اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

صالحی: مذاکرات با گروسی سازنده بود/قرار شد بیانیه‌ای صادر شود، طرفین در حال کار بر روی آن هستند

رئیس سازمان انرژی اتمی پس از دیدار با گروسی، گفت‌وگوها بین دو طرف را سازنده خواند و گفت:‌ قرار شد آژانس حرفه‌ای و مستقل کار خود را پیش ببرد و ما هم در چارچوب تعهداتمان عمل کنیم و بیانیه‌ای قرار است صادر شود که طرفین در حال کار بر روی آن هستند.

صالحی: مذاکرات با گروسی سازنده بود/قرار شد بیانیه‌ای صادر شود، طرفین در حال کار بر روی آن هستند

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری مشترک با «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مذاکرات بین دو طرف را سازنده ارزیابی کرد.

صالحی در ابتدای این دیدار ضمن خوشامدگویی به گروسی و همراهانش عنوان کرد: آقای گروسی قبلا به عنوان دستیار مدیرکل بارها به ایران سفر کرده بود و آشنایی ما به دوره‌ای برمی‌گردد که من نماینده ایران در آژانس بودم و ایشان هم نماینده آرژانتین در آژانس.

 

 

وی گفت:‌فصل نوینی با آمدن آقای گروسی تحت مدیریت ایشان از حیث همکاری بین ایران و آژانس با این سفر آغاز می‌شود و همکاری‌های ما بیش از پیش گسترش خواهد یافت. امیدواریم نتیجه این سفر مرضی الطرفین باشد به گونه‌ای که آژانس بر اساس اساسنامه و هم جمهوری اسلامی براساس توافقنامه پادمان و پروتکل الحاقی هر دو متقابلا به وظایف‌مان به گونه‌ای عمل کنیم که در چارچوب مقررات لازم قرار بگیرد.

*قرار شد آژانس به صورت حرفه‌ای و مستقل کار خودش را پیش ببرد  و ما هم در چارچوب تعهداتی که داریم عمل کنیم

صالحی بیان کرد: صبحت‌های امروز بسیار سازنده بود و قرار شد آژانس به صورت حرفه‌ای و مستقل کار خودش را پیش ببرد  و ما هم در چارچوب تعهداتی که داریم عمل کنیم.

معاون رئیس جمهور در ادامه تصریح کرد که تفاهمات خوبی بین دو طرف انجام شده است و قبلا رایزنی‌هایی انجام شده و امروز درباره آن صحبت کردیم و قرار شده بیانیه‌ای صادر شود و تیم‌های کارشناسی دو طرف بر روی آن کار می‌کنند و زمانی بیانیه کامل شد در وقت مقتضی اعلام خواهد شد. 

*رو به جلو حرکت می‌کنیم

وی گفت: رو به جلو حرکت می‌کنیم و به آینده بسیار امیدوارم و قطعا مسائلی که پیش روست به نحو مقتضی و مرضی الطرفین حل خواهد شد. البته دشمنان ساکت نمی‌نشینند، ولی ما هم باید با تدبیر خود سعی کنیم تمامی اقدامات بدخواهانه دشمنان را خنثی کنیم که الحمدالله با تدبیر و هوشیاری و هوشمندی که تاکنون جمهوری اسلامی ایران به خرج داده توانسته به خوبی این مسئله را مدیریت کردیم و همچنان مدیریت خواهد کرد.

 

 

صالحی در پایان بیان کرد: جا دارد از آقای گروسی و تیم همراه و مجموعه آژانس که با روحیه تفاهم و در چارچوب واقعیت‌ها و مقررات و توافقنامه‌های موجود داریم عمل می‌‌کنیم، تشکر کنیم. ایران در این چند سال که پرونده تصنعی هسته‌ای برایش ایجاد شده به خوبی نشان داده زیر بار خواسته‌های خارج از تعهدات خود نمی‌رود و قطعی است.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: براساس حاکمیت و منافع ملی خود تصمیم می‌گیریم ولی آنچه را به آن تعهد کردیم قطعا به آن عمل می‌کنیم و در همان چارچوب مذاکرات را انجام دادیم و آژانس هم در چارچوب اساسنامه و موافقتنامه‌ها و تفاهم‌نامه‌هایش با ایران عمل می‌کند.

رافائل گروسی شب گذشته برای اولین بار پس از تصدی این سمت و در رأس هیأتی وارد تهران شد. کاظم غریب آبادی نماینده دائم ایران در آژانس پیش از این سفر گفته بود که سفر گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ربطی به مکانیسم ماشه ندارد و خواست آمریکا هم نیست و تصریح کرد: اجازه نخواهیم داد دیگران روابط آژانس و ایران را به ویژه در شرایط حساس فعلی مدیریت کنند.

ظریف نیز همین موضوع را صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد و گفت: این سفر هیچ ارتباطی با مکانیسم ماشه ندارد. کار ما با آژانس براساس اصل شفافیت است که جمهوری اسلامی ایران داشته است. جمهوری اسلامی ایران براساس همین اصل شفافیت همیشه آماده همکاری با آژانس بوده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول