اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

آخرین فرصت برای رفع تعهد ارزی/ کارت بازرگانی 2100 صادرکننده تعلیق شد

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به آخرین فرصت برای رفع تعهد ارزی صادرکنندگان گفت: کارت بازرگانی 2100 صادرکننده که تعهدات ارزی آنها صفر درصد بوده است، تعلیق شد.

آخرین فرصت برای رفع تعهد ارزی/ کارت بازرگانی 2100 صادرکننده تعلیق شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، حمید زادبوم امروز در یک نشست خبری با اشاره به این که در 24 تیر ماه امسال وضعیت رفع تعهدات ارزی سال‌های 97 و 98 و همچنین مقررات بازگرداندن ارز حاصل از صادرات ابلاغ شد، گفت: لذا بر اساس مقررات صادرات و واردات به کارگروه پایش رفتار تجاری اختیاراتی داده شد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به برخی اختیارات کارگروه پایش رفتار تجاری افزود: این کارگروه می‌تواند در صورتی که در رفتار تجاری سوءرفتاری مشاهد کرد، کارت بازرگانی فرد را تعلیق و یا باطل کند.

وی بیان داشت: این اختیارات در آیین نامه قانون مقررات صادرات و واردات تبصره بند 6 ماده 10 تشکیل کارگروه پایش رفتار تجاری آمده است.

زادبوم گفت:‌ کارگروه مذکور به ریاست وی و با حضور نمایندگانی از اتاق‌های بازرگانی، بانک مرکزی، اتاق تعاون و گمرک تشکیل شده است.

وی با بیان این که این کارگروه در ابتدا سوءرفتارهای تجاری را تعیین می‌کند بیان داشت: به عنوان نمونه یکی از این سوءرفتارها عدم ایفای رفع تعهدات ارزی است، لذا فهرست اسامی صادرکنندگانی که تعهدات ارزی آنها صفر درصد است، دریافت شده است.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان این که صادرکنندگانی که رفع تعهد ارزی انجام نداده‌اند به دو گروه تولیدی و بازرگانی تقسیم‌بندی شده‌اند، بیان داشت: در حوزه بازرگانی کارت بازرگانی 2100 صادرکننده‌ای که تعهدات ارزی انجام نداده‌اند و به عبارتی صفر درصد تعهد ارزی داشته‌اند، تعلیق شد.

زادبوم گفت: در حوزه بازرگانی صادرکنندگانی که تا 30 درصد تعهد ارزی انجام داده‌اند، اگر تا 15 شهریور جاری رفع تعهد ارزی آنها انجام نشود، کارت بازرگانی آنها در روز 15 شهریور تعلیق می‌شود و صادرکنندگان همین حوزه که رفع تعهد ارزی آنها 31 تا 69 درصد است، اگر تا پایان شهریور رفع تعهد ارزی خود را انجام ندهند، کارت بازرگانی این دسته از صادرکنندگان نیز در مورخ 31 شهریور تعلیق خواهد شد.

وی با بیان این که فعلا کارت‌های بازرگانی باطل نشده است، گفت: لذا در انتظار هستیم تا در صورت اعلام بانک مرکزی مبنی بر ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان دوباره این کارت‌ها فعال شود و این تصمیم بر اساس نظر کارگروه پایش رفتار تجاری اتاق بازرگانی، گمرک و وزارت صمت اتخاذ شده است.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: وقتی کارتی تعلیق می‌شود اجازه هیچ صادراتی ندارد و پس از ایفای تعهدات و دریافت نامه از بانک مرکزی کارت صادرکننده آزاد می‌شود، اما پس از ابطال شرایط کاملا متفاوت خواهد بود.

زادبوم با بیان این که بانک مرکزی در صورتی که ایفای تعهدات بالای 95 درصد را به ما اعلام کند، دیگر نیازی به تعلیق کارت نیست، افزود: همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند؛ صادرکنندگان از منابع این کشور استفاده می‌کنند، لذا باید ارزشان را به کشور بازگردانند. البته برخی ممکن است مشکلاتی داشته باشند که آن مشکلات باید رفع شود. بر این اساس در یک ماه گذشته با بیش از 300 شرکتی که تعهدات ارزی آنها صفر درصد بوده، جلساتی برگزار و در خصوص رفع مشکلات آنها صحبت شده است.

وی با بیان این که برخی از مشکلات صادرکنندگان طی این جلسات رفع شده است، گفت: به عنوان نمونه یک شرکت به دلیل تهاتر از طریق بانک عامل خود اقدام کرد که هنوز اطلاعات این صادرکننده از بانک عامل به بانک مرکزی ارسال نشده و این موضوع باعث شده بود تعهدات ارزی آن شرکت صفر باشد، لذا با حل این موضوع در یک ماه اخیر حدود 600 میلیون دلار رفع تعهد ارزی انجام داد.

* کارت‌های تعلیق شده مربوط به تعهدات ارزی سال‌های 97 و 98 است

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در باره تعهدات ارزی سال جاری بیان داشت: از ابتدای فروردین 99 ایفای تعهدات ارزی 4 ماهه است، اما تمامی تعلیق کارت‌های بازرگانی مربوط به تعهدات ارزی سال‌های 97 و 98 است.

زادبوم اضافه کرد: از بین 21 هزار رکورد صادرکننده طی دو سال 97 و 98 بیش از 2 هزار شرکت رفع تعهدات ارزی خود را به صورت کامل و صد درصد انجام داده‌اند که رقم آن بیش از 13 میلیارد یورو است.

وی افزود: از حدود 21 هزار صادرکننده در دو سال مذکور 14 هزار و 946 شرکت نیز تعهدات ارزی آنها صفر درصد بوده که ارزش تعهدات ارزی بیش از 12 هزار نفر از آنها کمتر از 100 هزار یورو است که به نظر می‌رسد شامل پیله‌ورها و مرزنشین‌ها باشد و بقیه 21 هزار صادرکننده نیز تعهدات ارزی آنها بین یک تا 99 درصد است.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در باره تغییر روند صدور کارت بازرگانی اظهار داشت: در حال حاضر سامانه جامع تجارت در فرایند صدور و تمدید کارت بازرگانی مشکلی ندارد و از ابتدای مرداد کار صدور کارت بازرگانی و همچنین از 15 مرداد تمدید کارت بازرگانی از طریق سامانه جامع تجارت وزارت صمت انجام می‌شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: 5 شرط جدید به شروط سابق صدور کارت بازرگانی اضافه شده که در این مورد توافقاتی با اتاق بازرگانی انجام شده است.

زادبوم اضافه کرد: این 5 شرط به شورای عالی هماهنگی اقتصادی پیشنهاد شده و در صورت تصویب شورا در فرایند صدور کارت بازرگانی اجرایی می‌شود.

انتهای پیام

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول