اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

پرورش عقرب در پشت‌بام خانه/ کارآفرینی متفاوت جوان شیرازی با حداقل سرمایه

در شرایط اقتصادی امروز جامعه، ۲۰ یا ۳۰ میلیون تومان مبلغ ناچیزی برای راه‌اندازی یک کسب‌ و‌ کار می‌باشد اما جوانی از مددجویان کمیته امداد استان فارس با همین میزان سرمایه، موفق به راه‌اندازی کارگاه و کسب و کاری متفاوت شده است.

پرورش عقرب در پشت‌بام خانه/ کارآفرینی متفاوت جوان شیرازی با حداقل سرمایه

  سرویس اقتصادی خبرگزاری فارس؛ شیراز | جوانی که از دوران نوجوانی کار کرده و باید خرج خانواده را تامین می‌کرده، در سال‌های اخیر تصمیم می‌گیرد کسب‌و‌کار مستقل داشته باشد.

مهدی غلامی، یکی از مددجویان کمیته امداد امام خمینی است که کسب‌و‌کاری متفاوت راه انداخته آن هم روی پشت بام خانه‌اش، نه کارگاه چندهزار متری!

کارگاهی کوچک برای پرورش عقرب؛ شاید شنیدن پرورش کرم و عقرب در نگاه اول برای ما عجیب باشد، اما وقتی از مزایا و فواید دارویی‌اش سخن گفته می‌شود، متوجه اهمیتش می‌شویم.

غلامی چهار سال پیش قصد راه‌اندازی کارگاهی جهت پرورش عقرب را در سر می‌پروراند و مبلغی برای این کار پس‌انداز داشت، اما دست نگه داشت تا پول بیشتری پس‌انداز کند ولی تصور نمی‌کرد همه‌چیز روز‌ به‌ روز گران‌تر و کار سخت‌تر شود‌.

کارآفرینی متفاوت با کمترین سرمایه و امکانات

وی در این باره به خبرنگار فارس گفت: متاسفانه با گذشت یکی دو سال، دلار ۳ هزار‌ و ‌۵۰۰ تومانی چندین برابر شد و قیمت زمین سر به فلک کشید پس در نهایت با اخذ یک وام ۲۰ میلیون تومانی از کمیته امداد، توانستم در پشت بام خانه‌ام در سال ۹۸ کارگاهی کوچک راه‌اندازی کنم.

وی از اخذ مجوز پرورش حشرات و آموزش دیدن از فعالان این عرصه خبر داد و گفت: حدود یک‌سال است با تجهیزات و امکانات معمولی یک کارگاه خانگی راه‌اندازی کرده و کرم و عقرب پرورش می‌دهم، بماند که کمبود امکانات گاهی سبب تلف شدن بسیاری از حشرات کارگاه شده است.

غلامی در پاسخ به اینکه پرورش حشرات چه فوایدی دارد، گفت: حشرات با شیوه خاصی پرورش داده و مورد مصارف خاص اعم از خوراک انسان و حیوان قرار می‌گیرند؛ به این شیوه که در صورت درخواست پروتئین یا ویتامین خاص، به این حشرات همان پروتئین خورانده شده و پس از پروار شدن مورد فراوری قرار گرفته و مورد استفاده انسان و حیوان قرار می‌گیرد.

وی همچنین با اشاره به خاصیت دارویی زهر عقرب، بیان کرد: عقرب تنها حشره‌ای است که امواج رادیواکتیو بر آن تاثیری ندارد بنابراین روغن خالص عقرب برای درمان رماتیسم و بسیاری بیماری‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد و بسیار هم گران است.

او افزود: در حال حاضر تعداد زیادی سوسک و میلورم جهت تامین مواد پروتئینی و ویتامین مورد نیاز انسان و حیوان را پرورش می‌دهم و درصدد افزایش تعداد عقرب‌ها هستم تا بتوانم آنها را تکثیر و زهر و روغن را از آنها استخراج کنم.

مهدی متولد دهه ۶۰ است و شغل اصلی‌اش بنایی است اما در کنار آن در خانه‌اش و در کنار مادرش پرورش حشرات را با بودجه‌ای اندک راه‌اندازی کرده است تا بتواند از پس مخارج زندگی برآید.

در شهر و دیارمان جوانان بسیاری هستند که سخت کار می‌کنند تا از پس مخارج سنگین زندگی در جامعه امروز برآیند و در مقابل، بسیاری دیگر هم فاز ناامیدی برداشته و دست روی دست گذاشته‌اند و از زمین و زمان گلایه می‌کنند، در حالی‌که به نظر می‌رسد تا خودمان نخواهیم و همت نکنیم گره‌ای از مشکلاتمان گشوده نخواهد شد.

در کنار همه اینها نیاز به دستگیری از جوانان فعال در حوزه‌های مختلف از سوی نهادهای حمایتی بیشتر احساس می‌شود تا افراد کارآفرین بدانند پشتشان به جایی گرم است و انگیزه‌ای برای ادامه کار پیدا کنند.

انتهای پیام/ س/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول