اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

پازل نظارت بر صلاحیت نامزدها/ شورای شهر ششم راه متفاوتی را پیش می‌گیرد؟

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه موضوع انتخابات شوراها امری جدی است، گفت: نظارت بر انتخابات باید توسط یک مجموعه بالادستی صورت بگیرد، زیرا برای تعیین صلاحیت اعضای شورای شهر دقت بیشتری لازم است.

پازل نظارت بر صلاحیت نامزدها/ شورای شهر ششم راه متفاوتی را پیش می‌گیرد؟

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، زمانی که گزارش «برنامه احزاب برای شورای ششم در مشهد/ رقابت خاموش آغاز شده است» در این خبرگزاری منتشر شد به این نکته اشاره کردیم که چالش‌های مدیریت‌شهری در دوره پنجم شورای شهر لزوم نظارت دقیق‌تر را می‌طلبد.

مجلس شورای اسلامی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا را برعهده دارد، اما سوال اصلی اینجاست که آیا نمایندگان مجلس با وجود مسؤولیت‌های فراوانی که دارند ابزار و امکانات کافی برای بررسی نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را دارند یا خیر؟

در خصوص واگذاری مسؤولیت نظارت بر انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا اختلاف‌ نظرهای متفاوتی وجود دارد، اما نباید فراموش کرد که روی کار آمدن افرادی که واجد صلاحیت نیستند در عمل به حیثیت این ساز و کار، اعتبار و اعتماد مردم صدمه می‌زند.

مجلس می‌خواهد نظارت بر انتخابات شوراهای شهر را به شورای نگهبان بدهد

طبق اظهارات عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان که چندی پیش اعلام کرده است: «مجلس می‌خواهد نظارت بر انتخابات شوراهای شهر را به شورای نگهبان بدهد» می‌توان به این نتیجه رسید که بهارستانی‌ها نیز از واگذاری مسؤولیت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستاها به یک نهاد دیگر رضایت دارند.

براساس اصل ۹۹ قانون اساسی، شورای‏ نگهبان‏ نظارت‏ بر انتخابات‏ مجلس‏ خبرگان‏ رهبری‏، ریاست‏ جمهوری‏، مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ و مراجعه‏ به‏ آرای عمومی‏ و همه‏ پرسی‏ را برعهده‏ دارد، در اصل ۱۰۰ همین قانون، نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستا بر عهده مجلس شورای اسلامی گذاشته شده است.

درخواست مجلسی‌ها از شورای نگهبان

موارد ذکر شده سبب شد تا با سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خراسان رضوی گفت‌وگو کنیم تا نظر وی را در این خصوص جویا شویم، محمد کمال سروی‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی فارس در مشهد، گفت: مجلسی که خودش امور روزمره دارد نمی‌تواند به صلاحیت شوراهای شهر رسیدگی‌ کند، چندین بار هم نامه زده‌اند تا شورای نگهبان به انتخابات شوراهای شهر و روستا رسیدگی کند.

وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد شورای نگهبان نهادی مستقل برای شورای شهر است که این کار را انجام دهند یا سازوکاری را برای شورای نگهبان تعبیه کنند، با اصلاح قانون انتخابات این امر هم ممکن است اتفاق بیافتد.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خراسان رضوی با اشاره به اینکه برخی از نمایندگان اذعان دارند قابلیت رسیدگی‌ به تأیید یا رد صلاحیت اعضای شورای شهر را ندارند، تصریح کرد: تمام کشورهای موفق جایگاه شورای نگهبان را با نام‌های مختلفی که گروهی نظارت کنند و افراد سالم و ناسالم را تشخیص دهند دارند، به عنوان مثال اگر دیدیم فردی مدرکش جعلی است یا اعتیاد دارد باید با آن برخورد و حذف شود.

لزوم نظارت مثبت در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستاها

سروی‌ها ادامه ‌داد: نظارت باید نظارت مثبتی باشد و متناسب با خطا برخورد مناسب صورت بگیرد، صحبت‌هایی در مجلس است که تکلیف انتخابات شوراهای شهر و روستا مشخص شود تا انتخابات سالم‌تری را داشته باشیم.

نظارت بر انتخابات شورای شهر باید توسط یک مجموعه بالا دستی صورت بگیرد

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی نیز در این رابطه با تأکید بر اینکه باید مجموعه‌ای با دقت بر شورای شهر نظارت داشته باشد، بیان کرد: امروز اموال مردم و اختیارات مختلفی که در شهر و روستا قرار دارد دست افرادی قرار می‌گیرد که بعضاً با یک بررسی اجمالی مشخص می‌شود بعضی از افراد از همان ابتدا واجد شرایط نبوده‌اند یا در دوران خدمت شرایط لازم را از دست داده‌اند.

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر با اشاره به اینکه موضوع انتخابات شوراها امری جدی است، عنوان کرد: نظارت بر انتخابات باید توسط یک مجموعه بالا دستی صورت بگیرد، زیرا برای تعیین صلاحیت اعضای شورای شهر دقت بیشتری لازم است.

البته نقش احزاب سیاسی را در این ماجرا نباید نادیده گرفت، چراکه جناح‌های مختلف از چندی پیش در حال تهیه لیست‌های نامزدهای خود برای انتخابات شورای شهر هستند، به همین علت به سراغ برخی از احزاب خراسان رضوی رفتیم تا ببینیم آیا با نظارت شورای نگهبان بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا موافق هستند یا خیر.

تاثیر گرایش سیاسی مجلس در انتخابات شورای شهر

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، گفت: قطعاً شورای نگهبان با توجه به تجربه، امکانات و ابزارهایی که برای بررسی صلاحیت نامزدها دارد بسیار واجد صلاحیت‌تر است تا اینکه نظارت بر عهده مجلس شورای اسلامی باشد.

حمیدرضا ترقی با بیان اینکه مجلس در هر دوره‌ای به یک جریان سیاسی تعلق پیدا می‌کند و این تغییرات در انتخابات شوراها تاثیرگذار است، یادآور شد: اگر یک مرجع بی‌طرف و پایبند به اصول و ارزش‌های انقلاب مسؤولیت برگزاری نظارت بر انتخابات را داشته باشد، طبیعتاً اطمینان بیشتری به برگزاری و انتخابات به وجود می‌آید، بنابراین، بنده فکر می‌کنم بهتر است این نظارت به شورای نگهبان واگذار شود.

دبیر جبهه پیروان خط امام و رهبری معتقد است که شهرداری‌ها و شوراهای شهر مراکز خدماتی هستند و جنبه حکومتی ندارند، بنابراین، در اداره آنها هر چه مردم بیشتر دخالت کنند و هر چه حکومت کمتر دخالت کند بهتر است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نظارت بر انتخابات شورا موفق بودند

سید محسن بنی‌هاشمی جزو افرادی است که معتقد است نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی که توسط شورای نگهبان تأیید صلاحیت شده‌اند، کمک‌کار خوبی برای نظارت بر انتخابات شورای شهر هستند و تا به الآن در این انجام وظیفه موفق بوده‌اند.

وی ادامه داد: در این سال‌های سخت محاصره‌ اقتصادی به لطف خداوند شوراهای شهرها و شهرداران تمام شهرهای کشور با کمک مردم به خوبی توانسته‌اند که شهرهایشان را اداره کرده و شهرها را به سمت آبادانی و رونق به پیش ببرند بدون آنکه باری بر روی دوش دولت و مجلس بگذارند، این نعمت بزرگ را همه باید گرامی بداریم و در حفظ و نگهداری آن بکوشیم.

وی تصریح کرد: انتخابات شورای شهر ذاتا مورد توجه مردم، فعالان و نخبگان بوده است. اگر افراد، مراکز و ارگان‌های موظف همان وظیفه ذاتی خودشان را انجام دهند و میدان را برای حضور قانونمند تمام مردم باز نگه‌دارند خود به خود انتخابات پرشوری خواهیم داشت.

شیوه انتخابات شوراها در کشمش جناح‌ بندی‌های سیاسی است

دبیر جبهه اعتدال شرق کشور آخرین فردی بود که نظراتش را در خصوص نظارت شورای نگهبان بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا با ما در میان گذاشت.

محمدحسن ساقی با بیان اینکه انتخابات شوراها در واقع یک حرکت خودجوش مردمی است که می‌توان این حرکت را الگوی مردم سالاری دانست، تشریح کرد: ضرورت این اتفاق مبارک در کشور نیز در اصل ۱۱۰ قانون اساسی در مجموع ۱۸ بند توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده که به درستی از آن بهره‌برداری نشده است، در این راستا شیوه انتخابات شوراها باتوجه به رفتار دو جناح اصوالگرا و اصلاح طلب در مجلس متفاوت بوده و هرکدام نیز سعی بر منافع حزبی خودشان را مدنظر داشته‌اند.

وی با تأکید بر این مطلب که قانون به صورت عادی انتخابات شوراها را به مجلسی ها واگذارکرده است، اما متأسفانه تاکنون نتوانسته‌اند تصمیم درستی بگیرند، توضیح داد: بنده معتقدم که در جهت سلامت انتخابات و سرنوشت اجرای مصوبات شهری صلاحیت اعضای کاندیداهای شوراهای شهر به ویژه کلانشهرها همانند کاندیداهای مجلس برخورد شود برای اینکه اعضای شورای شهر در سرنوشت قوانین عمرانی و سایر آن در انتخاب شهردار و حفظ بیت المال و اجرای مصوبات عمرانی و رعایت قوانین تأثیر زیادی دارند.

دبیر جمعیت دفاع از نظم قانون خراسان رضوی افزود: در هر دوره شاهد هستیم سرنوشت اعتبارات و منابع درآمدهای شهرداری از اعتبارات دولت بالاتر بوده، یعنی سرنوشت اعتبارات هزاران میلیارد با حضور باندهای حزبی و جناحی تعیین تکلیف می‌شود که این خود آسیب‌های جدی جبران ناپذیری را به دنبال دارد.

ساقی ادامه داد: بنده معتقدم فرآیندی که برای نظارت بر کاندیداهای مجلس رفتار می‌شود همان فرآیند برای انتخاب اعضای شورای شهر، کلان‌شهرها یا شهرستان‌هایی که جمعیت بالایی را دارا هستند اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه بنده به عنوان عضو کوچکی از فعالان سیاسی و اجتماعی در خراسان رضوی پیشنهاد می‌کنم لیست احزاب شورای شهر مشهد به‌دور از منافع شخصی و جناحی تعیین صلاحیت شوند تا بتوانند از هرگونه نگرانی در توسعه و کنترل کلانشهر به ویژه توسعه تبدیل کاربری‌های اراضی باغات شبانه و توسعه حاشیه شهر و هر گونه فساد منافع حزبی، باندی، سلیقه‌های شخصی پیشگیری شود، گفت: اگر بخواهیم شهری در خور نام امام رضا(ع) داشته باشیم باید لیستی وارد صحنه عملیاتی شود که به درستی در انتخاب آنان حراست و توجه شود، اگر این حراست به درستی انجام نگیرد در عمل به حیثیت نظام، اعتبار و اعتماد مردم  صدمه می‌زند.

اختلاف سلیقه و نظرهای متفاوتی در خصوص نظارت شورای نگهبان بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا وجود دارد اما آنچه که اهمیت دارد روی کار آمدن افرادی است که به درستی بتوانند به مردم خدمت کنند، حال باید دید که آیا بهارستانی‌ها این مسؤولیت را با شرایطی که شورای نگهبان درخواست کرده است واگذار می‌کنند یا انتخابات کنونی نیز همان مسیر سابق را در پیش خواهد گرفت؟

=================
گزارش: حمیده طاهری
=================

انتهای‌پیام/ 70039/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول