اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

طرحی برای صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی

طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» منتشر شد.

طرحی برای صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» پس از ویرایش و اصلاحاتی هفته گذشته در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد و بر این اساس در نوبت بررسی قرار گرفت.

متن نهایی طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» به شرح زیر است:

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

احتراما طرح ذیل که به امضای 40 نفر از نمایندگان رسیده است، جهت طی مراحل قانونی تقدیم می‌شود.

مقدمه (دلایل توجیهی):

توسعه فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی و به خصوص پیام‌رسان‌های اجتماعی و تحولات مرتبط با آن موجب ایجاد خلأ قانونی در این حوزه شده است. لزوم حمایت از تولیدات داخلی و صیانت از حقوق کاربران که به دلیل خلأ قانونی در معرض آسیب و نقض شدید قرار دارد و نیز تأثیرات مختلف اقتصادی، اجتماعی، امنیتی، فرهنگی و سیاسی پیام‌رسان‌های اجتماعی به عنوان یک زیرساخت نرم‌افزاری، ارائه طرح قانونی صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی با هدف اعمال حاکمیت و حمایت از حقوق کاربران را ضروری ساخته است. 

لذا طرح ذیل تقدیم می‌شود:

عنوان طرح:

طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی»

هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی

احتراما، در اجرای قانون آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و ماده (4) قانون تدوی و تنقیح قوانین و مقررات کشور مصوب 25 خرداد 1389 نظر معاونت قو انین در مورد طرح: «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» تقدیم می‌شود.

معاون قوانین

در رابطه با طرح تقدیمی آیین نگارش قانونی و ویرایش ادبی:

1- عنوان طرح مطول و خلاف اصل ایجاز است. لذا پیشنهاد می‌شود عنوان به «ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» اصلاح شود.

2- مقدمه توجیهی مختصر و فاقد ادله کافی در خصوص تقدیم طرح است.

3- عبارت «پس از تصویب این قانون» در تبصره (1) ماده (2)، تبصره ماده (6)، تبصره بند (2) ماده (7) و تبصره (1) ماده (12) باید حذف شود، زیرا مطابق قاعده عمومی مندرج در ماده (2) قانون مدنی آثار قانون پس از لازم‌الاجرا شدن آن ایجاد می‌شود.

4- اصولاً تبصره مبین استثنائات وارد بر حکم است، اما در جای جای طرح، تبصره‌ها دارای احکام مستقلی هستند که می‌توانند به صورت مواد جداگانه درج شوند، همانند مواد (2) و (4). در ماده (4) تبصره‌های (8)، (9)، (11)، (12) و (13) که در مقام بیان وظایف هیأت هستند، می‌توانند ذیل اصل ماده و به صورت ادامه بندهای آن ذکر شوند. 

است که معادل آن عبارت «شبکه خصوصی‌ مجازی» می‌باشد مطابق مصوبه  

5- virtual private network فرهنگستان، معادل کلمه «فیلتر» نیز «پالایه» می‌باشد. استفاده از کلمه بیگانه «دیجیتال» در ماده (5)، خلاف اصل پانزدهم (15) قانون اساسی است. پیشنهاد می‌شود معادل آن یعنی کلمه «رقومی» مورد استفاده قرار گیرد. همچنین کلمات «وی پی ان» و «فیلترشکن» مندرج در ماده (16) نیز نیاز به معادل‌سازی دارد. «وی‌پی‌ان» مخفف عبارت «

6- بخش ابتدایی طرح تحت عنوان «تعاریف و اصطلاحات» باید به عنوان فصل اول درج شودد.

7- در تبصره‌های (7) و (11) ماده (4) عبارت «مرکز ملی» و در تبصره بند (11) ماده (7) عبارت «وزارت ارتباطات» با توجه به عدم ذکر آنها در فصل اختصارات، باید به صورت کامل درج شوند.

8- جهت جلوگیری از موازی‌کاری و تداخل وظایف و سایر احکام و تکالیف دستگاه‌های مختلف، مناسب است که مواد طرح هم‌راستا با اسنادی که در ذیل ذکر خواهد شد، تدوین شوند. البته در تبصره (6) مواد (4) و (6) طرح، هم‌راستا بودن بخشی از وظایف هیأت ساماندهی و نظارت، با مصوبات شورای عالی فضای مجازی الزامی دانسته شده است. 

اسناد مذکور عبارتند از: 

الف) حکم مقام معظم رهبری (مدظله العالی) راجع به تشکیل انتصاب اعضای شورای عالی فضای مجازی مورخ 17 اسفند 1390 به تصویب شورای عالی 1 مرداد 1391 به تأئید مقام معظم رهبری (مدظله العالی) رسیده است.

ب) اساسنامه مرکز ملی فضای مجازی کشور که 31 تیر 1391 فضای مجازی رسیده و در مورخ در جلسه مورخ شماره 39 مورخ 26 فروردین 1396 و شماره 40 مورخ 13 خرداد 1396 شورای عالی فضای مجازی 

ج) مصوبه «سیاست 11 دی 1395 شماره 37 مورخ 9 بهمن 1395، شماره 38 مورخ 7 اسفند 1395 و اقدامات ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» مصوب جلسات شماره 36 مورخ 

9- فلسفه و هدف طرح باید در مقدمه توجیهی ذکر شود؛ لذا لازم است عبارت «به منظور حفظ پایداری» تا «اهمیت آنها» از صدر تبصره (4) ماده (2) حذف شود.

به جای عبارت «فصل جرائم رایانه‌ای قانون مجازات اسلامی» 4 اسفند 1393 ذکر شود. همچنین باید بعد از عبارت «آئین دادرسی کیفری» عبارت «آئین دادرسی جرائم

10- در تبصره (6) ماده (2) عبارت «قانون جرائم رایانه‌ای 5 خرداد 1388 رایانه‌ای مصوب 

11- واگذاری تعیین جریمه‌های نقدی و غیرنقدی به هیأت ساماندهی و نظارت در بند (3) ماده (4) خلاف اصل قانونی بودن جرم و مجازات است. هرگونه مجازاتی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

12- نگارش ماده (7) خلاف اصول نگارش متون قانونی است، زیرا اولاً بسیار مطول است، ثانیاً همه بندها در هماهنگی با صدر ماده نیستند، ثالثاً بندهای زیادی با عبارت «پیام‌رسان‌های اجتماعی موظفند» آغاز شده که استفاده  از آنها با وجود عبارت صدر ماده بلاوجه است.

13- مناسب است جهت رفع ابهام عبارت «رمز ارز» در تبصره (2) ماده (12) تعریف شود. 

14- «تبصره (1)» ذیل ماده (13) به «تبصره» اصلاح شود.

مبنی بر کاهش مجازات زندان می‌باشد. همچنین لازم است پس 1 اردیبهشت 1392 ذکر شود. از بیان درجه مجازات، عبارت «موضوع ماده (19) قانون مجازات اسلامی مصوب

15ـ مجازات‌های مندرج در فصل چهارم طرح، خلاف سیاست‌های کلی 29 مهر 1381 قضائی ابلاغی مقام معظم رهبری

16- در ماده (17) به جای عبارت «قانون مجازات اسلامی بخش 2 خرداد 1375» ذکر شود.

تعزیرات»، عبارت «کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده) مصوب

17- عبارت «سایر قوانین و مقررات جزایی مربوطه» مندرج در ماده (20) و عبارت «طبق قوانین مربوطه» در تبصره آن مبهم است. مناسب است که تمامی قوانین به صراحت ذکر شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول