اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

قانون تحصیل دانشجویان انتقالی به داخل ایران را متوقف می‌کنیم

عضو کمیسیون آموزش مجلس، تحصیل دانشجویان ایرانی انتقالی به داخل فروش مدرک و نان و نوایی برای فرزندان مسئولان است گفت: اجرای این قانون که مصوب مجلس قبلی بوده مشکلات اخلاقی و علمی دارد و آن را در مجلس یازدهم متوقف خواهیم کرد.

قانون تحصیل دانشجویان انتقالی به داخل ایران را متوقف می‌کنیم

 به گزارش خبرگزاری فارس، مخاطبان گرامی با ثبت سوژه‌ای در بخش «فارس من» با عنوان «اعتراض به دور زدن کنکور دانشجویان انتقالی از خارج کشور» خواستار پیگیری این موضوع شدند. 

بر همین اساس با مهرداد ویس‌کرمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کردیم. 

وی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس در این باره اظهار داشت: 2 عامل باعث شده است که قانون انتقال دانشجویان خارج از کشور به دانشگاه‌های داخل جهت ادامه تحصیل اجرایی شود؛ نظر اول آن بود که برخی مسئولان معتقد بودند که به دلیل نیازهای مالی برخی دانشگاه‌های ایرانی و احتمال اینکه برخی دانشجویان ارز زیادی از کشور خارج کنند و به بهانه تحصیلی آن را در کشور مقصد هزینه کنند و همچنین پرهیز از مشکلات هویتی، اخلاقی و فرهنگی قانونی تصویب شود که دانشجویان شاغل در دانشگاه‌های خارج از کشور به داخل کشورمان بازگردند و پول‌های‌شان در داخل کشور هزینه شود.

عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: نظر دوم و بعد منفی این تصمیم مسئولان درباره انتقال دانشجویان محصل در خارج به داخل کشور برای ادامه تحصیل هم آن بود که این موضوع راهی محسوب می‌شود که برخی فرزندان مسئولان به نان و نوایی برسند چرا که هر کسی امکان چنین کاری را ندارد زیرا چند صد میلیون تومان در ابتدای تحصیل در خارج از کشور هزینه می‌شود و حتی پس از انتقال به ایران مجدداً آن فرد باید چند صد میلیون دیگر هزینه کند که با این شرایط دریافت مدرک دکتری هزینه‌های گران و گزافی دارد.

ویس کرمی خاطرنشان کرد: استمرار اجرای این قانون در رشته‌های پرطرفدار و اصلی پزشکی مانند داروسازی، دندانپزشکی و فنی و مهندسی مشکل‌ساز خواهد شد که البته در شرایط فعلی بخشی از این مشکلات خود را نشان داده است.

نماینده خرم‌آباد در مجلس اظهار داشت: در مقطعی و تا جایی که اطلاع دارم 300 نفر بدون آنکه به خارج بروند و در رشته‌ای تحصیل کنند در کلاس‌های پزشکی دانشگاه‌های معتبر نشسته بودند که البته این افراد شناسایی شده و با آنها برخورد شده است.

وی افزود: ‌براساس بخشنامه وزارت علوم و بهداشت برخی دانشجویان می‌توانستند به خارج سفر کرده و چند صد میلیون تومان هزینه کنند و بعد از گذراندن یک ترم تحصیلی به داخل کشور انتقالی بگیرند و در حقیقت معنای این کار آن است که می‌‌شود با هزینه 500 میلیونی و یا یک میلیارد تومانی در بهترین دانشگاه‌های ایران و در رشته‌های پزشکی ادامه تحصیل داد.

ویس کرمی گفت: در این موضوع به هیچ وجه بحث علمی مطرح نیست ضمن اینکه برای اجرای این مصوبه فشار زیادی برای پذیرش افراد به دانشگاه‌ها و مسئولان آن وارد می‌شد که آنها از این دانشجویان آزمونی نگرفته و نمره بدهند. 

وی خاطرنشان کرد:‌متأسفانه این تصمیم غلط بوده و برخی افراد تحت شرایط و منافع خاص این کار را انجام داده‌اند که برخی از آنها در مجلس و یا در دولت بودند. ضمن اینکه این موضوع مصیبت‌های علمی و اخلاقی در کشور دارد.

عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: من شنیده‌ام که باب این موضوع اخیراً بسته و ممنوع شده است و برهمین اساس دانشجویان محصل در خارج مربوط به سال‌های 2019 و 2022 به مشکل برخوردند که به برخی از آنها انتقالی به داخل ایران داده و قانون به برخی از آنها اجازه بازگشت و تحصیل در دانشگاه‌های ایران را نمی‌دهد.

وی افزود: من تلاش می‌کنم به طور کامل باب اجرایی این بخشنامه بسته شود و حداقل در رشته‌هایی که نیاز به هوش و بهره علمی دارد نباید عده‌ای مدرک را با پول بخرند و عملاً با پول ارتقا پیدا کنند.

ویس کرمی گفت: وقتی برخی از این افراد صلاحیت اخلاقی هم ندارند و ممکن است فسادزاه هم باشند باید تلاش کنیم این قانون را متوقف کنیم چرا که پول زیاد این دست از دانشجویان در حال تحصیل در دانشگاه‌های ایران می‌تواند منجر به اعطای رشوه شود چرا که آنها به دنبال تحقق اهداف‌شان هستند.

وی افزود: گاهی ممکن است برخی از این دانشجویان از خانواده‌هایی برخیزند و به دلیل ارتباط با برخی مسئولین صاحب مناصب مهمی شوند و حتی ایجاد برخی فسادها در کشور ناشی از حضور اینگونه افراد است که بدون مدارک و طی کردن مدارج علمی به دلیل انتساب به برخی اشخاص با نفوذ در جایگاهی می‌نشینند که فساد ایجاد می‌کنند. 

نماینده خرم‌آباد در مجلس خاطرنشان کرد: قطعاً این موضوع را در کمیسیون آموزش بررسی خواهم کرد هرچند که طبق پیگیری‌هایم متوجه شدم که وزارت علوم و بهداشت به دانشجویان انتقالی به ایران ممنوع شدن این موضوع را در مجلس گوشزد کردند و حتی گروه آخر نتوانستند کار انتقالی خود را انجام دهند. چرا که این وزارتخانه‌ها معتقدند مجلس قبلی چنین مصوبه‌ای داشته است ولی اگر اینگونه نباشد در مجلس یازدهم حتماً این موضوع را دنبال کرده و آن را متوقف خواهم کرد.

وی افزود:‌این کار باعث نارضایتی در دانشجویان با تلاش فراوان در دانشگاه‌های برتر کشور در حال تحصیل هستند شده است و معتقدند این موضوع منجر به ایجاد تبعیض و بی‌عدالتی شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول