اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

صرف اعتبار 5 هزار میلیارد ریالی در ناوگان ریلی کرمان

مدیرکل راه آهن استان کرمان گفت: از سال گذشته تاکنون ۵ هزار و ۲۰۸ میلیارد ریال در بحث طرح‌های سرمایه‌ای و اعتبارات عمرانی هزینه کردیم.

صرف اعتبار 5 هزار میلیارد ریالی در ناوگان ریلی کرمان

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، مجید ارجونی بعد از ظهر امروز در نشست خبری اظهار داشت: از سال گذشته تاکنون ۵ هزار و ۲۰۸ میلیارد ریال در بحث طرح‌های سرمایه‌ای و اعتبارات عمرانی هزینه کردیم.

مدیرکل راه آهن استان کرمان با اشاره به اینکه شاخص اول ما در این حوزه ایمنی است که برند راه آهن محسوب می‌شود و سپس حمل بار و مسافر در دستور کار قرار می‌گیرد، بیان داشت: در این راستا ۱۴ کمیته راه‌اندازی شده است تا فرهنگ ایمنی را رعایت کنیم و به همین دلیل راه آهن ایمن‌ترین صنعت حمل و نقل است.

ارجونی با بیان اینکه راه آهن کرمان از نادرترین راه آهن‌های کشور است که در چهار دوره تکمیل شده است و همچنان ادامه دارد، تصریح کرد: دوره اول سال ۵۰ خط زرند، ۵۶ کرمان، ۸۳ بم و سال ۸۹ به سمت فهرج تکمیل شد و مسیرهای دیگر در آینده تکمیل می‌شود و امیدواریم راه آهن سیرجان - کرمان نیز به بهره‌برداری برسد.

وی در بحث عملکرد راه آهن افزود: در پنج ماهه امسال تمام شاخص‌های ما ۵۰- و ۴۰- است و طبق سامانه ثبت شکایات و خدمات سال ۹۸ نسبت به سال ۹۹ نارضایتی مسافران کاهش پیدا کرده است.

ارجونی عنوان کرد: طول خط اصلی و فرعی ۷۷۲ کیلومتر که ۶ درصد خطوط کل کشور و رتبه هشتم را دارا هستیم و طول خط اصلی ۵۵۰ کیلومتر و رتبه سوم و طول خطوط فرعی ۲۲۲ کیلومتر و رتبه ششم بوده و هفت درصد سهم کشور را داریم.

مدیرکل راه آهن استان کرمان ادامه داد: ۲۹ ایستگاه در سطح استان داریم که ایستگاه‌های بم، کرمان و زرند تشکیلاتی، ۱۱ ایستگاه نیمه تشکیلاتی و مابقی بسته است که بنا به ضرورت از آنها استفاده می‌شود.

وی با توجه به استفاده از قطارهای چهار و ۶ تخته در خطوط استان ابراز داشت: قطارهای عبوری نیز شبانه وارد ایستگاه کرمان شده و خدمات دریافت می‌کنند.

ارجونی در بحث باری راه آهن خاطرنشان کرد: سال ۸۷ اداره کل راه آهن کرمان مستقل شد و قبلا به صورت ایستگاه و پایانه اداره می‌شد و بارگیری آن در سال ۸۷، ۶۷ هزار تن و اکنون به یک میلیون و ۴۶۸ هزار و ۹۸۳ تن رسیده که ۲ هزار و ۸۷ درصد رشد داشته و تخلیه بار ما نیز به   ۳۴۳ هزار و ۲۶۷ تن رسیده که ۲۰۴ درصد رشد داشتیم.

ارجونی با اشاره به اینکه در بحث تناژ بارگیری بین ۲۱ منطقه رتبه هشت کشور را داریم، خاطرنشان کرد: ما سه درصد سهم بار ریلی کشور را جابه‌جا می‌کنیم که بیشترین آن معادل ۶۸ درصد آهن گندله جلال آباد و بوتیا و ۱۷ درصد زغالسنگ زرند و ۱۴ درصد کنسانتره است و سیمان و بارهای صادراتی به صورت متفرقه انجام می‌شود.

وی در بحث تخلیه بار اذعان داشت: ۴۷ درصد کنسانتره بوتیا از معدن چغارت، ۲۵ درصد گندم و ۲۵ درصد خرده بار شامل خودروها و بارهای متفرقه است.

ارجونی تاکید کرد: در بحث مسافربری سال ۸۷، ۴۲۵ هزار مسافر و سال ۹۷، یک میلیون و ۱۳ هزار و ۸۴۹ نفر جابه‌جا کردیم که در این زمینه ۳.۶ درصد از کل سهم کشور را به خود اختصاص داده و ۱۳۹ درصد نسبت به سال ۸۷ رشد داشتیم.

این مسئول یکی از مشکلات اصلی استان کرمان را راه آهن بافت - کرمان دانست و اظهار داشت: این خط به مرور زمان مورد بازسازی قرار گرفت و از سال ۹۰ تا کنون از سمت بافت تا ایستگاه مورد ۷۴ کیلومتر آن بازسازی و سرعت قطارهای ما ۱۲۰ است و امیدواریم، ۴۶ کیلومتر مسافت بحرانی آن را بتوانیم، بازسازی کنیم و تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

وی بیان داشت: به دلیل برنامه‌ریزی مناسب در بحث تردد و حوزه مسافربری قطارهای استان طی پنج ماه اخیر بدون تاخیر حرکت کرده و میانگین تقدم ۱۱- دقیقه است.

ارجونی یکی از حساس‌ترین پروژه‌ها را بخش ارتباط و علائم الکترونیکی با اعتبار ۷۰۰ میلیون تومان خواند که به‌روزرسانی و اصلاح شده است و تصریح کرد: خط فرعی فولاد زرند ایرانیان آماده است که در آذر ماه سال گذشته ۱۱ کیلومتر آن را به کارخانه فولاد وصل کردیم که ترافیک جاده‌ای و مصرف سوخت را کاهش می‌دهد‌.

وی با اشاره به اینکه در مباحث خطی اقدامات زیادی در راستای ایمنی قطارها انجام دادیم، افزود: ایستگاه مسافربری شهید حاج قاسم سلیمانی با اعتبار ۳۲۰ میلیون تومان در شان مردم بازسازی و از سال گذشته یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان برای نمازخانه‌ها هزینه کردیم.

ارجونی تاکید کرد: ساختمان آتش‌نشانی با اعتبار ۴۰۰ میلیون تومان آماده بهره‌برداری است و یک میلیارد تومان برای ایستگاه شهرستان فهرج هزینه شده است.

مدیرکل راه آهن استان کرمان ادامه داد: در ایستگاه بم نیز مشکل آب وجود داشت که با اعتبار اخذ شده تا دو هفته آینده این مسئله به طور کلی رفع می‌شود و همچنین حدود ۵۰۰ میلیون تومان برای احداث ساختمان کلانتری‌ها در زرند و بم هزینه شده و تا دو هفته آینده آماده بهره‌برداری است.

وی در بحث راه آهن جیرفت - بم ابراز  داشت: ساخت و ساز در حوزه وزارت راه و معاونت ساخت است و ما تنها بهره‌بردار بوده و هیچ اختیاری نه در بحث اعتباری و نه احداث آن داریم و راه‌های اصلی به حوزه ما ارتباطی ندارد.

ارجونی خاطرنشان کرد: در سال گذشته مقرر شد، خط آهن زرند راه‌اندازی شود و مطالعات اولیه انجام شده که یک خط برای معادن کوهبنان ایجاد و حتی بحث مسافربری آن راه‌اندازی شود که مجتمع فولاد زرند در حال انجام مطالعات آن است.

وی اذعان داشت: اولویت نخست ما هم برای اشتغالزایی و هم بهره‌وری کارخانه‌ها بومیان استان است و قرار است، بیشترین خرید و ساخت واگن‌ها در استان کرمان انجام گیرد و سال گذشته چهار دستگاه را همین جا بازسازی شده است.

ارجونی تاکید کرد: ما همچنان درصدد اخذ سند زمین‌های این مجموعه و پیگیر اتصال خطوط خود با خطوط کشوری هستیم.

این مسئول ادامه داد: پروژه سیرجان به کرمان به صورت مشارکتی توسط مجموعه گل گهر سیرجان و این اداره کل در چهار قطعه در حال اجرا است که از هر دو سمت حدود ۱۲ درصد پیشرفت داشته است.

وی بیان داشت: ابتدا باید خطوط ما بازسازی شود تا بتوانیم، قطارهای سریع‌السیر را به کرمان بیاوریم که تا چند سال آینده به طول می‌انجامد.

ارجونی تصریح کرد: ما با توجه به افق بلندمدت در پی افزایش زیرساخت‌ها و پارکینگ هستیم و همین شرایط ویژه نیازمند افزایش محدوده زیربنایی هستیم.

انتهای پیام/80001/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول