اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خانواده

هرخانه یک حسینیه/ فرصتی برای احیای تکایای خانگی با بچه‌ها

می‌توانیم با لوازم معمولی مثل چند مقوای مشکی، پرچم، بیرق و... با نمادهای محرمی برای بچه‌ها درست کنیم. به شرطی که وظیفه انجام بخشی از کار با خود بچه‌ها باشد.

هرخانه یک حسینیه/ فرصتی برای احیای تکایای خانگی با بچه‌ها

گروه خانواده: بعضی اتفاقات درست برعکس آنچه فکر می‌کنیم، فرصت است. فرصتی برای اینکه یک بار دیگر به آنچه از رسم و رسوم و آداب درطی سالیان انجام داده‌ایم برگردیم و ببینیم در حق کدام کم لطفی کرده‌ایم.

در طی سالیان اخیر، برپایی هیئت‌ها تکایای بزرگ که در بعضی شهرها همه مردم عزادار شهر در آن جمع می‌شوند، هیئت‌ها و تکایای خانگی و البته روضه‌های خانگی را از رونق انداخت. شیوع بیماری کرونا و توصیه به حضور در مراسمات با جمعیت کم و رعایت موارد بهداشتی فرصتی است تا یک بار دیگر، بیشتر از گذشته هر عزادار حسینی خانه‌اش را به یک حسینیه تبدیل کند.

این روزها اگر می‌خواهید حال و هوای محرم مثل سالهای گذشته در خانه‌تان بپیچد، توصیه‌های این گزارش را بخوانید.

 

مشکی‌پوش کردن خانه

رسم مشکی‌پوش کردن خانه با پارچه نوشته‌های محرمی دربسیاری از خانه‌ها انجام می‌شد. اما بهتر است امسال اهتمام بیشتری به این کار داشته باشیم. اگر نمای بیرونی خانه مشرف به کوچه و خیابان است، پرچمی را از بالکن خانه آویزان کنیم. بعضی‌ها ورودی خانه‌ها را هم به پرچم عزای حسین(ع) مزین می‌کنند. مهم است که خانه ما در این ماه نشانی از عزاداری برای امام حسین(ع) و یارانش داشته باشد.

 

بچه‌ها را مشارکت بدهید

یکی از راه‌های آشنایی بچه‌ها با قیام امام حسین(ع)، مشارکت دادن آنها در تهیه ملزومات آداب و رسوم این ماه از همان سن کم است. این روزها موسسه‌های فرهنگی و افراد خوش‌ذوق در شبکه‌های اجتماعی بسته‌های فرهنگی برای مناسبت‌های مذهبی از جمله محرم تولید می‌کنند. بچه‌ها اشکال این بسته‌ها را با قیچی می‌برند؛ رنگ می‌کنند، به هم متصل می‌کنند و بعد هم در محلی از خانه که دوست دارند نصب می‌کنند.

غیر از این خودمان هم می‌توانیم با لوازم معمولی مثل چند مقوای مشکی، پرچم، بیرق و... با نمادهای محرمی برای بچه‌ها درست کنیم. به شرطی که وظیفه انجام بخشی از کار با خود بچه‌ها باشد و حتی اگر از نظر ما بزرگترها کیفیت مناسب هم نداشت از آن برای نصب روی دیوارهای خانه استفاده کنیم.

 

ایستگاه صلواتی و نذری

نذری دادن هم از دیگر آدابی است که بچه‌ها هم راحت با آن ارتباط می‌گیرند و هم باعث مشارکتشان در آداب محرم می‌شود. اگر امسال نذری دارید که با رعایت موارد بهداشتی تهیه شده و قصد توزیع خانه به خانه آن دارید، وظیفه توزیع را بچه‌ها بسپارید. اگر درباره نوع خاصی از غذا  و یا وسیله نذر ندارید، می‌توانید امسال با هزینه آن خوراکی‌های بسته‌بندی شده تهیه کنید، میزی را در جلوی درب خانه برای بچه‌ها در نظر بگیرید تا خوراکی‌ها را بین عزاداران تقسیم کنند.

در طول کل سال می‌شود هرغذایی که در خانه طبخ می‌شودرا به نیت نذر و به اسم یکی از ائمه تهیه کرد. در ماه محرم این نیت را برجسته‌تر کنید. اعلام کنید ناهار امروز نذر امام حسین(ع) است. حتی قبل آن می‌توانید برای تهیه اقلام و یا طبخ این نذری خانگی از بچه‌ها کمک بگیرید.

 

هیئت خانوادگی

تعدای از والدین به خاطر سن کم بچه‌ها و یا اینکه هیئت خانگی و کم جمعیت در اطراف خانه آنها برگزار نمی‌شود، شبهای محرم را در خانه می‌مانند. از این فرصت می‌توان برای برپایی یک هیئت خانوادگی استفاده کرد. تلاوت ادعیه و پخش مداحی و روضه با دستگاه‌های پخش خانگی، حسینیه را به خانه شما می‌آورد. برای شب بعدی می‌توانید از یکی دونفر از فامیل‌های نزدیک هم برای شرکت در این هیئت خانوادگی دعوت کنید. به شرطی که همگی اهل رعایت موارد بهداشتی باشند و بیشترین تلاششان را بکنند تا کسی به بیماری مبتلا نشود.

 

برنامه‌های ویژه برای بچه‌ها

بچه‌ها معمولا مداحی‌ و سینه‌زنی را دوست دارند و با آن همراهی می‌کنند. اما این روزها در بازار کتاب کودک و نوجوان کتابهای خوبی درباره فلسفه قیام عاشورا و حتی لزوم همین مداحی و سینه‌زنی به زبان کودکان وجود دارد. با مطالعه این کتابها می‌توانید هرشب بعد از هیئت خانوادگی، با قصه و روایت کردن هم به سوالات کودکان بزرگتر درباره این شبها و ماه محرم پاسخ بدهید و هم بچه‌ها را با داستان قیام امام حسین(ع) آشنا کنید. این هیئت خانوادگی و شبهای روایت روی تربیت دینی و مذهبی بچه‌ها ما تاثیرات مثبت زیادی خواهد داشت.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول