اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

صنایع دستی منسوخ کرمانشاه احیا می‌شود/ «دالاهو» شهر ملی تنبور ایران

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه، از احیاء صنایع دستی منسوخ این خطه خبر داد و گفت: «دالاهو» به عنوان شهر ملی تنبور ایران و اولین شهر تنبور کشور معرفی شده است.

صنایع دستی منسوخ کرمانشاه احیا می‌شود/ «دالاهو» شهر ملی تنبور ایران

امید قادری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، با اشاره به تنوع فراوان صنایع دستی کرمانشاه نسبت به دیگر استان‌ها، اظهار داشت: 60 رشته صنایع دستی در استان داریم که در این راستا برای بیش از 20 هزار نفر کارت صنعتگری، کارگاهی یا فردی صادر شده است.

وی ادامه داد: صنایع دستی در همه حوزه‌ها از جمله حمایت، تولید، فروش، بازاریابی، تبلیغات و صادرات نیاز به برنامه‌ریزی دقیق دارد که براساس شاخص‌ها در این حوزه‌ها رو به رشد بوده است هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه صادرات سال 97 را 11 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: این میزان صادرات صنایع دستی با 227 درصد رشد در سال 98 به 36 میلیون دلار رسید که بیشتر به کشورهای عراق، اقلیم کردستان، ترکیه آلمان چین و... صادر شده است.

وی به رشد 20 درصدی میزان تولید صنایع دستی سال گذشته در مقایسه با سال 97  اشاره کرد و افزود: یکی از مسائل مهم در مورد صنایع دستی برندسازی‌ها و کسب نشانه‌های ملی است که به اسم کرمانشاه ثبت شود که در زمینه نشان‌های ملی 100درصد اضافه شده است.

قادری تصریح کرد: در داوری سال گذشته که به میزبانی کرمانشاه برگزار شد، 17 نشان ملی هنرمندان استان کسب کردند که در کل غرب در بحث نشانه‌های ملی رتبه اول را ازآن خود کردیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه در مورد حمایت‌های صورت گرفته از صنایع دستی منسوخ استان، اضافه کرد: با همکاری سازمان یونیدو که یک سازمان وابسته به یونسکو است و در زمینه خلاقیت، اشتغال و مهارت‌آموزی فعالیت می‌کند و با همراهی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مجموعه تاریخی حمام حاج شهبازخان را بازسازی و آن را به عنوان خانه خلاقیت یونیدو و صنایع دستی راه اندازی کردیم؛ فاز اول آن افتتاح شده و فاز دوم و سوم در ماه‌های آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی احیای صنایع دستی منسوخ استان را از اهداف این خانه بین‌المللی صنایع دستی دانست و اظهار داشت: در مرحله اول نمدمالی و موج بافی که در حال منسوخ هستند، احیا می‌شود تا خلاقیت در این صنایع دستی‌ها بر مبنای بازار و سلیقه روز ایجاد شود تا با ارائه ایده‌های نو رشد کند.

قادری در بحث حمایت مالی از صنایع دستی، گفت: طی دو هفته گذشته با کمک استاندار تسهیلات از محل کمک‌های فنی اعتباری به کارگاه‌های بزرگ صنایع دستی استان پرداخت شده که در این راستا 12 کارگاه معرفی شدند و با همکاری بانک ملی از تسهیلات 9 درصدی در راستای سرمایه در گردش بهره‌مند شدند.

وی با اشاره به تسهیلات کرونایی در راستای حمایت از هنرمندان اشاره و بیان کرد: تسهیلات هم از ستاد اجرایی فرمان امام به زودی گرفته خواهد شد که علاوه بر حمایت‌های معیشتی با کمک بنیاد مستضعفان، یک‌سری حمایت‌های معیشتی نیز در حوزه بیمه از هنرمندان شده به طوریکه سال گذشته حدود 200 نفر را بیمه کردیم و سعی می‌کنیم برای امسال هم سهمیه‌ای بگیریم.

قادری با اشاره به موفقیت دوشنبه هفته گذشته در زمینه برندسازی، گفت: تیمی از استان برای داوری دفاع از تنبور دالاهو به عنوان شهر ملی تنبور ایران و اولین شهر تنبور ایران معرفی شد که با دفاعی که استان کرد دالاهو به عنوان شهر ملی تنبور ایران و  و اولین شهر تنبور کشور ثبت شد.

وی تصریح کرد: سه بازارچه صنایع‌دستی در شهرستان‌‌های اسلام‌آباد غرب، صحنه و روانسر با 90 درصد پیشرفت فیزیکی به زودی به بهره‌برداری می‌رسد و سه بازارچه دیگر در شهرستان‌های هرسین، پاوه و کرمانشاه نیز طی ماه‌های آینده کلنگ‌زنی خواهد شد.

انتهای پیام/پ/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول