اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

غافلگیری «مل‌مل» برای کادر درمان/ بازی «گلی» با کودکانی که در حسرت دیدار مادر مانده‌اند

گروه برنامه تلویزیونی «مل‌مل»به پاس قدردانی از کادر درمان و پرسنل زحمتکش بیمارستان امام حسین(ع) با حضور در این بیمارستان لحظه‌های شادی را برای کودکان کادر درمان رقم زد.

غافلگیری «مل‌مل» برای کادر درمان/ بازی «گلی» با کودکانی که در حسرت دیدار مادر مانده‌اند

** خبرگزاری فارس-گروه رادیو و تلویزیون، مائده سادات میرفندرسکی: این روزها زیست کرونایی برای همه مردم به شدت سخت شده است و در کنار مردم عادی هستند افرادی که سختی های چنین شرایطی برایشان دوچندان است. از کادر درمان صحبت می کنیم و از زنان و مردان پرستاری که حالا دیگر حدود ۷ ماه از تلاش های شبانه روزی شان برای سلامتی بیماران کرونایی می گذرد. ۷ ماه زمان کمی نیست آن هم برای پرستارانی که همه خطرات را به جان خریده اند و  این روزها فقط و فقط عشق به کار و رسالتشان آنها را پای کار نگهداشته است. آن هم در شرایطی که بسیاری از افراد جامعه توجهی به رعایت پروتکل های بهداشتی ندارند و هر روز کار را برای این عزیزان دشوار و دشوارتر می کنند.

برخی از این کادر درمان افرادی هستند که فرزندان خردسال دارند و با تعطیلی مهدکودک ها حتی کسی را ندارند که فرزندشان را به او بسپارند و حالا و این موضوع شرایط را برای خانواده ها و بالاخص مادران این بچه ها سخت تر کرده است. چراکه از طرفی بابت بیمارهای کرونایی و مراقبت از آنها دغدغه هایی دارند و هم اینکه نگهداری از فرزندانشان آنها را مضطرب کرده است و تعدادی از آنها نیز دوست و فامیلی ندارند تا بچه هایشان را نگه داری کنند.

اما خوشبختانه برخی از سازمان ها و حتی بیمارستان ها و مراکز درمانی برای ایجاد فضای آرام ذهنی برای پرسنل خود دست به اقدامی ویژه زده و مهد کودکی را در همان ساختمان محل کار برپا کرده اند. یکی از اینها بیمارستان امام حسین (ع) واقع در خیابان شهید مدنی است. بیمارستانی که این روزها بخشی از آن به نگهداری و مراقبت از بیماران کرونایی اختصاص دارد. 

 

مهمترین تفاوتی که امروز و در این مکان رقم خورده است فعالیت و میزبانی گروه جهادی پویش #هر_هیئت_یک_خدمت در بیمارستان امام حسین (ع) است. خدمتی که امروز و این فضا را زیباتر از روزهای دیگر کرده است،‌ دعوت این گروه جهادی از گروه تولید برنامه عروسکی «مل مل» به همراه عروسک مل مل، گلی (مجری) و تهیه کننده این برنامه تلویزیونی در این مهد کودک است تا به پاس قدردانی از کادر درمان و پرسنل زحمت کش این بیمارستان، لحظه های شادی را برای کودکان این عزیزان رقم بزنند و از این طریق مراتب تقدیر و تشکر خود را اعلام کنند.

** برپایی پویش #هر_هیئت_یک_خدمت در بیمارستان امام حسین (ع)

از ابتدای ماه محرم برخی از فعالان هیئتی در بیمارستان امام حسین (ع) مستقر شدند و در راستای خدمت و کمک مومنانه، خدماتی از قبیل: همراه سلامت بیماران کرونایی و روحیه دادن به پرسنل

آبمیوه گیری در بیمارستان و پخش بین بیماران و کارمندان/ فعالیت در مهد کودک بیمارستان/ کمک در هزینه درمان نیازمندان/ گرفتن سانس خصوصی شهربازی برای فرزندان کادر درمان را برای کادر درمانی انجام می دهند.  

از طرفی به این دلیل که این روزها هیئت های مذهبی با توجه به قوانین ستاد ملی مبارزه با کرونا نمی توانند همه ظرفیت هایشان را فعال کنند، این پویش برپا شده تا ظرفیت موجود را در راستای خدمت های اجتماعی به کار گیرد. همچنین هیئت های دیگر هم می توانند خدماتی مانند زدن پرچم بر در خانه ها، بردن ارزاق به منازل نیازمندان، شاد کردن دل مردم و ... را انجام دهند.

** بیمارانی که به امیدی به این بیمارستان آمده اند 

اینجا بیمارستان امام حسین (ع) است. بیمارستانی که بخشی از آن مربوط به نگهداری از بیماران کرونایی است و از اسفند ماه سال گذشته تا همین امروز بیماران بسیاری به این بیمارستان آمده و برخی بهبود یافته و عده ای هم از دنیا رفته اند. ورودی بیمارستان پُر است از آدم هایی که هر کدام بنا به دلایلی به اینجا آمده اند. مردی با موتور در پیاده رو ایستاده و همانطور که ماسک بر صورت دارد روی زمین می نشیند و سرش را روی دستش روی موتور تکیه می دهد. خدا می داند کدام یک از اقوام و بستگانش در این بیمارستان بستری شده و چه شرایطی دارد اما حال او حال بسیاری از خانواده های بیماران کرونایی است که قطعا با امید از این فضا بیرون خواهند رفت.

هنوز مهمان ها از راه نرسیده اند و بنا است به محض ورود آنها دوربین به دست لحظه لحظه این رویداد زیبای انسان دوستانه ثبت شود. «فاطمه امینی» یا همان گُلی به همراه عروسک مل مل و محمود سلامیان تهیه کننده برنامه عروسکی «مل مل» مهمان هایی هستند که بنا است با حضور در این بیمارستان از کادر درمان و بالاخص فرزندان آنها تقدیر و تشکر کنند.

** پرچمی با نام حضرت رقیه (ع)

مسئول گروه جهادی بیمارستان، به حیاط و استقبال مهمان ها می آید و آنها را به سمت مهد کودک هدایت می کند. مسافت نسبتا زیادی را از در ورودی تا رسیدن به ساختمان «درمانگاه چشم دکتر هاشم معزی» طی می کنند. پله ها را که پایین می روند در ورودی مهد کودک، با پرچم مشکی که با نام سه ساله ابا عبدالله الحسین (ع) -که امروز نیز به نام این شهید کربلا، مزین شده است- روبرو می شوید.

در ورودی بعد از درآوردن کفش ها، وارد اتاقی می شوید که میز خانم مدیر اینجا است. تمامی دیوارهای این مهدکودک بنفش و صورتی است و زمین نیز با فوم هایی پوشیده شده که هر کدام به یک رنگ هستند.

ژ

 

مسئول گروه جهادی می گوید: مادران این بچه ها از پرسنل کادر درمانی بیمارستان هستند و اغلب آنها پرستار هستند و از ساعت ۷ صبح فرزندان خود را به مهد کودک می آورند و تا زمانی که ساعت کاری شان تمام شود مهد کودک وظیفه نگهداری از آنها را دارد.

** دست ها کاملا ضدعفونی می شود

حدود ۱۰ الی ۱۵ نفر از اعضای گروه جهادی پویش  #هر_هیئت_یک_خدمت در اینجا حاضرند و یک نفر به نمایندگی از همه آنها به استقبال مهمان ها می آید و آنها را به داخل فضای مهدکودک راهنمایی می کند. در ورودی و روی میز مدیر این مهد کودک ظرف ضدعفونی کننده دست قرار داده شده است و هر مهمان یا تازه واردی به محض ورود دست هایش را با این محلول ضدعفونی کرده و بعد وارد می شود.

** تمام تلاشمان؛ رعایت اصول بهداشتی برای کودکان است

خانم «آذر قنادی» که پنج سال است مدیریت این مهد کودک را بر عهده دارد، می گوید: ۶۰ کودک را در این مهد نگهداری می کردیم اما بعد از شیوع کرونا بچه هایمان کمتر شدند و روزانه حدود ۲۵ بچه را نگهداری می کنیم.

وی درباره شغل مادرهای این کودکان نیز می گوید: اغلب مادران پرستار هستند و برخی نیز پزشک، خدمات، کمک بهیار، از بخش اداری و ... نیز داریم.

قنادی می افزاید: در این هفت ماه تمام تلاشمان را کردیم تا بچه های مهد و حتی خودمان آلوده نشویم و تا الان آماری هم نداشتیم که بچه ای کرونا بگیرد.

از صحبت های خانم قنادی متوجه می شویم که هنوز هیچ کدام از مادرها نمی دانند که امروز مل مل برای تشکر و قدردانی از آنها به اینجا آمده است و قرار است سورپرایز شوند و ما نیز دوست داریم تا زودتر این لحظه را دیده و آن را ثبت کنیم.

** گلی در کنار بچه های مهدکودکی

فاطمه امینی با اینکه دوران جوانی را می گذراند اما معتقد است همان کودک 8 ساله است که در برنامه «مل مل» می بینید و به واسطه کاری که دارد روحیه و خلق و خوی کودکان را به خوبی می شناسد و به راحتی نیز با آنها ارتباط برقرار می کند. امینی همان گلی است، گلی ای که به قول خودش، باقلوازاده است از بس که برایش شیرین است.گلی امروز با مانتو و روسری صورتی که رنگ مورد علاقه دختربچه ها است، به این مهد آمده است. بچه هایی که در اینجا هستند، اغلب گروه سنی بین ۲ تا ۴ سال دارند و زمانیکه گلی وارد یکی از اتاق های مهد کودک می شود، بچه ها دورش حلقه زده و از شدت دوست داشتن کنارش قرار می گیرند. گلی برای اینکه بچه ها را با خود همراه کند، روی زمین نشسته و بچه ها دور او می نشینند و با بچه ها شروع به صحبت می کند.

** شرط گلی برای گرفتن عروسک «مل مل»

گلی به بچه ها می گوید کیا مل مل رو می بینند؟ بچه ها همه یک صدا می گویند: من! می پرسد: کیا مل مل رو دوست دارند؟ بچه ها می گویند: من! از مربی هایتان می پرسم، هر کدام از شما بچه های خوب و حرف گوش کنی بودید یک عروسک مل مل جایزه می گیرد و بچه ها نیز به حرف هایش خوب گوش می دهند تا نفری یک عروسک مل مل که حالا دیگر عضوی از خانواده هایشان شده است را از آن خود کنند و بعد از اهدای این عروسک ها به هر کدام از بچه ها نحوه دست گرفتن و بازی دادنش را هم به بچه ها آموزش می دهد. 

 

** گرفتن عکس یادگاری با گلی

این مهد کودک 5 مربی دارد که هر کدام برای یکی از کلاس ها و برخی نیز مربی مهارت های آموزشی برای بچه ها هستند. مربی ها وقتی گلی را می بینند با خوشحالی با او عکس یادگاری می گیرند و یکی از آنها نیز می گوید: خیلی برنامه شما را دوست دارم و حتما اگر فرصت کنم تماشایش می کنم.

** آقا رادین پرستار هستم!

گلی برای اینکه سر صحبت را با بچه ها باز کند از تک تک آنها درباره اسم هایشان سوال می کند و عده ای جوابش را می دهند. یکی از بچه ها رادین نام دارد و برای معرفی خودش می گوید: من آقا رادین پرستار هستم! جالب اینجاست که قبول ندارد که خودش پرستار نیست و اصرار دارد که مامانم پرستار نیست!

** شغل مادرهایتان چیست؟

همین می شود که گلی بعد از پرسیدن نام بچه ها، از آنها درباره شغل مادرهایشان سوال می کند و هر کدام از بچه ها پاسخ جالبی می دهند. بعد از این، چند نفر از مربی های مهدکودک به گلی می گویند مادر همه بچه های مهدکودک در این بیمارستان شاغلند.

** سه برادر در یک مهد کودک!

حین صحبت کردن با بچه ها، یکی از مربی ها به گلی می گوید که سه پسری که اینجا نشستند، با هم برادر هستند و این سه برادر با هم ارتباط خوبی دارند. گلی به بچه ها می گوید: ما خیلی خوشحالیم که مامانای شما رو داریم. اگر مامانای شما نبودن مریضا حالشون خیلی بد می شد. اگه مامانای شما نباشن مریضا خوب نمی شن و به همین خاطر شما باید بهشون انگیزه بدید.

** تشویق و جیغ و هورا برای حضور مامان های کادر درمان

یکی از برنامه های ویژه ای که گروه جهادی پویش #هر_هیئت_یک_خدمت برای کادر درمان در نظر گرفته است، سورپرایز کردن مادرهای این بچه ها است که در کادر درمان فعالیت می کنند. در همین زمینه گلی به بچه ها می گوید ما در اتاق را می بندیم و به محض اینکه مادری وارد اتاق شد، شما با دست و جیغ و هورا او را تشویق کنید طوری که خستگی این چند ماه از تنش بیرون بره و با هماهنگی گروه جهادی، یک شاخه گل رز قرمز به همه بچه ها می دهند تا وقتی مادرش وارد اتاق شد به او هدیه کند.

 

** امینی: نگاه ما بعد از خدا به پرسنل درمانی است/ عروسک مل مل هدیه کوچکی از سمت گروه ما به بچه ها بود

«فاطمه امینی» که مشغول صحبت با بچه هاست، دقایقی کوتاه درباره حضورش در اینجا می گوید: زمانیکه از من دعوت کردند تا در این بیمارستان حاضر شوم تنها حسی که نداشتم، ترس بود و همه چیز را از روز اول به خدا سپردم حتی وقتی درباره کرونا فکر می کردم فقط نگران برنامه مل مل بودم که اگر به این بیماری مبتلا شوم باید دو هفته در منزل بمانم و نمی توانم برنامه اجرا کنم.

وی ادامه داد: واقعا از همین جا به همه کادر درمانی خسته نباشید می گویم و واقعا این عزیزان در خط مقدم جبهه هستند. از خدا می خواهم که خسته نشوند و نگاه ما بعد از امید به خدا به این عزیزان است. از طرفی هم به همه بچه های هیئت، پویش، خبرگزاری ها و رسانه ها خسته نباشید می گویم.

این مجری درباره اهدای عروسک مل مل به بچه ها نیز گفت: به لطف خداوند بچه ها عروسک مل مل را دوست دارند و ما هم تعدادی از این عروسک های مل مل را به این عزیزان هدیه دادیم و هدیه کوچکی است در برابر تمام زحمت هایی که مادرهای این عزیزان می کشند.

** ثبت لحظه های احساسی مادر و فرزندی

 میان این تشویق ها و تقدیرها از پرستارها و کادر درمان، یکی دو تا از بچه های این عزیزان وقتی مادر خود را می بینند احساسی می شوند و به سرعت او را در آغوش می گیرند. گلی هم به مادرها می گوید: من به نمایندگی از پرسنل سازمان صداوسیما به اینجا آمدم تا از شما و زحمت هاتون تشکر کنم.

چند بار در اتاق را می زنند و گلی و بچه ها منتظر ورود یکی از مامان ها به اتاق هستند اما دست بر قضا هر بار یا عکاس و یا یکی از پرسنل غیر از مامان ها که برای دقایقی بیرون از اتاق رفته است، پشت در است و بچه ها با دیدن هر فردی غیر از مادرهایشان هم می خندند و هم ناراحت می شوند.

وقتی مادر سه پسری که در این مهد حضور دارند وارد اتاق می شود، هر کدام از پسرها دوست دارند گلی که در دست دارند را به مادرشان هدیه دهند و هر سه مادر را در آغوش گرفته و از او تشکر می کنند.

 

** ثواب کار مربیان مهد از ما بیشتر است

وقتی مادرهای بچه ها از حضور گلی و گروه برنامه تلویزیونی مل مل باخبر می شوند، از آنها تشکر کرده و یکی از آنها می گوید: ثواب کار مربیای مهد از ما بیشتره چون اونها به طور روزانه با تعداد زیادی از ما پرسنل بیمارستان در ارتباطند و به عبارتی در خط مقدم هستند.  

یکی از مادرها هم وقتی دارد از مربی های مهد تشکر می کند، گریه اش می گیرد و می گوید: در شرایطی که نزدیک ترین فامیل هایمان، بچه هامونو نگه نمی داشتن، این مربیای عزیز بدون هیچ چشم داشتی حواسشون به سلامتی فرزندان ما بود و به بهترین شکل ممکن این کار را انجام دادند. یکی دیگر از مامان ها هم می گوید سورپرایز خیلی خوبی بود، ما خیلی ذوق کردیم. 

یکی از مامان ها از گلی تشکر می کنه و به او می گوید: خدا بهتون توان بده که صحنه رو ترک نکنید. گلی هم در پاسخ می گوید: وقتی شما هستید ما دیگه خیالمون راحته و با شوخی می گوید خب دیگه بریم کرونا بگیریم؟ و همه را به خنده می اندازد.

** سلامیان: با حمایت از کادر درمانی باید امید به آینده را بالا ببریم

«محمود سلامیان» تهیه کننده برنامه عروسکی «مل مل» با حضور خود در این مراسم دوستانه نیز گفت: هر اتفاق بزرگی در جامعه نوک پیکانی دارد و عده ای از جامعه در خط مقدم این اتفاق قرار می گیرند. حال این اتفاق می تواند ناگوار باشد یا به گونه ای پیشرفت باشد. در هر صورت صف اول برای هر اتفاقی وجود دارد که اگر زمان طولانی به آن بخورد احتمال می رود خسته کننده شود.

وی ادامه داد: مهمترین وجهی که باید ما رسانه ای ها به آن توجه کنیم تقویت روحیه و فضای احساسی است که مردم در جریان از خودگذشتگی و ایثار قرار بگیرند.

 

این تهیه کننده همچنین افزود: کادر درمان و نیروی بسیج این روزها فعالیت های زیادی دارند و خودشان هم نمی گویند و وظیفه ما است که بتوانیم حاشیه روانی برای این عزیزان ایجاد کنیم تا امید به آینده را در جامعه بالاتر ببریم.ما هم در بخشی از فضای رسانه ای قرار گرفته ایم که حالا مخاطبمان کودکان هستند.

این تهیه کننده همچنین بیان داشت: اتفاقی که امروز و در این بیمارستان رقم خورد به زبان خود ما بود. زبان ما، زبان بچه ها است و ما نیز از طریق فرزندان کادر درمانی برای تقدیر از این افراد ورود کردیم. هر کدام از ما زاویه دیدی مختص خودمان داریم و این زاویه دید مل مل بود که از بچه های کادر درمان تقدیر شود و اینها در کنار مادرهایشان قرار بگیرند و مادرها نیز سورپرایز شوند. این لحظه که امروز با تشویق بچه  ها و اهدای گل به مادرهایشان رقم خورد شاید تا ماه ها در ذهن پرسنل درمانی بماند و همین چند ثانیه به آنها انرژی مضاعف خواهد داد.

 

وی ادامه داد: همین که دو نفر از کادر درمان اتفاق امروز را برای همکاران شان تعریف کنن، دایره امید دهی گسترش پیدا می کند و این برای ما بسیار ارزشمند است و ما نیز از ابتدای شروع برنامه مل مل به دنبال این جریان بودیم و دفعه اول و آخرمان هم نیست. برای مثال در سیل خوزستان چند روز با گروه مل مل به مناطق سیل زده رفتیم و برنامه را از آنجا اجرا کردیم.  

** قول گلی به بچه های مهد کودک

در دقایق پایانی این دیدار صمیمانه ، گلی از یکی از مادرهای بچه ها درباره وضعیت بیماران این بیمارستان سوال می کند و در پایان نیز به بچه ها قول می دهد که بعد از رفتن کرونا حتما به استودیوی برنامه بیایند.

در ادامه بخشی از فیم های این دیدار صمیمانه را می بینید:

 

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول