اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

عاملی: طرح جهش تولید دانش بنیان در شورای عالی کلید خورد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: فناوری‌های نو ارزش افزوده بسیار بالایی ایجاد می‌کند و امروزه در همه بخش‌های اقتصادی جایگاه بسیار پررنگی پیدا کرده، بنابراین توجه به این نوع فناوری‌ها در جهش تولید بسیار با اهمیت است.

عاملی: طرح جهش تولید دانش بنیان در شورای عالی کلید خورد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه کمیسیون فناوری، نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان شورای عالی انقلاب فرهنگی که عصر امروز در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد در جمع خبرنگاران گفت: موضوع این جلسه با پیشنهاد مجلس شورای اسلامی درباره قانون جهش تولید دانش‌بنیان بود که دستگاه‌های مختلف نیز در آن  حضور داشتند. 

وی افزود: جمع‌بندی جلسه این بود که در درجه اول مواردی که جنبه سیاستی برای جهش تولید دارد در مجلس ورود پیدا نکند و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز حسب مصوبه جلسه ۸۲۲ تکلیف دارد که سیاست‌های کلان مرتبط با اقتصاد دانش‌بنیان را برمبنای جلسه ۸۳۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص جهش تولید و سیاست‌های کلان تدوین کند. 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه گفت: به مواردی که جنبه موثر و قانونی در جهش تولید دارند توجه کنیم؛‌ همچنین ابعاد مرتبط با فناوری‌های نو نیز در جهش تولید اهمیت دارند به طوری که فناوری‌های نو ارزش افزوده بسیار بالایی داشته و امروزه در بخش‌های اقتصادی، صنعت، کشاورزی و خدمات جایگاه بسیار پررنگی پیدا کرده‌اند. 

وی اضافه کرد: با ظهور صنعت چهار، کشاورزی، فیزیک سیالی و خدمات تمام عیار هوشمند عرصه ارزش افزوده جهش تولید بسیار پررنگ است و اگر در این پیشنهادی که تهیه شده مواردی که جنبه‌ آیین‌نامه اجرایی دارد به دستگاه‌های دولتی واگذار شود آنها هم این اختیارات را برای تدوین آیین‌نامه‌های اجرایی که در قانون نیاید دارند. چون تراکم قوانین هم در مقررات‌گذاری امری ممدوح نیست. 

عاملی افزود: ۱۲ هزار قانون مصوب در مجلس داریم که موضوع تنقیح هستند لذا یک تنقیح قبل از تصویب قرار شد روی این پیشنهاد صورت بگیرد که این جلسه ادامه پیدا می‌کند. 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه گفت: جهش تولید یک تعریف عملیاتی می‌خواهد و اگر جهش تولید را با رونق تولید مقایسه کنیم قاعدتا ضریب رشد اقتصادی جهش تولید باید دو برابر رونق تولید باشد؛ یعنی جهش تولید باید ما را به رشد اقتصادی دو رقمی برساند به طوری که همچنان باید ناظر بر نیازها و اولویت‌های اساسی مردم باشد و برخواسته از فناوری‌های موثر در جهان و آخرین دستاوردها باشد. 

وی در ادامه اضافه کرد: زمانی که از دانش‌بنیان‌ها صحبت می‌کنیم یعنی امر تخصصی و تخصص‌گرایی را به عنوان یک بنیان اساسی برای رشد و توسعه در نظر می‌گیریم و قطعا عمیق‌ترین لایه عدالت در چنین نگاه تخصص‌گرایی و نظام‌مند شکل می‌گیرد که امیدواریم هر چه به سمت جلو حرکت می‌کنیم ابعاد تخصص‌گرایی پررنگ‌تر شود که قطعا تامین‌کننده عدالت اجتماعی است و ما در سال چهل و دوم انقلاب هستیم و توقع می‌رود که مصوبات پختگی و عمق بیشتری داشته باشد. 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به گام دوم انقلاب اشاره کرد و گفت: ما در جلسه ۸۳۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای مبنی بر اینکه کمیته‌ای در دبیرخانه شورای عالی انقلاب تشکیل شود داشتیم. برای تدوین سیاست‌های کلان گام دوم در حوزه‌های دانش‌بنیان و حوزه‌های مرتبط با فرهنگ که مقام معظم رهبری در ۷ راهبرد آن را تدوین کرده‌اند در گام دوم اولاً یا فرهنگ بنیان، یا دانش‌بنیان، یا فرهنگ مبنا یا دانشگرا است که شدیدا این نگاه دانشی و فرهنگی در این هفت راهبرد دیده می‌شود که نخستین راهبرد را ایشان آموزش تحقیقات گذاشتند و تاکید کردند که آن سوی دانایی توانایی است. 

وی افزود: اگر بخواهیم توانا و قدرتمند شویم دانایی پایه همه توانایی‌های ما در عرصه‌ اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است؛ لذا این کمیته تشکیل و اعضای آن مشخص شدند و اولین جلسه کاربردی را امروز برگزار می‌کند. امیدوار هستیم که بتوانیم  آثار گام دوم را نیز در برنامه پنج‌ساله هفتم ببینیم. 

عاملی با بیان اینکه گام دوم یک نظام برنامه‌ریزی ۴۰ ساله است گفت: چشم‌انداز ما ۲۰ ساله بود که یک تغییر مبنایی کرده و به یک چشم‌ انداز ۴۰ ساله تبدیل شده و نظام برنامه‌ریزی‌های درازمدت در مقایسه با نظام‌های برنامه‌ریزی پنج‌ساله، یک‌ساله یا بیست ساله پیچیدگی‌های بیشتری دارد و کشورهای مختلف امروز تلاش می‌کنند خود را به برنامه‌های درازمدت بکشانند تا در یک قاعده پایدار از مسیر رو به پیشرفت و کمال کشور تبعیت کنند. 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان گفت: امیدواریم گام دوم مبدایی برای پایداری نسبت به طرحی که در مجلس برای جهش تولید دانش‌بنیان‌ها در مجلس تهیه شده باشد به طوری که ملاحظاتی وجود داشت که طرح ناظر بر گام دوم نیست و باید بتواند خود را با ملاحظاتی که در گام دوم مطرح شده تطبیق دهد. 

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول