اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

خودکشی جوان 19 ساله نتیجه محدود کردن موفقیت به کنکور است / مقصر این اتفاقات کیست؟

خبر خودکشی یک جوان ۱۹ ساله به خاطر کنکور خبری نیست که بتوان به سادگی از کنار آن رد شد و می‌بایست همه مسببان مستقیم و غیر مستقیم این حادثه مشخص و متناسب با میزان مشارکت در جرم مجازات شوند.

خودکشی جوان  19 ساله نتیجه محدود کردن موفقیت به کنکور است / مقصر این اتفاقات کیست؟

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس،‌ متاسفانه برخی از ماراتن‌ها برای عده‌ای عاقبت خوبی ندارد. برخی با وجود تلاش‌های زیاد نمی‌توانند نتیجه مورد انتظار خود را به دست آورند و چون طاقت این نتیجه برایشان سخت است دست به کارهایی می‌زنند که موجب تأسف همگان می‌شود.

یکی از این افراد پسر ۱۹ ساله کنکور گروه علوم ریاضی است. این داوطلب پس از این که نتوانست آزمون را به‌خوبی پشت سر بگذارد به زندگی خود پایان داد و خود را از ساختمان چهار طبقه به پایین انداخت و جان باخت.

باید گفت در ماجراهای این‌چنینی از والدین تا مسئولان آموزش‌وپرورش و وزارت علوم همه مقصر هستند. کسانی که بر آتش کنکور دمیدند و دایره رقابت را گسترده‌تر کردند. آن‌هایی که برای درآوردن پول بیشتر، تنها راه پیشرفت و موفقیت در کنکور خلاصه کردند. آن‌هایی که ۵۷ سال کنکور برگزار کرده‌اند و هنوز می‌گویند هیچ راه جایگزینی برای کنکور ندارند و نمی‌دانند که چگونه پذیرش در رشته‌ها و دانشگاه‌های پرمتقاضی را مدیریت کنند.

به گفته منصور غلامی وزیر علوم؛ جایگزینی برای حذف کنکور در رشته‌های پرطرفدار وجود ندارد. وی معتقد است آموزش‌وپرورش برای حذف کنکور باید سه سال آخر تحصیلی دانش‌آموز را به صورت امتحان نهایی و با ارزیابی یکسان برگزار کند تا دانشگاه‌ها بتوانند نتیجه تحصیل سه سال دانش‌آموزان را کنار هم قرار دهند و با دقت بیشتری انتخاب کنند.

والدین هم در این میان مقصرند. آنهایی که فرزندانشان را یا دیگر فرزندان فامیل، دوست و آشنا مقایسه کردند و گفتند که فلانی را ببین چگونه به موفقیت رسیده؟ ببین که چقدر درسخوان بوده و توانسته به نتیجه مورد انتظار خود برسد. فلانی را ببین پزشک شده، آن یکی را ببین مهندس شده و دیگر به همه آرزوهایش می‌رسد.

غافل از اینکه شاید فرزندانشان دوست داشته باشد حتی پول توجیبی خود را درآورد و زودتر به نتیجه برسد. این فرد حتی شاید علاقه زیادی به درس خواندن نداشته باشد تا بخواهد ۴ سال دیگر برای رسیدن به آرزوهایش صبر کند.

متاسفانه کسی به این موضوعات اهمیت نمی‌دهد که اساساً این مدل پذیرش دانشجو در بسیاری از کشورهای جهان منسوخ شده است. دانش‌آموزی که توانسته در رشته ریاضی معدل ۱۹ کسب کند یعنی حداقل قوه استدلالی خوبی دارد چراکه اغلب دروس این گروه ریاضی هستند.

پس حل مسئله را می‌داند ولی شاید نمی‌تواند مسئله دیفرانسیل یا معادلات چندمجهولی یا انتگرال را در دو دقیقه حل کند و نیاز به زمان بیشتری داشته باشد؟ شاید در درس دیفرانسل خوب باشد ولی در ریاضیات گسسته و احتمالات ضعیف باشد؟ 

دانش‌آموزانی که معمولاً مسئله را خوب حل می‌کنند علاقه‌شان به دروس خواندنی و محفوظاتی کمتر است. شاید این دانش‌آموز نمی‌توانسته در آزمون تستی خوب عمل کند ولی عملکرد علمی مناسبی داشته باشد.

کسی چه می‌داند که دقیقاً چگونه سرنوشت این فرزند ایران‌زمین در اوج جوانی به سیاهی رسیده است؟

نتیجه همه این راه‌های اشتباه امروز باعث شده افراد زیادی در شغل‌هایی غیر از رشته‌ای که درس خوانده‌اند مشغول به کار شوند و رویای خود را از صفر در راه دیگری دنبال کنند.

پس این نگاه‌ها باید یک روز عوض شود؛ باید راه‌های جایگزین برای آنهایی که رویایشان درس خواندن و حل مسئله است اندیشیده شود آنها به رشته‌های کم مخاطب بدون آزمون هم راضی نمی‌شوند باید جایگزینی برای کسانیکه استعدادهای لازم را دارند وجود داشته باشد تا بتوان از استعداد این افراد استفاده شود.

منبع: آنا

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول