اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

خطیب‌زاده: روابط ایران و ونزوئلا مربوط به هیچ کشور ثالثی نمی‌شود/پاسخ قاطع ایران به اجرایی شدن مکانیسم ماشه

سخنگوی جدید وزارت خارجه با بیان اینکه روابط ایران و ونزوئلا مربوط به هیچ کشور ثالثی نمی‌شود، تصریح کرد که پاسخ ایران در صورت اجرایی شدن مکانیسم ماشه از سوی آمریکا قاطع خواهد بود.

خطیب‌زاده: روابط ایران و ونزوئلا مربوط به هیچ کشور ثالثی نمی‌شود/پاسخ قاطع ایران به اجرایی شدن مکانیسم ماشه

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سعید خطیب‌زاده سخنگوی جدید وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نخستین نشست سخنگویی خود بعد از تصدی این سمت به تشریح تحولات سیاست خارجی پرداخت و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ابتدای این نشست ضمن تبریک هفته دولت عنوان کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران در طول ۴۰ سال گذشته همواره حافظ منافع ملت بوده است. در هفت سال گذشته در حوزه سیاست خارجی روزها، ماه‌ها و سال‌های پرتلاطمی بود. دستگاه دیپلماسی در این هفت سال تلاش کرد با قدرت از حریم منافع ملی جمهوری اسلامی صیانت کند.

وی ضمن تبریک به اعضای دولت خاطرنشان کرد: شاهد برآمدن ایرانی قوی هستیم. برآمدن ایران قوی به رغم مخالفت‌ها در منطقه و در جهانی که بسیاری نشسته‌اند که ایران برنخیزد. ما به برکت الطاف الهی شاهد ایران در حال برآمدن هستیم.

این دیپلمات ارشد ایرانی گفت:‌ ظریف ۲۳ مرداد سفری به لبنان داشت برای اعلام همبستگی با دولت و ملت لبنان و ملاقات‌هایی را با مقامات این کشور داشت. وزیر خارجه همچنین در این سفر در تماس‌های تلفنی با دبیرکل جنبش جهاد اسلامی و رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس و وزیر خارجه فلسطین گفت‌وگو کرد.

خطیب‌زاده بیان کرد: امروز در ژنو کمیته قانون اساسی سوریه برگزار می‌شود و هیأت ایران در ژنو حضور دارد و در حاشیه این نشست هیأت ایرانی دیدارهایی را با دو کشور ضامن روند آستانه خواهد داشت.

*هشتمین شکست آمریکا

وی گفت: یک هفته بسیار شلوغ را وزارت خارجه داشت هفته‌ای که ماه‌ها برای آن تلاش کرده بود در ۲۴ مرداد هشتمین شکست آمریکا رخ داد و شورای امنیت به قطعنامه تمدید تسلیحاتی آمریکا رای منفی داد و شکست تاریخی بود و برای اولین بار آمریکا قطعنامه‌ای را ارائه کرد، ولی تنها توانست رای دومینیکن را داشته باشد و این یک شکست تاریخی در طول تاریخ شورای امنیت به حساب می‌آید.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: آخر هفته گذشته دیپلمات‌های ایرانی در نیویورک روزهای پر مشغله‌ای را داشتند و آمریکا یک اطلاعیه را پخش کرد، ولی ایران پیش دستی کرد و نامه ظریف قبل از نامه آمریکا در دبیرخانه شورای امنیت ثبت شد و دولت جمهوری اسلامی ایران به عنوان خواهان و دولت آمریکا به عنوان خوانده قرار گرفت. بعد از اطلاعیه آمریکا ۱۳ عضو شورای امنیت مخالفت خود را بیان کردند.

به گفته خطیب‌زاده فرزندان این ملت سعی کردند عزت ایران حفظ شود.

 

 

* روابط ایران و ونزوئلا مربوط به هیچ کشور ثالثی نمی‌شود/منافع ملت ایران قران قران حفظ می‌شود

وی در پاسخ به سؤالی درباره گزارش منتشر شده از سوی سفارت ایران در ونزوئلا درباره تجارت ایران با ونزوئلا و اینکه گفته می‌شود نفت داده‌ایم و میوه گرفته‌ایم، عنوان کرد:‌ روابط ایران و ونزوئلا مبتنی بر منافع و اصول سیاست خارجی ایران و منافع دوجانبه است.روابط دو کشور مربوط به هیچ کشور ثالثی نمی‌شود و در سال‌های گذشته قوام یافته و البته به دلیل استقلال رای هر دو کشور مورد هجمه آمریکا قرار گرفته است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآور شد: درباره تجارت ایران و ونزوئلا بسیاری دوست دارند بدانند ما چگونه مبادلات را انجام می‌دهیم. ولی بدانید که منافع ملت ایران «قران قران» حفظ می‌شود و همه این مبادلات در چارچوب منافع ملت ایران انجام می‌شود.

 

 

خطیب‌زاده درباره ادعای آمریکا برای توقیف چهار کشتی حامل سوخت ایران ادامه داد: ادعاهای واهی آمریکا همزمان بود با زمانی که می‌خواستند در شورای امنیت قطعنامه تسلیحاتی را ارائه کنند و جنگ روانی و کازار ضد اطلاعاتی بود که راه افتاده بود. طبیعی بود از اساس یک دزدی دریایی بود، فارغ از اینکه چه کسی مالک کشتی و محموله بوده است.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران نه مالک کشتی بوده و نه تحت پرچم ایران بوده و نه مالک بنزینی بوده که فروخته است آنها یک بار دیگر خودشان دروغ گفتند.

* اسنپ بک واژه جعلی است که آمریکایی‌ها سعی کردند این را به زبان‌ها بیندازند

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر رافائل گروسی بیان کرد: اسنپ بک واژه جعلی است که آمریکایی‌ها سعی کردند این را به زبان‌ها بیندازند. روابط ایران و آژانس همواره از اهمیت بالایی برخوردار بوده است البته فراز و نشیب‌هایی در سال‌های گذشته داشته است. به اذعان آژانس بیشترین بازدیدها و دسترسی‌ها در طول تاریخ آژانس در ایران اتفاق افتاده است.

وی گفت: مدیرکل و معاونان و کارشناسان آژانس به تناوب به ایران سفر کرده‌اند. از پاییز گذشته که گروسی انتخاب شد منتظر این سفر بودیم ولی کرونا به تعویق انداخت. در چند ماه مشکلاتی بین ایران و آژانس رخ داد و مذاکرات فشرده‌ای صورت گرفت که نتایج آن در این سفر مشخص می‌شود. مادامی که آژانس بیطرفانه و مستقل و به دور از فشارهای سیاسی و طرف‌های سوم عمل کند در چارچوب فنی هیچ مشکلی بین ایران و آژانس نبوده، نیست و نخواهد بود و انشاءالله در چارچوب توافقات قبلی ایران و آژانس مسائل حل خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: گروسی امشب به ایران وارد می‌شود و فردا و پس فردا در ایران خواهد بود. مهمان صالحی است. با ظریف و رئیس جمهور هم دیدار خواهد کرد.

*‌توافق امارات و رژیم صهیونیستی زخمی برای جهان اسلام است

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره سفر پامپئو به ابوظبی و تل آویو  و اینکه آمریکا می‌تواند اجماع منطقه‌ای علیه ایران به راه بیندازد؟ گفت: منزوی‌ترین از آمریکا در طول تاریخ سراغ دارید که در شورای امنیت و در نیویورک خانه خود فقط یک کشور را همراه کند. نگران اجماع سازی آمریکا نباشید، آمریکا در درون خود نمی‌تواند اجماع علیه ملت غیور ایران ایجاد کند. سفر پامپئو به امارات و منطقه و سرزمین‌های اشغالی داستان جداگانه‌ای است.

خطیب‌زاده بیان کرد: آنچه بین امارات و رژیم صهیونیستی اتفاق افتاد، زخمی برای جهان اسلام است. رژیم صهیونیستی یک اشتباه محاسباتی و راهبردی کرد که می‌تواند با چنین اقدامی محور مقاومت را تضعیف کند. محور مقاومت به لطف خدا هر روز قوی‌تر بوده و خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه امارات اشتباه بزرگی کرد و امیدواریم هر چه زودتر جبران کنند، اظهار داشت: جهان اسلام هیچ وقت هویت بخشی به جنایات رژیم صهیونیستی را فراموش نخواهد کرد. هیچ وقت خیانت به قدس شریف را فراموش نخواهد کرد. جهان اسلام هیچ وقت قبول نخواهد کرد که اجماع در جهان اسلام توسط کشوری به هم بخورد.

وی گفت: رژیمی که امنیت خودش را نمی‌تواند در مقابل دو گروه کاملا در محاصره در سرزمین‌های اشغالی تامین کند نمی‌تواند برای یک کشور دیگر در منطقه خلیج فارس که در منطقه امنی قرار دارد دارد، تامین امنیت کند. این هم یک اشتباه محاسباتی است.

خطیب‌زاده یادآور شد: در دکترین دفاعی و امنیتی ایران حوزه خلیج فارس حوزه‌ای است که اسرائیل تهدید به حساب نمی‌آید و اسرائیل کوچکتر از آن است که بخواهد تهدیدی برای ایران باشد.جمهوری اسلامی ایران بارها ثابت کرده در حوزه امنیت و منافع ملی خود با کسی شوخی ندارد و کوتاه نمی‌آید.

وی تصریح کرد: اگر تهدیدی در منطقه ولو ناچیز از سوی حضور رژیم اشغالگر قدس متوجه منطقه شود، مسئولیت آن بر عهده امارات است و باید پاسخگو باشد.

 

 

*احضار کاردار امارات به وزارت خارجه ایران

سخنگوی وزارت خارجه درباره اتفاق رخ داده برای لنج صیادی ایران گفت:‌ لنج متعلق به صیادان ایرانی تحویل شده است و خدمه صحیح و سالم غیر از دو عزیزی که جانشان را از دست دادند تحویل ایران شده است. ایران از لحظه اول با قدرت و جدیت پیغام خود را منتقل کرد و پیغام در جایی که باید گرفته می‌شد، گرفته شد. کاردار امارات احضار و یادداشت رسمی عذرخواهی به ایران ارسال و مسئولیت کل ماجرا توسط امارات پذیرفته شد و تعهد به جبران خسارت داد.

وی افزود: ما همچنان این مسیر را ادامه می‌دهیم تا مطمئن شویم تمام کسانی که در این ماجرا خسارت دیدند خسارتشان جبران شود. لنج اماراتی در جزیره ابوموسی در آب‌های ایران وارد شده بود و به همین خاطر توقیف شد. با همکاری بین گاردهای ساحلی این‌ها قابل مدیریت است. 

* آمادگی انجام گفت‌وگوهای راهبردی با عراق

خطیب‌زاده درباره اعلام آمادگی فؤاد حسین وزیر خارجه عراق برای برگزاری گفت‌وگوهای راهبردی با ایران و کشورهای منطقه گفت:‌ ما همواره به دنبال روابط راهبردی با همسایگان و از جمله عراق بوده و هستیم. عراق، دولت و مردم عراق جایگاه ویژه‌ای برای ما دارند و در سفر ظریف موضوع تنظیم سند راهبردی بین دو کشور در دستورکار بوده است و به محض نهایی شدن اطلاع رسانی می‌شود.

وی بیان کرد: ما از این اعلام استقبال می‌کنیم و امیدواریم در کوتاه‌ترین مدت گفت‌وگوهای راهبردی را با عراق در ماه‌های پیش رو برگزار کنیم.

*کسی نمی‌تواند با کاردار ما تند صحبت کند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که آیا از این بعد در روابط با کشورهای عربی و اسلامی به خاطر عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی تغییر و تجدیدنظری صورت خواهد گرفت؟ و اینکه گفته شده امارات در احضار کاردار ایران برخورد تندی با وی داشته است، بیان کرد:‌ آنچه توسط مسیرهای غیررسمی اعلام می‌شود مسیری نیست که مورد تایید ما باشد.

وی گفت:‌مطمئن باشید کسی نمی‌تواند با کاردار ما تند صحبت کند. رژیم اشغالگر قدس در فروپاشی و حضیض به سر می‌برد در فضای اجتماعی،‌ سیاسی و امنیتی خودش در حضیض است و به هر اقدامی دست می‌زند که به تصور خودش بتواند مشروعیت بخشی کند و چند سال بیشتر بخرد.

 

 

خطیب‌زاده بیان کرد: آنچه برای ایران مهم است منافع جهان اسلام و حقوق حقه مردم فلسطین است. ما براساس اصول و سیاست خارجی اصولگرای خودمان هیچگاه از این حق حقه کوتاه نخواهیم آمد. البته من نمی‌بینم کشورهای دیگری باشند که به این سرعت این مسیر را بروند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: اشتباه محاسباتی از سوی هر کشوری تبعات آن اول برای خودشان است. اسرائیل نشان داده امنیت خود را نمی‌تواند تضمین کند و بر هیچ عهدی نمانده هیچ قانون و حقوقی نبوده که نشکسته و هیچ  ملتی نبوده که هدف ترور آنها قرار نگرفته باشد. تروری اخیرا در دبی رخ داد و رژیم صهیونیستی این کار را کرد. 

خطیب‌زاده بیان کرد: اینها واقعیت‌های جهان است و این واقعیت‌ها تغییر نمی‌کند.

*استقبال از توافق صورت گرفته در لیبی

وی در پاسخ به سوالی درباره توافق صورت گرفته در لیبی بین طرف‌های درگیر و اعلام آتش بس گفت:‌خوشحالیم لیبی کشور برادر و مسلمان روی آرامش ببیند و از توافق صورت گرفته استقبال می‌کنیم. به هر دو طرف توصیه می‌کنیم که تمامیت ارضی و وحدت ملی و مصلحت جهان اسلام و مردم لیبی را در نظر بگیرند. هر چه سریع‌تر گفت‌وگوهای لیبی - لیبی برگزار شود به نفع صلح و ثبات در شمال آفریقاست.

سخنگوی وزارت خارجه درباره گفت‌وگوها در ژنو درباره سوریه بیان کرد: آقای خاجی دستیار وزیر خارجه ایران هفته گذشته در دمشق با تمام مقامات مسئول در دمشق رایزنی کرد. فکر می‌کنیم گفت‌وگوها باید سوری - سوری ادامه یابد و قانون اساسی جدید سوریه با توافق تمامی طرفین و در نظر گرفتن نظرات دولت سوریه نهایی شود.

*منتظر گزارش رسمی درباره نطنز هستیم/مصالحه در باب امنیت و منافع ملت در دستورکار نیست

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره حادثه نطنز و اینکه خرابکاری بوده است، بیان کرد: منتظر گزارش رسمی هستیم و هنوز گزارش رسمی دریافت نکردیم که منشا داخلی یا خارجی بوده است. در صورتی که منشا خارجی بوده واکنش نشان خواهیم داد.

وی تصریح کرد: مصالحه در باب امنیت و منافع ملت در دستورکار نبوده و نخواهد بود.

*سئول همچنان نتوانسته است به تعهدات قانونی خود عمل کند

وی درباره کره جنوبی و بدهی این کشور به ایران هم بیان کرد:‌ روابط کره جنوبی و ایران شاهد چالش بزرگی بوده است و سئول همچنان نتوانسته است به تعهدات قانونی خود عمل کند. البته جزییات فنی را باید از بانک مرکزی بپرسید. به کره جنوبی بارها منتقل شده است که جمهوری اسلامی ایران معتقد است هر لحظه تاخیر در بازپرداخت بدهی‌ها در روابط اثرات بلندمدتی خواهد گذاشت.

خطیب‌زاده بیان کرد: مذاکراتی در جریان است و امیدواریم به سرعت به نتیجه برسد و از اساس این موضوع حل شود. تحریم‌های آمریکا به گونه‌ای نیست که یک دولت مستقل از آن پیروی کند. منتظریم نتیجه مذاکرات را ببینیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره پیشنهاد مجلس برای تغییر نام وزارت خارجه به وزارت خارجه و تجارت بین‌الملل به خاطر اینکه دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه موفق عمل نکرده است، گفت:‌ جزو اولین تغییرات در وزارت خارجه احیای معاونت اقتصادی بود. از عزیزان توقع دارم گزارش منتشر شده را ملاحظه کنند. وزارت خارجه در حوزه اقتصاد خارجی مسئولیت دارد اما دسترسی و حقوق لازمه در اختیار آن نیست. ارگان‌ها و وزارتخانه‌های متعددی مسئولیت تجارت خارجی را برعهده دارند و با تغییر نام چیزی درست نخواهد شد.

 

 

* تفسیر کودکستانی واشنگتن

خطیب‌زاده درباره اینکه اگر روند مکانیسم ماشه اجرایی شود تاکتیک حقوقی ایران در این زمینه چیست؟ اظهار داشت: آنچه آمریکا به آن استناد می‌کند مبنای حقوقی ندارد. آمریکا عضو برجام نیست که از بندی از آن استفاده کند. همان بند برجام که اشاره شده و در قطعنامه ۲۲۳۱ آمده این است که همه راه‌های حل و فصل اختلافات باید طی شود که نشده است و یک تفسیر بسیار کودکستانی را واشنگتن از سر استیصال بیان می‌کند.

این دیپلمات ارشد کشورمان با اشاره به مخالفت‌ها با این اقدام آمریکا بیان کرد: پاسخگویی ایران به هرگونه نقض برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی بر عهده شورای امنیت ملی است و پاسخ ایران قبلا گفته شده و به آنها کتبا اعلام شده و این پاسخ قاطع خواهد بود.

* ترامپ می‌داند راه‌حل کجاست، راه‌حل همان است که رهبر معظم انقلاب گفتند

خطیب زاده در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره اظهارات امروز ترامپ رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه اگر در انتخابات پیروز شوم ظرف سه هفته با ایران توافق می‌کنم و ادعای آن مبنی بر اینکه ایران و چین خواهان شکست او در انتخابات و پیروزی جو بایدن هستند، گفت:‌ هر چه به انتخابات آمریکا نزدیک شویم شاهد چنین اظهاراتی خواهیم بود. ترامپ می‌داند راه‌حل کجاست راه‌حل همان است که حضرت آقا و مقام معظم رهبری گفتند توبه کنند و به برجام برگردند و انشاءالله در چارچوب برجام می‌پذیریم که در اتاق بنشینند و با آنها در چارچوب برجام خواهیم بود.

وی بیان کرد:‌ فکر نمی‌کنم این اظهارات جز مصرف داخلی دلیل دیگری داشته باشد. در روزهای آینده از این اظهارات زیاد خواهید شنید. سیاست ایران اصولی است و در چارچوب منویات مقام معظم رهبری است.

 

 

*پیگیری تحولات عراق از نزدیک

سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت:‌ تحولات عراق را از نزدیک پیگیری می‌کنیم برای ما در عراق ثبات سیاسی، امنیت و آرامش مردم خواست اساسی است. خواست ملت و مردم عراق باید با دقت در نظر گرفته شود و امیدواریم مطالبات مردم از هر حیثی باشد به خوبی پاسخ داده شود.

خطیب‌زاده درباره سفر وزیر دفاع ایران به روسیه گفت:‌ همکاری‌های ایران چند بعدی، جامع، راهبردی و عمیق است و موارد متعددی را شامل می‌شود و در تمام ابعاد با شرکا در روسیه در حال رایزنی هستیم.

*عراقچی به وین می‌رود

سخنگوی وزارت خارجه درباره برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در وین بیان کرد:  این نشست براساس رویه باید فصلی برگزار می‌شد که از پیش تعیین شده بود و به خاطر کرونا چند روزی به تعویق افتاده بود و ربطی به تحولات کنونی ندارد. امیدواریم تمامی طرف‌های برجام تلاش کنند ایران از برجام منتفع شود.

وی افزود: انتظار داریم صدای واحدی که در برجام بوده در کنار سرکشی و یکجانبه‌گرایی آمریکا شنیده شود. هیاتی به ریاست عراقچی برای شرکت در این نشست عازم خواهد بود.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی از چین و روسیه به خاطر سیاست‌های اصولی آنها چه در برجام و چه در واکنش به اقدامات یکجانبه آمریکا و دیگر کشورهایی که سیاست‌ اصولی داشتند قدردانی کرد و گفت:‌روابط ایران و روسیه وارد مرحله راهبردی شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری بیان کرد: آنچه در آمریکا رخ می‌دهد از سر استیصال است. وقتی در هشتم می ۲۰۱۸ ترامپ با غرور کامل در مقابل دوربین‌ها امضای خروج از برجام را بالا گرفت تصور نمی‌کرد برجامی باقی بماند و برای همین بود که با تمام وقاحت و قوا اعلام کردند از برجام خارج می‌شوند. برای اولین بار در تاریخ شورای امنیت است که یک عضو شورا بانی قطعنامه می‌شود و بعد بقیه کشورها را به خاطر اجرای قطعنامه تنبیه می‌کنند.

این دیپلمات ارشد بیان کرد: بهترین کار برای ترامپ این است که سیاست اصولی را در پیش بگیرد و به حقوق و قوانین بین‌المللی و تعهدات آمریکا پایبند بماند.

 

 

*نقشه راه همکاری ایران و چین

وی درباره سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین گفت:‌ آنچه بین ایران و چین در جریان است تلاش برای نقشه راه برای تنظیم روابط مان در یک چارچوب کاملا پذیرفته شده از سوی دو طرف. در حال رایزنی با چین هستیم و به محض نهایی شدن جزییات اطلاع رسانی خواهد شد.

خطیب‌زاده بیان کرد: گفت‌وگوهای طولانی صورت می‌گیرد که به چارچوب همکاری برسیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره ابراز علاقه‌مندی رئیس جمهور ونزوئلا برای خرید موشک از ایران بیان کرد: درخواستی دریافت نکردیم.

*توصیه خطیب‌زاده به همتای آمریکایی

وی در واکنش به اظهارات همتای آمریکایی گفت: اورتگاس فراموش کرده که سخنگوی وزیر خارجه‌ای است که افتخارش این است و گفته که ما وقتی در سیا بودیم دروغ را یاد می‌گرفتیم تقلب می‌کردیم و می دزدیم. فراموش کرده سخنگوی کشوری است که سیاست‌هایش را با فشار بر گلوی ملت‌های دیگر جلو می‌برد. فراموش کرده چه اتفاقاتی امروز در بین رنگین پوستان آمریکا رخ می‌دهد. امروز شنیدم سیاه‌پوست دیگری در آمریکا کشته شد. این را به لیست کودتاها، تجاوزات و ... آمریکا در دنیا اضافه کنید.

خطیب‌زاده به سخنگوی وزارت خارجه آمریکا توصیه کرد به جای تمرکز وسواس گونه و بیمارگونه به ملت ایران تمرکز کند بر چیزهای بسیار بزرگی که در آمریکا رخ می‌دهد و معضلات و مشکلات بزرگی که در آمریکاست و اینها جز مصرف داخلی چیزی نیست.

وی گفت:‌دولت ترامپ نه در رفتار و نه گفتار دیپلماسی جایگاه درستی ندارد و خیلی ادبیات زننده این خانم را جدی نگیرید.

* ایران تولید کننده امنیت و ثبات در منطقه

سخنگوی وزارت خارجه درباره تاثیر اقدام اخیر امارات بر مناسبات تجاری ایران و امارات گفت:‌ سیاست جمهوری اسلامی ایران سیاست حسن همسایگی است و یعنی تمامی کشورهایی که با آنها همسایه هستیم. ایران تولید کننده امنیت و ثبات در این منطقه و فضای آرام برای تبادلات است و ما مخالفت می‌کنیم با حضور هر مولفه‌ای که به صورت مصنوعی این فضا را از بین ببرد. امیدواریم در این چارچوب شاهد حل و فصل برخی اختلافات باشیم.

وی در ابتدا ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع رسانه‌ها و انتخاب به این سمت و قدردانی از زحمات سخنگوی قبلی گفت: سید عباس موسوی سخنگوی سابق وزارت خارجه توانست در ابعاد مختلف حوزه دیپلماسی و سخنگویی را نمایندگی کند.

خطیب‌زاده افزود: امیدوارم در دوره جدید بتوانم در هر دو حوزه دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای رابطه بسیار خوبی را با شما داشته باشیم. در دنیایی که در حال گذار است و عناصر ثابت در آن است که مهمترین آن دفاع از کیان و تمامیت ارضی و هویت ملی و وحدت درونی و تداوم بیرونی است.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: جنگ گفتمان‌ها و جنگ روایت‌ها و قدرت مبتنی بر ایده و قدرت نرم ابزار و اصولی دارد که شما خبرنگاران متواضعانه در آن استاد هستید و ما جمعیتی هستیم که با کمک هم بتوانیم قدمی را در این حوزه برداریم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول