اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

سامانه پلت‌فرم حافظه ملی و سامانه سنا رونمایی شد

آئین رونمایی از سامانه پلت‌فرم حافظه ملی و سامانه سنا، با حضور معاون اول رئیس جمهوری و وزیران علوم، تحقیقات و فناوری، فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

سامانه پلت‌فرم حافظه ملی و سامانه سنا رونمایی شد

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری به نقل از اداره‌کل روابط عمومی وزارت علوم، آئین رونمایی از سامانه پلت‌فرم حافظه ملی و سامانه سنا، با حضور معاون اول رئیس جمهوری و وزیران علوم، تحقیقات و فناوری، فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

منصور غلامی در این آئین ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت اباعبدا… الحسین (ع) اظهار داشت: در عصری زندگی می‌کنیم که آن را با ویژگی‌های انفجار اطلاعات نیز تعریف کرده‌اند. در این عصر، دسترسی به اطلاعات تسهیل شده و فناوری نیز به مدد آن آمده؛ اما آنچه جویندگان دانش و پژوهشگران به آن دسترسی پیدا می‌کنند شاید در حدی که اراده و اندیشه حقیقت‌جوی آنها انتظار دارند نمی‌تواند آنها را اقناع و سیراب کند، مگر آنکه اطلاعات و منابع، مستخرج از منابع اصیل باشد.

وی افزود: منابع و مستندات در طول تاریخ، در مجموعه‌ها و اماکنی با عنوان «کتابخانه‌ها» جمع‌آوری و در مخازن حفاظت شده نگهداری می‌شوند، که خیلی وقت‌ها دسترسی به آنها برای افراد محدودی امکان‌پذیر است.

به گفته وزیر علوم، در مراکز علمی دنیا، یکی از برنامه‌ها و اقداماتی که در عمل به آن پرداخته‌اند، دادن دسترسی به منابع علمی در اختیار خودشان است و مشاهده می‌کنیم که دانشگاه‌ها و مراکز علمی مختلف، دسترسی آسان به این منابع را فراهم کرده‌اند و به نوعی با برنامه‌ها و محدودیت‌هایی در اختیار جویندگان دانش و حقیقت قرار می‌گیرد. آنچه مهم است آن است که دسترسی به اسناد و مدارک اصیل معتبر و قابل اعتماد آسان نمی‌باشد و گاهی مقدور نیست.

وی با بیان اینکه به سبب سبقه تاریخی و فرهنگی، منابع علمی بسیاری در دانشگاه‌ها و مراکز علمی، تخصصی و عمومی کشور گردآوری شده است، تصریح کرد: سامانه‌ای که امروز رونمایی گردید یکی از روش‌های خوب و اقدامات مهمی است که ما به عنوان صاحب سرمایه و میراث غنی فرهنگی و علمی، این فضا را برای دسترسی هم دانش‌پژوهان کشورمان و هم در دنیا فراهم می‌کنیم.

غلامی خاطرنشان کرد: راه‌اندازی این سامانه می‌تواند این فرصت را فراهم کند که در حوزه تحقیقات تاریخ، فرهنگ و بسیاری از زمینه‌های علمی، این ثروت و گنجینه ارزشمند را در اختیار محققان و دانش پژوهان قرار دهیم و حتماً آثار و برکاتی را به دنبال خواهد داشت که در نوع خود ویژه خواهد بود.

گفتنی است در این آئین، نخستین و جامع‌ترین بانک کتاب‌شناسی منابع فارسی جهان با عنوان سامانه «حافظه ملی»، با هدف رسیدن به درگاه تعاملی کنشگران میدان علم، غنی‌سازی تجربه کاربران و توزیع عادلانه اطلاعات و همچنین در جهت توزیع عادلانه و دسترسی آزاد به اطلاعات نخستین پایگاه جست‌وجوی محتوای روزنامه و نشریات کشور با عنوان «سنا» رونمایی شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول