اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رسانه

فضای مجازی رسانه های اصلی را به حاشیه رانده است

یک کارشناس رسانه گفت: شبکه های اجتماعی به عنوان شبه رسانه جایگزین رسانه های اصلی شده اند، هرچند نتوانسته کار کردهای رسانه های اصلی را ایفا کند، اما رسانه های اصلی را به حاشیه رانده است.

فضای مجازی رسانه های اصلی را به حاشیه رانده است

یعقوب شاددل مدیر مسئول نشریه سراسری تریبون آزاد، در گفت و گو با خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس، با اشاره به فعالیت سوئیت هوم ها در فضای مجازی اظهار داشت: زندگی مجازی که از آن به عنوان زندگی تعبیر می شود، ارزش ها و سنت های حاکم در جامعه امروزی ایران را تحت تأثیر خود قرار داده و بنیان ها و اساس خانواده را به مخاطره انداخته است.

وی ادامه داد: هیچ کس منکر فضای مجازی نیست، نوع استفاده از این فضا بسیار مهم است؛ در حال حاضر ما با نوع استفاده از این فضا مشکل داریم. شبکه های اجتماعی به عنوان شبه رسانه جایگزین رسانه های اصلی شده اند، هرچند نتوانسته کار کردهای رسانه های اصلی را ایفا کند، اما رسانه های اصلی را به حاشیه رانده است.

این فعال رسانه تصریح کرد: فضای مجازی دارای معایب و محاسنی است که یکی از معایب آن اخبار کذب و جعلی است و به یقین مضرات فراوانی را بدنیال داشته است. محاسن اصلی این فضا ارتباطات تعاملی ،هم افزایی و هم اندیشی کاربران است که می توان گفت کاربران از این محاسن بی بهره و غافل هستند.

وی بیان کرد: سبک زندگی سالم مجازی باید متأثر از تقویت سواد رسانه ای و استفاده هوشمندانه از رسانه های مجازی و تفکر انتقادی باشد. ارتقای سواد رسانه ای مردم سبب می شود آنها در برابر هجمه ها و بمباران خبری منفعل نشوند.

شاددل ادامه داد: فضای موجود در شبکه های اجتماعی آغشته به شایعه سازی و فیک نیوز است، دلیل اصلی آن علاوه بر نبود مهارت  لازم در اطلاع رسانی می تواند منافع اقتصادی و تامین مقاصد سیاسی و اجتماعی در این راه باشد.

وی افزود:  برای اینکه بتوانیم سبک زندگی مجازی را سالم نگه داریم چاره ای جز تقویت سواد رسانه ای در بین کاربران فضای مجازی و مخاطبان رسانه های جمعی نیست؛ بنابراین دولت باید سازو کار لازم در ارتباط با آموش سواد رسانه ای را برای کارشناسان و فعالان  رسانه ای ، استادان دانشگاه ها و سازمان های مردم نهاد فراهم کند.

مدیر مسئول نشریه سراسری تریبون آزاد تصریح کرد: سوئیت هوم ها یا خانه شیرین عنوانی است که کاربران اینستاگرام از آن به عنوان پسوند کاربری خود استفاده می کنند، آنها بدنبال ترویج سبک جدیدی از زندگی لاکچری و تجملاتی هستند و بدون توجه  به آسیب های روحی و روانی ناشی از سوئیت هوم صرفا بدنبال تبلیغ کالای خود برای عرضه و درآمد زایی بیشتر از این فضا می باشند.

وی افزود: فعالیت اقتصادی در فضای مجازی و خرید و فروش کالاها و دیگر لوازم در اینترنت منع قانونی ندارد،اما کار برخی  سوئیت هوم ها با انتشار زندگی رنگین نوعی بازاریابی غیر واقعی تلقی می شود.

این فعال رسانه تصریح کرد: سوئیت هوم های دارو ساز، موهای فر، عمل جراحی بینی و صورت،خانه های رنگین ،لباس های مجلسی و ست اینها از جمله سوئیت هوم هایی هستند که در اینستاگرام با شیوه های گوناگون قابل عرضه است که متأسفانه برخی از رسانه های جمعی هم به حمایت و تبلیغ این سوئیت هوم ها می پردازند.

دولت باید مقدمات لازم برای آموزش سواد رسانه ای در اولویت کار فرهنگی خود قرار دهد؛ دانشگاه ها، آموزش و پرورش و سازمان های مردم نهاد بخصوص رسانه های جمعی در این باره پیشقدم شوند تا آگاهی مردم از محتوای پیام های رسانه ای ارتقاء یابد.

 

وی بیان کرد: معتقدم سوئیت هوم ها بخاطر در آمد زایی بیشتر از این شغل کاذب هیچ وقت حاضر نمی شوند سبک زندگی واقعی را به مردم نشان دهند؛ چرا که بیشتر آنها مبالغ هنگفتی را از شرکت ها و موسسات تجاری برای تبلیغ کالاهای آنها دریافت می کنند.

شاددل اظهار داشت: سوئیت هوم ها همچون سلبریتی ها شناخته شده نیستند و حتی با میکرو سلبریتی ها هم متفاوت هستند. سلبریتی ها و میکرو سلبریتی ها حداقل نمی خواهند اعتبار خود را از دست بدهند، اما با توجه به نوع تبلیغ سوئیت هوم ها در ایستاگرام به نظر می رسد آنها زیاد به اعتبار اهمیت نمی دهند.

وی افزود: سوئیت هوم ها پست مدرنیستی را در جامعه رواج می دهند، پست مدرنیسمی که تکثر گرایی، نسبی گرایی و هیچ انگاری از اصول اساسی آن است.

این فعال رسانه ادامه داد: مد سازی، ترغیب مردم برای زندگی رنگین و تجمل گرایی در سوئیت هوم ها بیشتر نمود دارد؛ سوئیت هوم ها زندگی لاکچری را در معرض دید مردم قرار می دهند که دیگران حسرت آن را می خورند. آنها زندگی سالم و ساده مشحون از صفا و صمیمیت را به زندگی تجملاتی عاری از صفا و صمیمیت بدل می کنند.

وی ادامه داد: آنها تبلیغ کالاهای غیر مفید، بنجل و بی ارزش برخی شرکت های تجاری را به ازای قیمت هنگفتی برعهده دارند که نوعی شغل کاذب محسوب می شود.

شاددل اظهار داشت: راهکار اساسی برای ساماندهی این فضا، آموزش سواد رسانه ای است؛ تا زمانی که مردم  شناخت کافی از رسانه ها نداشته باشند، در برابر اینگونه تبلیغات منفعل هستند و تا زمانی که مخاطبان قدرت تشخیص اخبار و اطلاع ر سانی و یا تبلیغات درست و نادرست را از هم تشخیص ندهند فریب می خورند.

این فعال رسانه در پایان خاطرنشان کرد: دولت باید مقدمات لازم برای آموزش سواد رسانه ای در اولویت کار فرهنگی خود قرار دهد؛ دانشگاه ها، آموزش و پرورش و سازمان های مردم نهاد بخصوص رسانه های جمعی در این باره پیشقدم شوند تا آگاهی مردم از محتوای پیام های رسانه ای ارتقاء یابد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول