اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

اصل حجاب در اسلام یعنی پذیرفتن فعالیت زن در جامعه

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: اگر اسلام در مورد حجاب زن در اجتماع صحبت می‌کند یعنی اصل فعالیت زن را پذیرفته و اکنون در مورد چگونگی آن بحث می‌کند.

اصل حجاب در اسلام یعنی پذیرفتن فعالیت زن در جامعه

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس «علی غلامی» عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در برنامه «بدون توقف» که چهارم شهریورماه از شبکه سه روی آنتن رفت با اشاره به اینکه برخی عنوان می‌کنند که اسلام مخالف حضور بانوان در جامعه است، یادآور شد: اگر اسلام در مورد حجاب زن در اجتماع صحبت می‌کند یعنی اصل فعالیت زن را پذیرفته و حالا در مورد چگونگی آن بحث می‌کند، اگر قرار بود زنان در خانه محبوس باشند که دیگر نیازی به این موضوعات نبود.

حجاب مانع فعالیت زن در جامعه نیست

غلامی در پاسخ به این سؤال که «گاهی اوقات حجاب مانع فعالیت و اشتغال زنان است» گفت: باید این سؤال را بپرسیم که فعالیت یعنی چه؟ اگر معنی فعالیت این است که من به عنوان کارفرما می‌خواهم حداکثر استفاده را از جذابیت‌های زنانه یک خانم ببرم و آن را به عنوان زن استخدام کنم تا بهره‌وری اقتصادی ببرم و حجاب مانع است، بله، قطعاً اینجا حجاب مانع است، اما معنی فعالیت در دین ما این نیست، معنای فعالیت نقش‌آفرینی انسانی است نه جنسیتی و زن و مرد هم ندارد، فعالیتی که در آن جذابیت خانم را گرو بگیریم فعالیت نمی‌دانیم.

وی ادامه داد: اگر بگوئیم معنی فعالیت این است آن وقت باید ببینیم بین حجاب و فعالیت معنای مستقیمی هست، یا نه؟ ما چه کاری می‌خواهیم بکنیم که حجاب مانعش است، حجاب مانع فعالیت نیست، اما اینکه ما می‌خواهیم همان قدر آزاد باشیم که وقتی در بیابان زندگی می‌کردیم، این نه تنها از نگاه دینی بلکه از نگاه لیبرالیسم هم رد شده است.

بحث حجاب با عفت جداست/ چه بسا محجبه‌ای که عفیف نباشد

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سؤال که «اگر حجاب اجباری باشد آن وقت رعایت آن دیگر اخلاقی نیست» نیز اظهار کرد: اگر یک خانمی پوشش را ولو به خاطر قانون رعایت کند چون از روی نیت قلبی و بر اساس عقیده نبوده، گرچه به خودش چیزی نمی‌رسد اما از اینکه دیگران را گرفتار کند جلوگیری می‌‌شود، البته این که حجاب را با یک مسئله اخلاقی صرف مقایسه کنیم این قیاس دقیقی نیست. ما محجبه‌های غیرعفیفی هم داریم که حد حجاب را رعایت کرده اما عفیف نیستند، در آرایش، حرف زدن، نگاه کردن و راه رفتن‌شان غفاف ندارند. بر این اساس اصول اخلاقی ثابتند اما افعال اخلاقی متغیرند، اصل عفاف ثابت است و هیچ وقت حد حجاب عوض نمی‌شود، عرف جامعه نیز جز جاهایی که شرع اجازه داده نقشی در این موضوعات ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) همچنین در خصوص اینکه در برخی مشاغل خاص نمی‌توان حجاب قانونی را رعایت کرد، یادآور شد: بله ما به یک خانمی که در مزرعه کار می‌کند نمی‌توانیم بگوئیم با حد حجاب قانونی کار کن، این کار که با حجاب نمی‌شود، اما برای کسی که به دانشگاه می‌رود یا کار معمولی دارد که حجاب مانع نیست، تشخیص این را عقل هم می‌تواند بدهد.

وقتی اسلام از حجاب سخن می‌گوید به خاطر فعالیت زن در جامعه است

غلامی در ادامه در پاسخ به این سؤال که «حجاب با بحث آزادی در تناقض است» نیز تصریح کرد: همه گروه‌های فکری دنیا معتقدند آزادی محدود است و تعریف آزادی را به عرف نسپردند، یک سؤال مطرح کنم آیا اسلام فعالیت زن را قبول دارد یا نه؟ اسلام اگر در مورد حجاب زن در اجتماع صحبت می‌کند یعنی اصل فعالیت زن را پذیرفته و الان در مورد چگونگی آن بحث می‌کند، اگر قرار بود زن در خانه محبوس باشد چرا صحبت از حجاب کردیم، اصل حجاب یعنی پذیرفتن فعالیت و حضور زن در جامعه و بحث از چگونگی آن.

وی در پایان عنوان کرد: این حضور دو نوع می‌تواند باشد، یکی اینکه می‌گوئیم هیچ محدودیتی نداریم که اگر محدودیت نباشد، فضای کار، تولید و آموزش آسیب می‌بیند چون در فضاهایی که باید انسانی باشند و توجه انسان به یک موضوع خاص باشد توجه می‌رود به سمت موضوعات دیگر، حتی در دانشگاه‌های معتبر جهانی هم قواعد پوشش وجود داشته و حتی لباس فرم دارند، چون می‌خواهند دانشگاه، محل کسب دانش باقی بماند. دیگر اینکه برای چگونگی و کیفیت این حضور باید چارچوب تعریف کنیم، چرا که از نظر اسلام زن‌ها حق حضور در جامعه را ندارند بلکه مکلف به حضور و نقش‌آفرینی در جامعه هستند و این موضوع که مکلفند به معنای حضور مادی نیست، سنجه ما معمولاً حضور فیزیکی است، در حالیکه این حضور نقش‌آفرینی معنوی در جامعه هم هست.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول