به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، مجید ارجونی بعد از ظهر امروز در نشست خبری اظهار داشت: از سال گذشته تاکنون ۵ هزار و ۲۰۸ میلیارد ریال در بحث طرحهای سرمایهای و اعتبارات عمرانی هزینه کردیم.
مدیرکل راه آهن استان کرمان با اشاره به اینکه شاخص اول ما در این حوزه ایمنی است که برند راه آهن محسوب میشود و سپس حمل بار و مسافر در دستور کار قرار میگیرد، بیان داشت: در این راستا ۱۴ کمیته راهاندازی شده است تا فرهنگ ایمنی را رعایت کنیم و به همین دلیل راه آهن ایمنترین صنعت حمل و نقل است.
ارجونی با بیان اینکه راه آهن کرمان از نادرترین راه آهنهای کشور است که در چهار دوره تکمیل شده است و همچنان ادامه دارد، تصریح کرد: دوره اول سال ۵۰ خط زرند، ۵۶ کرمان، ۸۳ بم و سال ۸۹ به سمت فهرج تکمیل شد و مسیرهای دیگر در آینده تکمیل میشود و امیدواریم راه آهن سیرجان - کرمان نیز به بهرهبرداری برسد.
وی در بحث عملکرد راه آهن افزود: در پنج ماهه امسال تمام شاخصهای ما ۵۰- و ۴۰- است و طبق سامانه ثبت شکایات و خدمات سال ۹۸ نسبت به سال ۹۹ نارضایتی مسافران کاهش پیدا کرده است.
ارجونی عنوان کرد: طول خط اصلی و فرعی ۷۷۲ کیلومتر که ۶ درصد خطوط کل کشور و رتبه هشتم را دارا هستیم و طول خط اصلی ۵۵۰ کیلومتر و رتبه سوم و طول خطوط فرعی ۲۲۲ کیلومتر و رتبه ششم بوده و هفت درصد سهم کشور را داریم.
مدیرکل راه آهن استان کرمان ادامه داد: ۲۹ ایستگاه در سطح استان داریم که ایستگاههای بم، کرمان و زرند تشکیلاتی، ۱۱ ایستگاه نیمه تشکیلاتی و مابقی بسته است که بنا به ضرورت از آنها استفاده میشود.
وی با توجه به استفاده از قطارهای چهار و ۶ تخته در خطوط استان ابراز داشت: قطارهای عبوری نیز شبانه وارد ایستگاه کرمان شده و خدمات دریافت میکنند.
ارجونی در بحث باری راه آهن خاطرنشان کرد: سال ۸۷ اداره کل راه آهن کرمان مستقل شد و قبلا به صورت ایستگاه و پایانه اداره میشد و بارگیری آن در سال ۸۷، ۶۷ هزار تن و اکنون به یک میلیون و ۴۶۸ هزار و ۹۸۳ تن رسیده که ۲ هزار و ۸۷ درصد رشد داشته و تخلیه بار ما نیز به ۳۴۳ هزار و ۲۶۷ تن رسیده که ۲۰۴ درصد رشد داشتیم.
ارجونی با اشاره به اینکه در بحث تناژ بارگیری بین ۲۱ منطقه رتبه هشت کشور را داریم، خاطرنشان کرد: ما سه درصد سهم بار ریلی کشور را جابهجا میکنیم که بیشترین آن معادل ۶۸ درصد آهن گندله جلال آباد و بوتیا و ۱۷ درصد زغالسنگ زرند و ۱۴ درصد کنسانتره است و سیمان و بارهای صادراتی به صورت متفرقه انجام میشود.
وی در بحث تخلیه بار اذعان داشت: ۴۷ درصد کنسانتره بوتیا از معدن چغارت، ۲۵ درصد گندم و ۲۵ درصد خرده بار شامل خودروها و بارهای متفرقه است.
ارجونی تاکید کرد: در بحث مسافربری سال ۸۷، ۴۲۵ هزار مسافر و سال ۹۷، یک میلیون و ۱۳ هزار و ۸۴۹ نفر جابهجا کردیم که در این زمینه ۳.۶ درصد از کل سهم کشور را به خود اختصاص داده و ۱۳۹ درصد نسبت به سال ۸۷ رشد داشتیم.
این مسئول یکی از مشکلات اصلی استان کرمان را راه آهن بافت - کرمان دانست و اظهار داشت: این خط به مرور زمان مورد بازسازی قرار گرفت و از سال ۹۰ تا کنون از سمت بافت تا ایستگاه مورد ۷۴ کیلومتر آن بازسازی و سرعت قطارهای ما ۱۲۰ است و امیدواریم، ۴۶ کیلومتر مسافت بحرانی آن را بتوانیم، بازسازی کنیم و تا پایان سال به بهرهبرداری برسد.
وی بیان داشت: به دلیل برنامهریزی مناسب در بحث تردد و حوزه مسافربری قطارهای استان طی پنج ماه اخیر بدون تاخیر حرکت کرده و میانگین تقدم ۱۱- دقیقه است.
ارجونی یکی از حساسترین پروژهها را بخش ارتباط و علائم الکترونیکی با اعتبار ۷۰۰ میلیون تومان خواند که بهروزرسانی و اصلاح شده است و تصریح کرد: خط فرعی فولاد زرند ایرانیان آماده است که در آذر ماه سال گذشته ۱۱ کیلومتر آن را به کارخانه فولاد وصل کردیم که ترافیک جادهای و مصرف سوخت را کاهش میدهد.
وی با اشاره به اینکه در مباحث خطی اقدامات زیادی در راستای ایمنی قطارها انجام دادیم، افزود: ایستگاه مسافربری شهید حاج قاسم سلیمانی با اعتبار ۳۲۰ میلیون تومان در شان مردم بازسازی و از سال گذشته یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان برای نمازخانهها هزینه کردیم.
ارجونی تاکید کرد: ساختمان آتشنشانی با اعتبار ۴۰۰ میلیون تومان آماده بهرهبرداری است و یک میلیارد تومان برای ایستگاه شهرستان فهرج هزینه شده است.
مدیرکل راه آهن استان کرمان ادامه داد: در ایستگاه بم نیز مشکل آب وجود داشت که با اعتبار اخذ شده تا دو هفته آینده این مسئله به طور کلی رفع میشود و همچنین حدود ۵۰۰ میلیون تومان برای احداث ساختمان کلانتریها در زرند و بم هزینه شده و تا دو هفته آینده آماده بهرهبرداری است.
وی در بحث راه آهن جیرفت - بم ابراز داشت: ساخت و ساز در حوزه وزارت راه و معاونت ساخت است و ما تنها بهرهبردار بوده و هیچ اختیاری نه در بحث اعتباری و نه احداث آن داریم و راههای اصلی به حوزه ما ارتباطی ندارد.
ارجونی خاطرنشان کرد: در سال گذشته مقرر شد، خط آهن زرند راهاندازی شود و مطالعات اولیه انجام شده که یک خط برای معادن کوهبنان ایجاد و حتی بحث مسافربری آن راهاندازی شود که مجتمع فولاد زرند در حال انجام مطالعات آن است.
وی اذعان داشت: اولویت نخست ما هم برای اشتغالزایی و هم بهرهوری کارخانهها بومیان استان است و قرار است، بیشترین خرید و ساخت واگنها در استان کرمان انجام گیرد و سال گذشته چهار دستگاه را همین جا بازسازی شده است.
ارجونی تاکید کرد: ما همچنان درصدد اخذ سند زمینهای این مجموعه و پیگیر اتصال خطوط خود با خطوط کشوری هستیم.
این مسئول ادامه داد: پروژه سیرجان به کرمان به صورت مشارکتی توسط مجموعه گل گهر سیرجان و این اداره کل در چهار قطعه در حال اجرا است که از هر دو سمت حدود ۱۲ درصد پیشرفت داشته است.
وی بیان داشت: ابتدا باید خطوط ما بازسازی شود تا بتوانیم، قطارهای سریعالسیر را به کرمان بیاوریم که تا چند سال آینده به طول میانجامد.
ارجونی تصریح کرد: ما با توجه به افق بلندمدت در پی افزایش زیرساختها و پارکینگ هستیم و همین شرایط ویژه نیازمند افزایش محدوده زیربنایی هستیم.
انتهای پیام/80001/ب