اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

نظارت دقیق اعتلابخش نظام علمی کشور/ ارتقای کیفیت، ماموریت‌گرایی و اثربخشی؛ اهداف اصلی طرح ساماندهی آموزش عالی

وزیر علوم با اشاره به تلاش‌ها و زحمات هیات‌های نظارت و ارزیابی در استان‌ها و ستاد وزارت علوم، گفت: هر چه این نظارت‌ها دقیق‌تر و جامع‌تر صورت گیرد، باعث اعتلای نظام علم و فناوری کشور خواهد شد.

نظارت دقیق اعتلابخش نظام علمی کشور/ ارتقای کیفیت، ماموریت‌گرایی و اثربخشی؛ اهداف اصلی طرح ساماندهی آموزش عالی

به گزارش گروه علمی ودانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دهمین نشست هیئت‌های نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت و مدیران نظارت دانشگا‌‌ه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور، با اشاره به تلاش‌ها و زحمات هیئت‌های نظارت و ارزیابی در استان‌ها و ستاد وزارت علوم، فعالیت مجموعه نظارت و ارزیابی را قضاوت درباره کیفیت فعالیت‌ها و عملکرد مؤسسات آموزش عالی برشمرد و گفت: هر چه این نظارت‌ها دقیق‌تر و جامع‌تر صورت گیرد، باعث اعتلای نظام علم و فنآوری کشور خواهد شد.

غلامی در این نشست که امروز (سه‌شنبه) به صورت وب‌کنفرانس برگزار شد، اظهار داشت: برای اعتلای آموزش عالی و ارتقای کیفیت باید هم نقاط ضعف را بگوییم و هم نقاط قوت را؛ به گونه‌ای که حاصل آن باعث رفع کسری‌ها و کمبودها شود و نتیجه بررسی‌ها را به شکل گزارشی به مدیر هر مجموعه و موسسه‌ای ارائه کنیم تا مدیریت از نقاط قوت و ضعف خود و مجموعه‌اش اطلاع یابد و بتواند اصلاحات را انجام دهد و ارتقای کیفیت صورت گیرد.

به گفته غلامی، نکته مهم در بحث نظارت و ارزیابی آن است که اهداف‌مان را تعریف کنیم و از هر بررسی و نظارتی که انجام می‌دهیم این مطلب حاصل شود که از این نظارت کدام قسمت باید بهره‌مند شود و هدف چیست؟ یکی از این اهداف تضمین کیفیت در چارچوب طرح ساماندهی آموزش عالی است.

وزیر علوم با اشاره به طرح ساماندهی آموزش عالی گفت: در طرح ساماندهی آموزش عالی به دنبال سه هدف اصلی هستیم: ابتدا ارتقای کیفیت، سپس مأموریت گرایی وبحث سوم اثر گذاری مؤسسات در منطقه است.

غلامی درخصوص مأموریت‌گرایی مؤسسات آموزش عالی گفت: ظرفیت‌ها و نیازهای هر منطقه باید توسط موسسه و ستاد شناخته شود و محور اصلی فعالیت‌ها تعیین گردد تا مؤسسات با برنامه‌ای مشخص به سمت آن اهداف حرکت کنند.

وزیر علوم در ادامه سخنانش به موضوع رتبه‌بندی دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: در بحث رتبه‌بندی دانشگاه‌ها، شاخص‌ها را تعریف کرده‌ایم و امیدواریم تا پایان امسال بتوانیم اولین رتبه‌بندی داخلی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی را انجام دهیم در این رتبه‌بندی داخلی شاخص‌های اختصاصی متعددی تعریف شده است و ادارات نظارت و ارزیابی می‌توانند جایگاه این رتبه‌بندی را تقویت کنند.

وی خاطرنشان کرد: در سطح دانشگاه‌های کشور دیگر معیاری به نام سطح‌بندی وجود ندارد، چون سطح‌بندی دانشگاه‌ها باعث برخی مشکلات و بی‌عدالتی‌ها می‌گردید. رتبه‌بندی ملاک جامع‌تری است و کمک می‌کند تا مجموعه آموزش عالی از ارتقای کیفی برخوردار شود. وزارت علوم پشتیبان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی است و نظارت نیز برای آن است که دانشگاه‌های کشور در چهارچوب‌های مورد توافق حرکت کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول