اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

گام‌هایی برای توسعه سوارکاری در گنبدکاووس/ از درمانگاه تخصصی اسب تا استعدادیابی ژنتیکی اسب ترکمن

در میزگرد مسوولان ورزشی گنبدکاووس و جهاد دانشگاهی استان گلستان راهکارهای تقویت و توسعه همکاری‌ها در راستای توسعه رشته سوارکاری و رفع مشکلات این حوزه مبتنی بر علم روز بررسی شد.

گام‌هایی برای توسعه سوارکاری در گنبدکاووس/ از درمانگاه تخصصی اسب تا استعدادیابی ژنتیکی اسب ترکمن

به گزارش خبرگزاری فارس از گنبدکاووس، اگر در سال‌های دور ورزش یک تفریح و یا سرگرمی بوده و در برهه‌ای از زمان نیز با کمک تجارب علمی به دست آمده به فعالیتی برای سلامتی تبدیل شد اما این روزها دیگر ورزش صرفا یک تفریح و یا فعالیت برای سلامتی بدن نیست و علاوه بر تاثیرات مثبت روحی و روانی به یک صنعت توسعه‌آفرین تبدیل شده و در بسیاری از کشورها بستر پیشرفت‌های فرهنگی، اجتماعی و به ویژه اقتصادی را از این محل مهیا کرده است.

در کشور ما نیز رشته‌های ورزشی بسیاری هستند که خواستگاهی از همین مرز و بوم داشته و یا حداقل رشد و توسعه خود را مرهون تلاش و کوشش مربیان و ورزشکاران ما می‌دانند، کُشتی در مازندران، کبدی در سیستان و بلوچستان، گورش در گلستان، تکواندو در البرز، والیبال در گلستان، فوتبال در خوزستان و... تنها نمونه‌هایی از این دست هستند.

رشته سوارکاری و اسبدوانی نیز رشته‌ای است که بی‌تردید پایگاه بزرگ خود را گنبدکاووس در شمال شرقی کشور می‌داند و عمده رشد و هویت خود را مرهون هیجان و تلاش‌های ده‌ها ساله در بستر پیشت اسبدوانی این شهرستان تجربه کرده است.

با تبدیل ورزش به صنعت، رشته سوارکاری نیز می‌تواند در گنبدکاووس علاوه بر تفریح و سرگرمی مردم به یک فعالیت ثروت آفرین تبدیل شده و به رشد و توسعه منطقه نیز کمک شایانی کند.

از این رو هیئت سوارکاری و اداره ورزش و جوانان شهرستان گنبدکاووس تصمیم به استفاده از ظرفیت جهاد دانشگاهی برای انجام پژوهش و همکاری‌های فرهنگی و علمی با هدف توسعه این رشته و ورود به حوزه‌های بدیع و مبتکرانه با استفاده از علم روز گرفتند و در همین راستا میزگرد بررسی و هماهنگی بیشتر میان مسوولان این دو نهاد برگزار شد.

* نیازمند پژوهش‌های کاربردی پیرامون نژاد اسب ترکمن هستیم

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان گنبدکاووس در این میزگرد با اشاره به اینکه اسب دوانی و سوارکاری در گنبدکاووس همچون خون در رگ‌های شهر جاری است، اظهار کرد: مردم شهر گنبدکاووس در این حوزه صاحب‌نظر بوده و سوارکاری امروز به عنوان یک جز جداناشدنی از زندگی آنها شده است.

حجت‌الله یوسفی با بیان اینکه امروز وظیفه همه ماست درباره ورزشی که به یک صنعت تبدیل شده و هزاران نفر از آن نان می‌خورند کار ماندگاری انجام دهیم، افزود: ما نیازمند به کمک جدی جهاد دانشگاهی در حوزه پژوهش‌های کاربردی پیرامون نژاد اسب و موضوعات این چنینی داریم.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه مباحث فرهنگی و اجتماعی نیز باید با نگاهی کارشناسانه اقدامات خود را ساماندهی کنیم، خاطرنشان کرد: با شناختی که از جهاد دانشگاهی به عنوان یک محیط علمی و پژوهشی با نگاهی پیشرو و انقلابی داریم بدون شک می‌توانیم همکاری‌های بزرگ و اثربخشی را تجربه کنیم.

* آماده خدمت به جامعه ورزش هستیم/ علمی کار کردن شعار اساسی ماست

رئیس جهاد دانشگاهی استان گلستان نیز در این نشست با تشریح دستاوردهای علمی و پژوهشی این نهاد، ادامه داد: تولید محصولات فناورانه و دانش‌بنیان در حوزه‌های پزشکی، دفاعی، صنعتی و مهندسی به ویژه در حوزه نیازمندی‌های کشور رسالتی است که تلاش کرده‌ایم برای تحقق آنها با روحیه جهادی گام‌های بلندی برداریم.

سید عزیز موسوی علمی کار کردن را یکی از شعارهای اساسی جهاد دانشگاهی دانست و تصریح کرد: جهاد دانشگاهی به تازگی تفاهم‌نامه جدیدی را نیز برای تولید خودروی هیبریدی با یکی از کارخانجات بزرگ تولید خودرو در کشور منعقد کرده است.

وی با اشاره به توانمندی‌های این نهاد در حوزه ژنتیک و راه‌اندازی مرکز بانک خون بند ناف و مرکز ذخایر ژنتیک در کشور گفت: امروز نیز در حوزه صنعت اسب و سوارکاری هر اقدامی که برای توسعه این فعالیت و حفظ نژاد اصیل اسب ترکمن از دست ما برآید در خدمت جامعه ورزش استان گلستان و شهرستان گنبدکاووس هستیم.

* نیازمند درمانگاه تخصصی اسب هستیم

عضو هیئت رئیسه هیئت سوارکاری شهرستان گنبدکاووس با اشاره به آسیب‌دیدگی‌های بسیار زیاد اسب‌ها در حین تمرین و مسابقه در کورس اسبدوانی، اضافه کرد: با توجه به سرمایه‌گذاری‌های بسیار برای اسب‌های باارزش، مصدومیت این اسب‌ها و عمدتا عدم بازگشت آنها به سلامتی کامل مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده است.

حسام محمدی با بیان اینکه اگر یک مرکز درمانی پیشرفته و علم محور برای درمان اسب‌های آسیب‌دیده در گنبدکاووس ایجاد شود می‌توان از هدررفت سرمایه‌های بسیاری جلوگیری کرد، افزود: بعد از پیگیری‌های بسیار تنها بخشی از امکانات به صورت سیار در میدان اسبدوانی مهیا شده ولی همچنان مشکل پابرجاست.

وی توسعه درآمدزایی و ایجاد ارزش افزوده در فعالیت‌های هیئت سوارکاری را از اهداف دوره جدید مدیریت این هیئت دانست و گفت: امیدواریم بتوانیم با کمک جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد علم‌محور اقدامات شاخص و مثبتی را صورت دهیم.

* در تغذیه اسب و استعدادیابی نیازمند کمک هستیم

رئیس هیئت سوارکاری شهرستان گنبدکاووس بر لزوم اقدامات پژوهشی پیرامون موضوع تغذیه اسب در دوران مختلف سنی تاکید کرد و گفت: باید نیاز غذایی اسب در دوره‌های مختلف تامین شود زیرا در غیر این صورت در سال‌های بعد بالاخره یک جا اثر مخرب خود را نمایان خواهد کرد.

بهروز نیازی با اشاره به اینکه نیازمند کمک جهاد دانشگاهی در حوزه استعدادیابی ژنتیکی اسب هستیم، تصریح کرد: اگر یک مرکز بتواند پس از تولد کره اسب از لحاظ ژنتیکی استعدادش را در یکی از حوزه‌های استقامت، پرش، کورس و یا زیبایی تشخیص دهد می‌توانیم سرمایه‌گذاری خود در حوزه اسب را هدفمند کنیم.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات در حوزه اسب و سوارکاری بسیار زیاد است، گفت: اگر تعدادی از این مشکلات نیز با کمک جهاد دانشگاهی حل شود می‌تواند کمک بزرگی به توسعه و پیشرفت این حوزه کرده و مردم گنبدکاووس را نیز به مراتب خوشحال‌تر خواهد کرد.

گفتنی است در پایان این نشست مقرر شد براساس نیازمندی‌های اداره ورزش و جوانان و هیئت سوارکاری شهرستان گنبدکاووس تفاهم‌نامه‌ای از سوی جهاد دانشگاهی در حوزه‌های مختلف پژوهشی، آموزشی، فرهنگی و اشتغالزایی تهیه و به امضای طرفین برسد.

انتهای پیام/83014

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول