اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

تطهیر و تدفین اموات کرونایی در شهر قدس داوطلب جهادی ندارد

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری قدس با اشاره به اینکه برای تطهیر و تدفین جانباختگان کرونا پرسنل با تمام توان خدمت کرده و در موج دوم شیوع ویروس کرونا کسی داوطلب جهادی نشده است، گفت: قطعات جدیدی که برای مواقع بحرانی برای تدفین اموات در نظرگرفته شده بود در حال پرشدن است.

تطهیر و تدفین اموات کرونایی در شهر قدس داوطلب جهادی ندارد

حجت الاسلام محمد جهانگیری مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری قدس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرقدس اظهار کرد: ویروس کرونا امتحان سختی است که همه با آن آزمایش می‌شوند و پرسنل آرامستان‌ها نیز با تمام توان تلاش دارند تا از درد و آلام خانواده‌ها در تدفین اموات بکاهند.

وی افزود: با توجه به وقوع حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله قطعه‌ای برای شرایط بحرانی دارای قبرهای سه طبقه و با عمق بیش از 2 متر در نظرگرفته شده بود که با شیوع ویروس کرونا برای تدفین جانباختگان مبتلا به کرونا اختصاص یافت. 

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری قدس ادامه داد: بخش غسالخانه و سالن انتظار پیش از این بیماری توسعه و تفکیک داده شده بود و برای تطهیر جانباختگان کرونایی از سالن مجزای دیگر برای شستشو استفاده می‌شود.

حجت الاسلام جهانگیری یادآور شد: البته افرادی که در بیمارستان‌های کرج و تهران فوت می‌کنند، تطهیر شده به آرامستان بهشت فاطمه(س) منتقل می شوند اما مواردی که در شهریار و شهرقدس اتفاق افتاد در غسالخانه جدید و مجزا تطهیر اموات انجام می‌گیرد. 

وی اضافه کرد: در مدت زمانی با سختی کار، توصیه شد که گروه‌های بسیجی و جهادی در امر تکفین و تدفین همکاری داشته باشند که در نهایت تعدادی از افراد در روزهای اول کمک حال ما بودند اما در موج دوم گسترش ویروس کرونا کسی داوطلب و کمک حال همکاران در امر تطهیر و تدفین نبوده است.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری قدس عنوان کرد: اوایل نیز بعضی از خانواده‌ها ترس از ابتلا داشتند و حتی به فوت شدگان خود نیز نزدیک نمی‌شدند؛ تمامی کارها توسط پرسنل آرامستان انجام می‌شود. 

حجت الاسلام جهانگیری ابراز کرد: تدفین جانباختگان در روزهای ابتدایی در آرامستان سرخه حصار به تعداد بسیار کم انجام شد ولی به دلیل اشراف بعضی منازل به آرامستان و پیامدهایی که داشت مقرر شد تمامی جانباختگان در قطعه‌ای از بهشت فاطمه(س) تدفین شوند و در آرامستان امامزاده نیز فوت شده کرونایی تدفین نشده است و همه اموات کرونایی اعم از روستاهای اطراف مانند هفت جوی و دانش نیز در یک آرامستان و در محل مشخص و با هزینه کم تدفین شدند. 

وی با تأکید بر حفظ سلامت مردم و خانواده‌های متوفی هنگام تدفین گفت: حرمت میت بر همه لازم است و تفاوتی میان جانباخته کرونایی و غیرکرونایی و میت مسؤول و غیرمسؤول وجود ندارد؛ جداسازی جایگاه تدفین فقط از منظر رعایت موارد بهداشتی است که برای همه اجرا می‌شود. 

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری قدس در ارتباط با زحمات نیروهای خدمات رسان بیان کرد: پرسنل آرامستان به نوعی مظلوم و غریب هستند و زحمات پرسنل آرامستان کمتر از کادر درمان نیستند چرا که در جابه‌جایی و حمل و نقل، شستشو و تدفین یک متوفی کرونایی با جرأت و عشق به کار انجام می‌شود و پرسنل آرامستان نیز این را پذیرفته و انجام می‌دهند.

حجت الاسلام جهانگیری افزود: همچنین برای حمایت از پرسنل بسته‌های کمک معیشتی اهداء و به ملزومات و وسایل ضدعفونی کننده مجهز شدند. 

وی ادامه داد: در ابتدا برای شستشوی جانباختگان کرونا، خود داوطلب به شستشوی متوفی شدم تا اگر ابتلا و انتقال است، به بنده سرایت کند و دیگران در سلامت باشند که به شکر خدا و تاکنون هیچ یک از نیروهای آرامستان حتی کسانی که در تماس مستقیم با جانباختگان بوده و هستند، به ویروس کرونا مبتلا نشده‌اند که این از الطاف الهی است. 

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری قدس خاطرنشان کرد: از مردم تقاضا کردیم که به آرامستان مراجعه نکنند و برای احترام به فوت شدگان و اسیران خاک که نیازمند خیرات و فاتحه خانواده‌ها و بازماندگان هستند در این برهه از زمان و حضور در آرامستان صلاح نیست و خیرات خود را به روش‌های دیگر به اموات هدیه کنند؛ رعایت دستورالعمل‌ها موجب نجات خود و خانواده است و کسی که در کوتاهی در امور بهداشتی توصیه شده داشته باشد به خود و جامعه ظلم کرده است. 

حجت الاسلام جهانگیری یادآور شد: قطعات جدید آرامستان در حال پر شدن است و طی مصوبات انجام گرفته زمین‌هایی از اطراف خریداری خواهد شد تا به فضای آرامستان افزوده شود. 

وی تصریح کرد: کسانی که داوطلب کمک به خدمت رسانی در امور آرامستان مانند تغسیل، تکفین و تدفین هستند لازم است نسبت به حفظ اسرار میت متعهد بوده و شرایط خاص تعریف شده را توجه کنند؛ مردم عادی، گروه‌های جهادی و طلاب می‌توانند برای همکاری داوطلبانه مراجعه کنند و از این اجر معنوی نیز بهره ببرند. 

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول