اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

افتتاح و کلنگ زنی ۸۱ طرح بخش کشاورزی در آذربایجان‌شرقی

۸۱ طرح بخش کشاورزی آذربایجان‌شرقی با اعتبار ۱۲۳ میلیارد و ۲۳۸ میلیون تومان در سومین روز هفته دولت با حضور استاندار به‌صورت ارتباط تصویری افتتاح و کلنگ‌زنی شد.

افتتاح و کلنگ زنی ۸۱ طرح بخش کشاورزی در آذربایجان‌شرقی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان‌شرقی روز سه‌شنبه در مراسم افتتاح و آغاز عملیات اجرایی این طرح‌ها بر ضرورت خودکفایی در زمینه کالاهای اساسی و راهبردی تاکید و  اظهار داشت: افزایش تولید و خودکفایی در برخی محصولات کشاورزی استان نویدبخش است.

وی متذکر شد: هر چند در کنار تحریم و جنگ اقتصادی نگرانی‌هایی به‌خاطر شیوع کرونا وجود دارد و این ویروس به همه بخش‌های اقتصادی خسارت زده است اما فعالان اقتصادی استان با تلاش و همدلی درصدد مقابله با مشکلات هستند و پیشینه تجاری استان پشتوانه‌ای برای ما محسوب می‌شود.

پورمحمدی با اشاره به محدودیت‌های آب و خاک بر تجمیع و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی و ارتقاء مکانیزاسیون تاکید کرد و گفت: برای توسعه استان باید از ظرفیت‌های موجود استفاده بهینه شود.

استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه تحولات جهانی استفاده از فناوری‌های نوین و شیوه‌های صنعتی در بخش کشاورزی ضروری می‌کند، یادآور شد: در این زمینه نیازمند تغییر نگرش و اصلاح الگوی تولید و بهره‌برداری هستیم.

وی،  بر به‌زراعی و به‌نژادی و توسعه استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری تاکید کرد و بیان داشت: در غیر این صورت شاهد اتلاف منابع خواهیم بود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی هم با اشاره به اینکه سال گذشته ۲۱۵ طرح این بخش با اعتبار یک‌هزار و ۱۴۶ میلیارد تومان به مناسبت‌های مختلف بهره‌برداری شد، اعلام کرد: با بهره‌برداری از طرح‌های هفته دولت امسال برای ۹۰۹ نفر اشتغال دائم و یک‌هزار و ۹۵۴ نفر اشتغال موقت ایجاد شده و زمینه اشتغال ۶۴۰ نفر تثبیت می‌شود.

اکبر فتحی با اشاره به اینکه این طرح‌ها در زیربخش‌های آب و خاک، ترویج، دام و طیور، شیلات، صنایع تبدیلی و گلخانه‌ای اجرا شده است، اذعان داشت: هفت هزار و ۴۹۴ خانوار از این طرح‌ها بهره‌مند می‌شوند.

وی با بیان اینکه امروز طرح آبیاری تحت فشار در یک‌هزار و ۸۵ هکتار از اراضی کشاورزی استان بهره‌برداری می‌شود، گفت: به این ترتیب سطح اراضی استان که مجهز به سامانه‌های آبیاری تحت فشار  هستند به ۶۳ هزار و ۵۷۲ هکتار می‌رسد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: در هفت سال دولت تدبیر و امید ۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به سامانه‌های آبیاری تحت فشار مجهز شده‌اند.

وی با اعلام اینکه امروز ۱۸ گلخانه و ۶ واحد صنایع تبدیلی در استان بهره‌برداری می‌شود، ادامه داد: با بهره‌برداری از این طرح‌ها ۲۲ تن به ظریفت صنایع تبدیلی و چهار هزار و ۸۰۰ تن به میزان تولیدات گلخانه‌ای استان افزوده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تا سال ۱۳۹۲ تعداد ۴۷ واحد صنایع تبدیلی در استان فعال بود و امروز به ۴۸۰ واحد رسیده است.

فتحی ادامه داد: در زمان حاضر ۲۵۶ هکتار گلخانه در استان وجود دارد که نسبت به آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید رشد ۱۰۰درصدی را نشان می‌دهد.

در این مراسم همچنین ۱۴ طرح منابع طبیعی و  آبخیزداری استان با اعتبار هزینه شده 8 میلیارد و ۱۹۲ میلیون تومان بهره‌برداری شد.

مهردادی، مدیرکل منابع طبیعی استان این طرح‌ها را در زمینه کنترل سیل و فرسایش خاک عنوان و اضافه کرد: پنج طرح به‌صورت مشارکتی و با همکاری جوامع محلی اجرا شده است.

انتهای پیام/60027/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول