اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

طرح مسکن مهر با پیشرفت 85 درصد به دولت روحانی تحویل داده شد/پیشرفت لاک پشتی طرح در دولت تدبیر و امید

آمارهای ارائه شده توسط قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر نشان می دهد پیشرفت پروژه های شهری مسکن مهر در دوره 7 ساله دولت روحانی کمتر از 6 درصد بوده است یعنی کمتر از 1 درصد در سال.

طرح مسکن مهر با پیشرفت 85 درصد به دولت روحانی تحویل داده شد/پیشرفت لاک پشتی طرح در دولت تدبیر و امید

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مسکن مهر در اقشار مختلف مردم تداعی کننده کلید واژه‌های متفاوتی است. از صاحب‌خانه شدن و فرار از اجاره‌نشینی تا عامل تورم در کشور و واحدهای مسکونی بی‌کیفیت، همه و همه از کلید واژه‌هایی است که مردم در مورد مسکن مهر بیان می‌کنند.

نکته قابل تامل در بررسی کلیدواژه های ایجاد شده در اذهان جامعه درباره مسکن مهر، منبع و محل تولید این کلیدواژه هاست. به راستی این همه اظهار نظر متناقض در ارتباط با بزرگترین پروژه عمرانی بعد از انقلاب کشور و ساخت 4 میلیون واحد مسکونی در قالب پروژه مسکن مهر از کجا منشاء می‌گیرد؟

*عمده انتقادات به مسکن مهر توسط مسئولان دولت کنونی مطرح می‌شود

شایان توجه است بخش عمدۀ نسب‌های وابسته به پروژۀ مسکن مهر از سوی مسئولان و متولیان کشور در طول دولت‌های مختلف ارائه شده است. آخرین اظهار نظر مسئولان دولت فعلی در ارتباط با مسکن مهر، صحبت‌های سید محمود علوی وزیر اطلاعات در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر سیما در تاریخ 29 مردادماه بود.

علوی در ارتباط با پروژه‌های مسکن مهر باقی مانده از دولت دهم گفت: «فقط و فقط 2 میلیون اسکلت ساختمانی به عنوان مسکن مهر و امثالهم به این دولت رسید بدون اینکه هیچ زیرساختی برای این واحدهای مسکونی فراهم شده باشد. واحدهای مسکونی ناتمام بدون تاسیساتی نظیر برق، آب، گاز، راه، فاضلاب، خیابان‌کشی و سایر در مکان‌های مشخص واقع شده بود.»

*2 میلیون و 780 هزار واحد مسکونی تا قبل از دولت یازدهم به مردم تحویل داده شد

اعداد و ارقام مطرح شده در صحبت‌های وزیر اطلاعات بسیار قابل تامل است و این سوال را به وجود می‌آورد که آیا، به راستی 2 میلیون واحد مسکونی ناتمام و بدون زیر ساخت به دولت کنونی واگذار شده است؟ برای پاسخ به این سوال به سراغ وزیر راه و شهرسازی دولت دهم و یکی از اصلی‌ترین متولیان پروژه مسکن مهر در کشور رفته‌ایم. در همین رابطه علی نیکزاد، وزیر راه و شهرسازی دولت دهم در پاسخ به این سوال که دولت یازدهم، پروژه مسکن مهر را با چنددرصد پیشرفت تحویل گرفت؟ گفت: «کل واحدهای مسکن مهر 4 میلیون و 300 هزار واحد بود. از این تعداد واحد مسکونی 2 میلیون و 120 هزار واحد در روستا ساخته شده که تا پایان سال 92، 1 میلیون و 600 هزار واحد آن تحویل متقاضیان شد. و 530 هزار واحد مسکن روستایی باقی مانده  با 30 درصد پیشرفت تحویل دولت فعلی شد. تنها کاری که دولت تدبیر و امید برای تکمیل این واحدها باید انجام می داد. تامین اعتبار برای ادامه روند ساخت از محل اقساط بازپرداختی مسکن مهر بود.»

وزیر راه وشهرسازی دولت دهم، در بیان آمار پروژه‌های مسکن مهر شهری، اظهارداشت: «در دولت دهم از 2 میلیون و 180 هزار مسکن مهر شهری، 1 میلیون و 180 هزار واحد را تحویل قطعی داد و الباقی نیز با پیشرفت ۷۰ درصدی به دولت یازدهم تحویل شد و  اگر مسئولان مربوطه خوب عمل می کردند کل پروژه های مسکن مهر تا الان تحویل متقاضیان شده بود.»

براساس آمارهای ارائه شده توسط نیکزاد، 2 میلیون و 780 هزار واحد مسکونی معادل 65 درصد از کل واحدهای پروژه مسکن مهر در شهرها و روستاها تا پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم به مردم تحویل داده شده است و همچنین 1 میلیون و 530 هزار واحد مسکونی باقی مانده از این پروژه (35 درصد پروژه مسکن مهر) در شهرها و روستاها با پیشرفت میانگین 60 درصد (میانگین وزنی) به مردم تحویل داده شده است.

حال به سراغ محاسبه درصد پیشرفت کل پروژه مسکن مهر تا قبل از روی کارآمدن دولت یازدهم می رویم. با توجه به تکمیل 65 درصد این پروژه تا تابستان 92 و پیشرفت 60 درصدی مابقی پروژه (35 درصد باقی مانده)، پیشرفت کلی پروژه مسکن مهر در هنگام تحویل به دولت یازدهم نزدیک به 85 درصد بوده است. از طرف دیگر، اگر صرفا میزان پیشرفت پروژه مسکن مهر در مناطق شهری را محاسبه کنیم، پیشرفت این پروژه تا قبل از روی کارآمدن دولت یازدهم بیش از 86 درصد بوده است. 

به گزارش فارس، اخیرا احمد اصغری مهرآبادی قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر از پیشرفت 92 درصدی پروژه مسکن مهر در مناطق شهری خبر داد.

با توجه به آمارهای ارائه شده توسط قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر، پیشرفت پروژه های شهری مسکن مهر در دوره 7 ساله دولت روحانی کمتر از 6 درصد بوده است یعنی کمتر از 1 درصد در سال!

نمایی از پروژه مسکن مهر در شهر رشت

 

*پیشرفت لاک پشتی پروژه مسکن مهر در طول دولت های یازدهم و دوازدهم

در همین رابطه، محمد حمید زاده کارشناس حوزه مسکن در ارتباط با اظهار نظرهای مختلف درباره پروژه مسکن مهر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت:« زمانی که قصد دارید تمامی مشکلات را ناشی از عملکرد دولت سابق تلقی کنید، نیاز به دست آویزی برای این امر دارید. در همین ارتباط به نظر می‌رسد، بیشتر انتقادات وارد شده به پروژه مسکن مهر علت سیاسی دارد زیرا انتقادات با محاسبات فنی و کارشناسی به تناقض جدی بر می‌خورند.»

این کارشناس حوزه مسکن، با اشاره به پیشرفت 85 درصدی پروژه مسکن مهر در مناطق شهری و روستایی در دولت دهم و پیشرفت فعلی این پروژه، اظهار داشت: «این آمارها بیانگر این است که نه تنها انتقادات وارد شده نسبت به این طرح، مبنای کارشناسی ندارد بلکه ضعف عملکرد دولت کنونی در قبال ساخت مسکن را به طور جدی مشخص می‌کند.»

براساس این گزارش، پروژه مسکن مهر، زمینه صاحب‌خانه شدن 4 میلیون و 300 هزار خانوار که عمدتا از اقشار کم درآمد به حساب می‌آیند، را مهیا کرده است. این درحالیست که عمده فرآیند ساخت مسکن مهر در بازه تحریم‌های سنگین اقتصادی صورت گرفته است که زمینه پویایی اقتصاد و کاهش اثر تحریم را به همراه داشت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول