اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

سفر به عتبات همچنان ممنوع است/ کربلا در روزهای کرونایی محرم+عکس و فیلم

امسال به دلیل شیوع کرونا، هیچ اعزامی برای تشرف به کربلا در تاسوعا و عاشورا صورت نمی‌گیرد و با توجه به قرنطینه شهر کربلا، تعداد زائران حسینی این روزها نسبت به سال گذشته کمتر شده است.

سفر به عتبات همچنان ممنوع است/ کربلا در روزهای کرونایی محرم+عکس و فیلم

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، با آغاز ماه محرم، عاشقان حسینی در هر نقطه از جهان هر ساله خود را به کربلا می‌رساندند تا ایام عزاداری سیدالشهدا (ع) را در حرم ارباب باشند و در مراسم سوگواری شهدای دشت کربلا شرکت کنند.

امسال به دلیل شیوع کرونا، شهر کربلا همزمان با ماه محرم قرنطینه شد و امکان تشرف زائران خارجی و حتی زوار سایر شهرهای عراق به حرم ارباب وجود نداشت و تا ۱۳ محرم این ممنوعیت ادامه دارد.

با این وجود برخی از کاروان‌های غیر مجاز از احساسات مردم سوء استفاده کرده و برای سفر به عتبات برای ایام تاسوعا و عاشورای حسینی از متقاضیان ثبت‌نام به عمل می‌آوردند.

بر همین اساس، علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت در گفت‌وگوی رادیویی با اشاره به برپایی ثبت‌نام برخی از کاروان‌های غیرمجاز برای سفر به عتبات در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی اظهار داشت: در عراق سفر از سایر استان‌ها به کربلا و نجف حتی برای اتباع این کشور ممنوع شده است. با این وضعیت، چگونه ممکن است وقتی سفر برای اتباع کشور عراق ممنوع شده است، بتوان زائر به عراق اعزام کرد؟

وی با بیان اینکه ما برای اعزام زائران به عتبات پس از کرونا با طرف عراقی مذاکراتی داشتیم، افزود: ایران به تدوین پروتکل سلامت با محوریت وزارت بهداشتی با طرف عراقی به منظور برقراری سفر به عتبات پس از کرونا مذاکراتی داشتیم، اما هیچ صحبتی برای اعزام زائر در ایام تاسوعا و عاشورا نشده است.

رشیدیان با اشاره به اینکه حتی اعزام گروه‌های کوچک به عتبات در تاسوعا و عاشورا فراهم نیست، خاطرنشان کرد: در صورت ثبت‌نام سفر به کربلا برای تاسوعا و عاشورا توسط برخی کاروان‌ها، به مردم هشدار می‌دهیم که فریب چنین کاروان‌هایی را نخورند چرا که اعزام زائری به عراق انجام نمی‌شود.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه درباره اربعین هم منتظر مذاکرات ستاد اربعین با طرف عراقی هستیم، گفت: ما درباره اربعین منتظر مذاکرات ستاد مرکزی اربعین با طرف عراقی و جمع‌بندی آنها هستیم و برای آمادگی اربعین برنامه‌های خود را پیگیری می‌کنیم، اما هیچ کسی فعلا اظهارنظر قطعی درباره برپایی یا عدم برپایی نمی‌تواند داشته باشد.

با ادامه ممنوعیت تشرف به کربلا، حرم سیدالشهدا (ع) که در هر لحظه از دهه اول محرم مملو از جمعیت بود، این روزها صبح‌ها خلوت و بیشتر دسته‌های عزاداری به حرم امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) مشرف می‌شوند و عمدتا عصر و شب‌ها شهروندان کربلا به زیارت حرم‌ها تشرف می‌یابند.

بر همین اساس، صبح و حوالی ظهر حرم بسیار خلوت و در این روزها تعداد زوار انگشت‌شمار است. البته نه تنها در حرم‌ها، بلکه خیمه‌گاه حسینی نیز که در دهه اول محرم مقصد تشرف زوار بود، تعداد زائران آن در روزهای اخیر قابل مقایسه با سال‌های گذشته در مدت مشابه نیست.

حرم امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) نیز امسال روزهای محرم غریبی دارد که باید در چنین ایامی کربلا مشرف شده باشید تا این غربت را درک کنید. خلوتی حرم‌ها، آرامش در بین‌الحرمین پس از نماز صبح و نبود زائر در برخی از ساعات آن هم در دهه اول محرم غیرقابل باور به نظر می‌رسید، اما امسال با شیوع کرونا و قرنطینه کربلا، غربتی در کربلا حس می‌شود و بسیاری از عاشقان حسینی که امکان تشرف به حرم اباعبدالله (ع) را ندارند و مجبورند از راه دور به ارباب سلام دهند، در دل برای نبودن در این مکان مقدس و حضور در زیر قبه و زیارت شهدای دشت کربلا حسرت می‌خوردند.

در ادامه فیلمی از غربت کربلا و خلوتی خیمه‌گاه حسینی در بعضی از ساعات روز را مشاهده می‌کنید:

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول