرونا هم، وقف درمانی در استان در سال‌جاری افزایش یافته است.

وی افزود: طرح ملی وقف مشارکتی قرآن کریم یکی از طرح‌هایی است که همزمان با ماه مبارک رمضان با هدف چاپ، نشر و توزیع قرآن در مناطق محروم، مساجد و زندان‌ها اجرا می‌شود و تاکنون هم به خوبی اجرا شده است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از موقوفات نیز در که در حوزه کتاب وجود داشته است، وقف 18 هزار جلد کتاب برای مدرسه علمیه سید بوده است. واقف این کتاب‌ها، خودش مولف است و کتاب‌های وقف شده توسط وی شامل اصول، تاریخ، ادبیات و کتاب‌های مرجع و ارزشمند است.

کرمی با اشاره به اینکه آثار علمی و کتاب‌های متعددی در کتابخانه‌ها وجود دارند که منشا آنها وقف و منابع وقفی است، اضافه کرد: وقف کتاب ماندگار است، چراکه علاوه بر افزایش سرانه مطالعه ممکن است مطالعه کتاب، زندگی و سرنوشت یک شخص را هم تغییر دهد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با بیان اینکه وقف کتاب در فرهنگ دینی و ملی ما سابقه دیرینه‌ای دارد، ادامه داد: هر فردی با وقف یک جلد کتاب می‌تواند اسم خود را به عنوان واقف ثبت کند و آثار و برکات وقف را برای خود همراه داشته باشد.

کرمی با اشاره به اینکه تعداد موقوفات قرآنی در استان زنجان اندک است از رسانه‌ها، مبلغان، خیران و سایر اقشار تأثیرگذار درخواست کرد: مردم را به ایجاد وقف‌های جدید در حوزه‌های قرآنی تشویق کنند، چراکه قرآن سرلوحه زندگی است و توسعه فعالیت‌های قرآنی جامعه را از ابتلا به آسیب‌های اجتماعی مصون می‌دارد.

انتهای پیام/73004/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول