اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رسانه

کویت سانسور کتاب را کاهش می دهد

کویت از این پس قانون ممیزی و سانسور کتاب ها را تخفیف داده و با تساهل بیشتری مجوز چاپ و نشر کتب را صادر می کند.

کویت  سانسور کتاب را کاهش می دهد

به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس به نقل از گاردین، کویت از این پس قانون ممیزی و سانسور کتاب ها را تخفیف داده و با تساهل بیشتری مجوز چاپ و نشر کتب را صادر می کند.

 

یک کمیته ۱۲ نفره قبلاً دو بار در ماه برای تأیید یا اعمال لیست سیاه بر همه کتابهای منتشر شده در کشور برای جرائمی از جمله بی اخلاقی یا توهین به اسلام جلساتی برگزار می کرد.

 

پس از ممنوعیت تقریباً ۵۰۰۰ کتاب در هفت سال گذشته، دولت کویت قوانین سانسور کتاب خود را در حرکتی آرام کرد که مورد استقبال نویسندگان و فعالان گفتار آزاد قرار گرفت.

 

رسانه های دولتی کویت گزارش دادند که پارلمان این کشور به نفع برداشته شدن کنترل وزارت اطلاعات بر کتاب های وارداتی به این کشور، ۴۰ رای موافق در مقابل ۹ رای مخالف، داده است.

 

پیش از این، این وزارتخانه از سال ۲۰۱۴ بیش از ۴۰۰۰ کتاب را در لیست سیاه قرار داده بود با عناوینی از جمله «گوژپشت نوتردام» از ویکتور هوگو و «یک صد سال تنهایی» از گابریل گارسیا مارکز که در کمیته سانسور ممیزی شده بودند.

 

تمام کتابهای منتشر شده در این کشور ملزم به تأیید اولیه کمیته ۱۲ نفره بودند که دو بار در ماه قبل از انتشار آنها تشکیل جلسه می دادند، جرائمی از توهین به اسلام گرفته تا تحریک ناآرامی و ارتکاب اعمال غیراخلاقی.

 

قوانین جدید به این معنی است که واردکنندگان و ناشران فقط باید عناوین کتاب و نام نویسندگان را به وزارت اطلاعات ارائه دهند مادامیکه که وارد کننده به تنهایی مسئولیت محتوای کتاب را بر عهده دارد.

 

به گفته نشنال، فقط یک شکایت رسمی از طرف مردم، اقدام به طرح دعوی حقوقی علیه یک کتاب خواهد کرد و این ممنوعیت فقط باید توسط دادگاه ها اجرا شود و نه وزارت اطلاعات.

 

انجمن بین المللی ناشران گفت این حکم پایان دادن به حاکمیت کمیته سانسور کتاب کویت به عنوان تعیین کننده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول